A Cupra Born története a Volkswagen ID.3-mal kezdődött. A két modell műszaki alapjai szinte teljesen megegyeznek: ugyanaz az MEB-platform, azonos hajtáslánc, közel azonos futómű. A különbséget a dizájn, a hangulat és a márkakarakter adja. A Volkswagen-csoport úgy döntött, a Seat sportos almárkájából önálló brandet épít, amely fiatalos, vagányabb, érzelmekre ható villanyautót kínál – ez lett a Born.
A Born első ránézésre tényleg más. Az ID.3 kedves „arcát” agresszívebb frontrész váltotta fel: keskeny, élesen húzott LED-fényszórók, jellegzetes fénycsík, és persze a spártai sisakot idéző Cupra-logó bronzban. Az oldalsó profilról már kevésbé egyértelmű a különbség, de a széles küszöbburkolatok, a jellegzetes betétminták és a 19 colos felnik (széles téli abroncsokkal) határozott kiállást adnak. Hátul teljes szélességű fénycsík, középen a Cupra-embléma, alul diffúzorimitáció és egy méretes tetőlégterelő – utóbbi alatt akár a fél alkarunk is átfér.

Bronzzal tuningolva
A tesztautó sötétkék fényezése és a finoman adagolt bronz kiegészítők összességében stílusos, egyediségét pedig a kategóriában sokasodó „SUV–kompakt–egyterű” keverékek között is megőrzi.
A Born beltere a Volkswagen ID.3-hoz képest több színt, karakteresebb formákat és sportos részleteket kapott. A vastag karimájú, bronz díszítésű kormány jól kézre áll, a mintás dekorbetétek és a szürke mű-Alcantara kárpitozás színes varrással otthonosabbá teszik a kabint. A sportülések jó oldaltartást adnak, hosszú távon is kényelmesek, és elöl a helykínálat bőséges.

A 2,77 méteres tengelytávnak köszönhetően hátul is meglepően tágas a lábtér, a tetővonal is elég magas. A csomagtér 385 literes, kétszintes padlóval és a töltőkábeleknek kialakított rekesszel. Első csomagtartó viszont nincs.
A vezetési élményt némiképp ponton rontja, hogy a két ablakemelő és a hátsókat aktiváló „REAR” gomb, sötétben nem világító érintős klímapanel és hangerőszabályzó, haptikus kormánygombok. A központi kijelző szoftvere viszont már gyorsabb és stabilabb, a vezetéknélküli Apple CarPlay és Android Auto is jól működik.
Hajtáslánc és akkumulátor
A Born két akkumulátorral kapható: 58 kWh (nettó) és 77 kWh. A tesztautó a kisebbikkel érkezett, 204 lóerős alapteljesítménnyel és e-Boost funkcióval, amely rövid ideig 231 lóerőre növeli a csúcsteljesítményt. Nyomatéka 310 Nm, a 0–100 km/h sprint 7,3 másodperc, a végsebesség 160 km/h.

A hajtáslánc városban és elővárosi környezetben kifejezetten fürge, autópályán is magabiztos. A gyári WLTP-hatótáv 358–417 km, de téli, mínuszos időben a valóság inkább 290–330 km közötti. Ilyenkor a fogyasztás 20 kWh/100 km körül alakul, ideális körülmények között 15 kWh-ra is leszorítható.
Töltés: váltóáramról (AC) 11 kW, egyenáramról (DC) a kisebbik akku max. 125 kW-tal tölthető. 10-ről 80%-ra ideális esetben kb. 30 perc alatt lehet feltölteni, otthoni fali töltővel kb. 6 óra szükséges a teljes töltéshez.
Menet közben – feszesebb, mint kéne
A Cupra a Bornnal sportosabb vezetési élményt ígért az ID.3-hoz képest. Ehhez feszesebb futóművet és közvetlenebb kormányzást adtak, ami sima úton valóban élvezetesebb, mint a VW-ben. Magyar utakon viszont a rugózás keménysége sokszor pattogósnak, kényelmetlennek hat – főleg a nagy felniken.
A kormányzás pontos, a súlypont az akkumulátor elhelyezése miatt alacsony, de a sportos hatást csökkenti az 1,8 tonnás tömeg és a villanyautókra jellemző steril visszajelzés hiánya. A Born stabil, jól fordul, a szűk fordulókör városban kifejezetten előnyös, de klasszikus értelemben vett „hot hatch” élményt nem nyújt. A Cupra Born 58 kWh-s alapváltozatának indulóára a cikk megjelenésekor 17,8 millió forint, a tesztautó extrákkal 19,6 millió fölé konfigurálható.

A Cupra Born egyszerre szól a dizájnra és a mindennapi használhatóságra fogékony vásárlóknak. Karaktere egyedi, és a Cupra-márka eddigi rövid történetében ez az egyik legmarkánsabb modell. A sportos ígéret ugyan nem teljesen vált valóra, de elektromos valóságként a Born a kategória stílusos, szerethető szereplője marad.
Fotó és szöveg Érsek M. Zoltán
