Dízel tudás benzinesen a flottabajnoktól: Škoda Octavia Combi 1.5 TSI DSG mHEV

A Škoda Octavia neve az újkori történelme során egybeforrt az ésszerű, praktikus és megfizethető autózás fogalmával. Ez az az autó, ami minden feltűnés és feltűnősködés nélkül teszi mindig a dolgát amivel a családok és a céges flották kedvencévé vált. Az Octavia Combi 1.5 TSI pedig a hibrid segítségével úgy hozza a dízelek jó tulajdonságait, hogy közben a benzines előnyeit sem felejti el.

A cseh gyártó 1996-ban élesztette újjá az eredetileg 1959 és 1971 között futó modellt, amely azóta minden generációjával a vállalat egyik legsikeresebb típusává vált. A statisztikák is igazolják ezt: az Octavia a Škoda legnépszerűbb modellje, a márka összesen gyártott autóinak közel 40%-át ez a típus teszi ki. Az 1996-os modern Octavia óta immár a negyedik generáció fut az utakon, liftback és kombi kivitelben, első- vagy összkerékhajtással.

A 2019-ben bemutatott negyedik generáció nemrég kapott egy olyan ráncfelvarrást, amely inkább finomhangolásnak nevezhető, mintsem radikális újratervezésnek. A módosítások a fényszórók és lökhárítók átalakítására korlátozódtak, de a jól bevált képlet változatlan maradt: tágas utastér, hatalmas csomagtér és széles motorválaszték, benzinestől a plug-in hibridig.

A tesztelt változat az 1.5 TSI benzinmotorra épül, amely a Volkswagen-csoport egyik legismertebb erőforrása. A 150 lóerős, 250 Nm nyomatékú turbómotor már 1500-as fordulatszámtól lendületesen húz, és a hétfokozatú DSG váltóval kombinálva kifejezetten kellemes társ a mindennapi közlekedésben. A frissített változat egyik újdonsága a 48 voltos lágy-hibrid rendszer, amely ugyan nem képes tisztán elektromosan hajtani az autót, de segíti a fogyasztáscsökkentést és a jobb emissziós értékeket.

A gyakorlatban mindez annyit jelent, hogy a 124 g/km-es CO₂-kibocsátás 114 g/km-re csökkent, miközben a gyári adatok szerint az átlagfogyasztás fél literrel javult. A WLTP szerinti 5,0 literes átlagérték valóban elérhető, sőt, még lefelé is kerekíthető, ha nyugodt tempóban autózunk, miközben még a lendületesebb vezetés mellett is 6,5 liter körül tartható a fogyasztás. Így az új Octavia kisebb, 45 literes tankkal is akár 900 kilométeres hatótávot biztosít – ami kifejezetten dízeles adat.

Bár az 1.5 TSI motor nem kifejezetten sportos, de miért is lenne az, ha a mindennapi használatra tökéletes. A DSG váltó precíz, de nem provokál dinamikus vezetésre, inkább a takarékos, nyugodt stílust támogatja. A futómű hangolása komfortos, az érdemi rugózás miatt a kanyarokban némi karosszériadőléssel számolni kell, de az autó úttartása stabil. A fékek határozottak, a kormányzás ugyan kissé szintetikus érzetű, de pontosan irányítható.

A Škoda a beltérben sem tért le a megszokott útról: tágas utastér, ergonomikus ülések és átgondolt tárolóhelyek jellemzik. A vezető és utasai kényelméről a jól párnázott ülések, az állítható középső könyöklő és a hatékony hangszigetelés gondoskodnak. Az Octavia mindig is híres volt a helykínálatáról, és ez most sincs másként: a hátsó üléssorban is bőséges a lábtér, a csomagtér pedig továbbra is az egyik legnagyobb a kategóriában.

A műszerfal letisztult, a középkonzolon egy 10 colos érintőképernyő kapott helyet, amelynek kezelése logikus és gyors. A digitális műszeregység szépen konfigurálható, a kormányról vezérelhető, és minden fontos információt egyértelműen megjelenít. A Škoda ugyanakkor nem ment el teljesen a fizikai gombok eltüntetése felé, így néhány alapvető funkció (például a klímavezérlés) továbbra is külön panelen elérhető, ami jelentősen megkönnyíti a használatot.

Vagyis a Škoda Octavia Combi 1.5 TSI DSG mHEV pontosan azt nyújtja, amit elvárunk tőle: kényelmes, tágas, modern és takarékos. Nem forradalmi, nem izgalmas, de nem is akar az lenni – inkább egy megbízható, praktikus választás azoknak, akik egy kompromisszumok nélküli, józan döntést keresnek. Mondhatjuk azt is, hogy az Octavia továbbra is a kategória egyik legjobban átgondolt modellje, amely az észszerűség és a használhatóság szempontjából továbbra is etalon.

Érsek M. Zoltán