Az Eb, Olimpia sem vett vissza a kedvből

Névvel és név nélkül nyilatkozó utazási irodás szakemberek szerint a technikai fejlődés lehetőségeit – például a megfizethető árú kivetítők elterjedését -, kihasználva, ma már a tengerparti nyaralóhelyek is plusz attrakcióként, közösségi élményként kínálják a nagy érdeklődésre számot tartó sporteseményeket – miközben a hotelszobákban is van TV. Vagyis amíg jó pár éve az emberek még – különösen a foci EB és VB idején -, kivártak az utazással, ma már ez egyáltalán nem így van. Már csak azért sem, mert a szurkolási élmény, különösen azokban az országokban, amelyek érdekeltek az eseményen, még nagyobb is, mint itthon.

Az, hogy júniusban lassan indult a szezon nem a foci EB visszatartó erejének köszönhető. Más problémák vannak: érezhetően csökkent a hazai vásárlóerő és így a kereslet – magyarázzák az utazási irodások. Akik kiemelik, hogy a végtörlesztés kapacsán pont azok költekezték ki magukat, akiknek leginkább lenne pénzük az utazásra. Jellemző, hogy néhány éve már májusban elindultak az első chareterek, ami ma már elképzelhetetlen: Egyiptom kivételével inkább csak június közepétől érdemes indítani gépeket. Az idén az iskolaszünet után kezdtek teltházra töltődni a gépek, ami a tavalyinál valamivel jobb eredményt hozott, de július elején, amikor a főszezon miatt emelkedtek az árak kicsit megint visszaesett a kereslet. Az is beszédes adat, hogy amíg a határátlépési adatok szerint, a 8 milliós Csehországból majdnem 5 millióan utaztak külföldre tavaly, az 5 milliós Szlovákiából 2 millióan. A 10 milliós Magyarországról – ahol a lakosság kétharmada egyáltalán nem megy nyaralni -, kevesebb, mint 1 millióan…

A válság erősítette az együttműködést a szakmában. Akadtak, akik kiestek, vagy kiszálltak a charter piacról, a többi touroperátor mindinkább egyeztet arról, hogy ne alakuljon ki a szereplők csődjéhez vezető férőhely túlkínálat. A főszezonban így is akadnak még üres helyek: akinek van lélekjelenléte és nem köti magát egy időponthoz, vagy desztinációhoz, mindig talál magának olcsó helyet.

Zám Tibor az egyik legnagyobb charterező, a Best Reisen cégvezetője szerint beszédes adat, hogy amíg Magyarországról 2006-ban, sőt még 2007-ben is közel 300 ezer fő utazott charter gépeken nyaralni, tavaly, nem hivatalos adatok szerint ennek közel a fele, mindössze olyan 135 ezer fő. A Jorgosz Travel fénykorában 1998–99-ben volt olyan év, amikor csak Budapestről hetente 43 gép indult Görögországba egy nyáron. Igaz közöttük voltak kisebb Tupoljev gépek, de ez a mennyiség így is elképesztően nagy ahhoz képest, hogy most az egész magyar piacról, összességében kevesebb, mint 60 chartergép üzemel Budapestről, Debrecenből, valamint Pécsről összesen.

Mivel ez utóbbi reptér még ma sem alkalmas a normális mérető gépek fogadására, lényegében csak Bulgáriába indulnak onnan kisgépek. Presztízsből ugyan lehet indítani járatokat – magyarázza az egyik szakember -, de a kis férőhely nagy a kockázattal jár. Az egy ülésre számított költség 25-szörös, majdnem akkora, mint az 50 fősnél, miközben az 50 fősnél közel akkora, mint a 100 fősnél. A 100 fős gép önköltségén pedig szinte már egy 200 fős gépet is el lehet indítani, ahol természetesen nagyobb az esély a gép bérleti költségeinek kitermelésére.

Az összesen heti 18 charterben érdekelt Best Reisen – ebből 14 a saját, a maradékon több irodával együttműködve „ülnek” -, Budapest mellett Debrecenből indít járatokat. A cívis városból, ahonnan Egyiptomba és Tunéziába repül, a nyári főszezon már nem annyira erős, mint öt éve, de még így is sokkal jobb, mint tavaly volt. Érdekes, hogy Debrecenből meglepően kevés a Romániából érkező utas, mert ők, ha nem a határ közelében élnek, inkább Pestre járnak át. Oda repülővel és – a magyar szakaszon a sztrádának köszönhetően -, autóbusszal is sokkal egyszerűbb felérni, mint Debrecenbe, ahol az Alföldön át másodrendű utakon kell szenvedni.

Zám Tibor szerint a Malév kiesése nem okozott még jelentős áremelkedést a piacon, de az már érezhető, hogy a többi légitársaság igyekszik keményebb feltételeket támasztani. A magyar nemzetközi légiforgalom 65 százalékát kitevő Malév ugyan nem volt meghatározó a charter szereplő, de fontos szerepe volt a piac stabilizálása. A többiek mindenben hozzá igazodtak. Most sok kis szereplő van a rosszul szabályozott piacon, ahol nem tiszták az erőviszonyok. Mivel az utazási irodák még a Malév csőd előtt leszerződtek az idei járatok többségére, kiesése az idén még nem befolyásolta jelentősen az árakat. A kérdés, mit hoz a jövő. Ráadásul – mondja egy másik szakember – a Malév csőd után nagyszámban megjelenő fapadosok a charter piacba is beleharapnak azzal, hogy az internetre terelik a forgalmat és ott, az olcsó repjegyek mellé, már a nyaralóhelyeken is olcsó szállásokat kínálnak.

Az utazási szakemberek szerint az idei szezon valamivel rosszabb lesz, mint a tavalyi. Jövőre várnak egy kis fellendülést, mert az már a választásokat megelőző év lesz. Addigra már bizonyára a forint is stabilizálódni fog, mert a mai hektikus árfolyammozgás még a gyenge forintnál is rosszabb azzal, hogy nem lehet előre tervezni. Egyik hétről a másikra, már csak azért is hatalmasat lehet bukni az árfolyamokon, mert van olyan desztináció – például Egyiptom -, ahol dollár, míg a legtöbb helyen euro alapú az elszámolás. A két valuta árfolyama a leggyakrabban ellentétes mozgást mutat. Egy erős és stabil forint, hosszabb távon biztos, hogy mérsékelt árcsökkentéshez is hozzájárulhatna, mert piaci hírek szerint az utazási irodák többsége most 300 Ft/euro árral számolt a szerződéseknél. Az árcsökkentést segítené elő az is, ha a nyugaton megszokott módon nálunk is elterjedne a 10-15 százalékos kedvezménnyel zajló előfoglalás. Ez viszont idehaza még azért sem megszokott, mert az emberek többsége bizonytalanságban él és egyáltalán nem lehet biztos abban, hogy az általa előre befoglalt nyári időpontban valóban elutazhat-e. (Vagy egyáltalán meglesz-e még az állása.) Így viszont nagy az esély arra, hogy a lemondással járó kötbérrel többet bukik, mint amit a kedvezménnyel nyer.

A kérdésre, hogy a charterpiacot tekintve, egy új Malévnek mikor kellene elindulnia, az irodák azt mondják a téli szezonra már leszerződtek. Ráadásul novemberben, már a jövő nyári árakkal is ki kell jönni…

Legyél az első hozzászóló "Az Eb, Olimpia sem vett vissza a kedvből" című cikkhez

Szólj hozzá

Your email address will not be published.


*