A Recirquel társulat legújabb, Paradisum című produkciója után – melyről itt olvasható ajánlónk – keletkezési időben visszafelé haladva megnéztük a 2020-ban bemutatott, Solus Amor című előadásukat is, amely ismét a Vági Bence által megalkotott cirque danse univerzális nyelvén kápráztatott el minket.
Mielőtt belevágnék az előadás ismertetésébe, mindenekelőtt az imént említett cirque danse fogalmát szeretném bemutatni azok számára, akik esetleg még nem láttak Recirquel-előadást: a cirque danse műfaja a klasszikus és a modern tánc, valamint az újcirkusz egyedülálló ötvözeteként jött létre Vági Bence rendező-koreográfus, társulatalapító-, és vezető által megálmodva, megalapozva az újcirkusz-társulat egyedülálló, hazai és nemzetközi sikereket egyaránt halmozó formuláját.
A Solus Amor című előadás a szeretet időtlen és mindent összekötő erejét kutatja, miközben a természet csodáira, az univerzumra és a hitre helyezi a hangsúlyt, mindezt a társulattól megszokott, nonverbális, egyetemes nyelven, a mozgás nyelvén teszi. Az előadás nem lineáris történetet mesél el – bár helyenként felfedezhetjük a linearitás laza szálait –, hanem epizodikusan, akár egy versantológia járja körül és vizsgálja a szeretet különféle rétegeit és megnyilvánulásait: az érzelmek szélsőségeit, a szeretet formáit és bizonyos esetben akár gyűlöletbe hajló mivoltát, az ősbizalmat és azt az erőt, amelyet mindannyian magunkban hordozunk és ami téren és időn át is összeköt bennünket. Ezt az időtlenséget az előadás látványvilága is megjeleníti: a színpadkép ismét lélegzetelállítóan szippantja magába az előadás nézőjét és teremt tökéletes atmoszférát az előadás számára. A tollszerű, szél által fújt díszlet gyakorlatilag egy élő organizmus benyomását kelti, amely a lehető legideálisabb módon járul hozzá a darab világának megteremtéséhez.
A produkcióban különleges szerepet kap a dél-afrikai bábtervező, Janni Young által készített két jegesmedvebáb, amelyek az ember és a természet kapcsolatát szimbolizálják. A bábok tökéletesen élethű mozgását az előadás szereplői irányítják, új dimenzióval bővítve a színpadi jelenlétüket, hiszen egyszerre brillíroznak artistaként, táncosként, színészként és bábművészként.
A Solus Amorban többek között olyan rendkívül izgalmas cirkuszi zsánerek jelennek meg, mint a gurtni, a lebegő kínai rúd, a silk és az igazi ritkaságnak számító hajlógás, mely során az előadás egyik művésze, Segui-Fábián Eszter a hajánál fogva emelkedik több méter magasan a levegőbe, mindezt olyan könnyedséggel, mintha egy tollpihét kapna fel a szél. Az előadás zenéje, amelyet Szirtes Edina és Terjék Gábor álmodtak meg, az elektronikus zenei elemeket ötvözi az általuk „szeretetmise”-ként találóan elnevezett, hagyományosabb hangzásvilággal, tökéletes harmóniában állva a látvánnyal.
A Solus Amor ismét bebizonyítja, hogy a cirque danse műfaja nemcsak esztétikai, hanem érzelmi és spirituális szinten is képes hatni a közönségre. A Paradisumhoz hasonlóan a Solus Amort is bátran ajánljuk mindenkinek, aki másfél órára egy olyan világban szeretne elmerülni, ahol az ember és a természet harmóniája, valamint a szeretet és a hit ereje áll a középpontban. Az előadást idén decemberben több alkalommal, utána pedig jövő év februárjától lehet megtekinteni a Müpa Fesztivál Színház termében.
További információk és jegyvásárlás a Müpa és a Recirquel honlapján.
Meichl Frida