Miközben a Volkswagen elektromos ID. szériája eleinte legfeljebb félsikert hozott, az elektrifikációra fordított elkötelezettség és pénz előbb-utóbb biztosan meghozza az eredményt. Persze azt az előnyt, amit az államilag támogatott kínai e-autók élveznek, így is nagyon nehéz lesz behozni. De a VW felsőkategóriás villanyautójával, az ID.7-el a talán kigyúlt már a fény az alagút végén.
A nagy reményekkel indult ID.3 korántsem lett olyan fényes siker, mint amilyennek a VW konszern és talán a márka rajongói gondolták. Elszállt az ára, tragikusan indult a fedélzeti rendszer karrierje, először a sajtó, utána az ügyfelek utálták meg az érintőképernyős „gombokat”, miközben hatótávban, teljesítményben és a beltér kapcsán is sok konkurens jobb ajánlatot kínált hasonló áron. Lett aztán ID.4, aztán ID.5, no meg Kínában az ID.6 (ami szintén nem volt nagy siker), de az ID.7-tel talán most elértek egy olyan szintre, amit már kezdetektől elvártunk volna. Mert az ID.7 már minden tekintetben azt hozza, amit egy minőségi villanyautótól kívül-belül elvárunk.
Az ID.7 – eltekintve a különböző hajtástól -, gyakorlatilag a Passat kategóriájában induló elektromos, sportos limuzin, amiből kombi is készül. Amivel igencsak okosan, egy olyan kategóriába is elhozza a villanymotort a VW, ahová eddig még kifejezetten kevesen merészkedtek. Az más kérdés, hogy mivel a Passat már 16 millió forinttól elérhető, az ID.7 pedig 24 milliónál indul, ezért a kommunikáció arról szól, hogy a nagyméretű elektromos limuzin megjelenésében, méretében, formájában inkább a magasabb presztizsű Arteon szellemi örököse.
A majdnem öt méter hosszú ID.7 attól igazán elegáns, hogy nem akar több lenni annál, ami: olyan nagyméretű elektromos limuzin, ami tökéletesen letisztult, mégis határozott formavilággal érkezett. Az autó dizájnja a modern eleganciát ötvözi a funkcionális aerodinamikával, és mindezt visszafogott, mégis látványos részletekkel teszi különlegessé. A hűtőrács nélküli orr-rész minimalista, de határozott megjelenést sugároz, miközben a praktikum jegyében az autó áramvonalas formája a lehető legkisebb légellenállást biztosítja. A 0,23-as légellenállási együttható nemcsak számokban kiemelkedő, hanem a valós használat során is érezhető előnyt nyújt.
A tesztautónk ezüstszürke fényezése különösen jól áll az autónak, kiemelve a karosszéria letisztult vonalait és a finoman kidolgozott részleteket. Az első lámpatesteket összekötő LED-csík egyfajta futurisztikus eleganciát sugároz, miközben a Volkswagen embléma büszkén trónol a középpontban. Az oldalnézet dinamikusan ívelt övvonala és a finoman hullámzó küszöbvonalak izgalmas kontrasztot teremtenek az autó visszafogott eleganciájával. A tetővonal lágy ívben hajlik a hátsó rész felé, elegánsan lezárva a formát. A hátsó lámpák LED-csíkjai a középpontban találkoznak, egységes és modern lezárást adva az autónak. A mélyről nyíló, elektromosan működtethető hátsó ajtó mögött 532 literes csomagtér található, amely a hátsó ülések lehajtásával akár 1586 literre is bővíthető. Bár az ülések nem hajthatók teljesen síkba, a rakodótér így is bőséges és praktikus.
Az utastér kialakítása is a Volkswagen prémium szándékait tükrözi. A háromméteres tengelytáv óriási helyet biztosít elöl és hátul egyaránt. Az anyaghasználat igényes: a vegán bőr és a fenntartható forrásból származó szövetek dominálnak. A vezető előtt egy 15 hüvelykes érintőképernyő uralja a középkonzolt, amelyen keresztül szinte minden funkció vezérelhető. A légkondicionáló rendszer külön figyelmet érdemel, hiszen nemcsak az érintőképernyőről vezérelhető, de előre érzékeli, ha közeledünk az autóhoz, és már a beszállás előtt kellemes hőmérsékletet biztosít. A kiterjesztett valóság-alapú head-up kijelző is az élvonalbeli technológiák közé tartozik ami persze amennyire menő, annyira távol áll a praktikustól. Az első ülések igazi prémium extrák: kérhetők hűtéssel, fűtéssel, masszázsfunkcióval, sőt szárítófunkcióval is. A Harman/Kardon hangrendszer pedig a 14 hangszóróval és egy csomagtérbe épített mélynyomóval gondoskodik a perfekt zenei élményről.
Az ID.7 hátul hajtott, egy 286 lóerős elektromotor gondoskodik a dinamikus gyorsulásról. A Kasselben gyártott APP550 elektromos hajtásrendszer lenyűgöző tolóerőt biztosít, míg a 77 kWh-s akkumulátor akár 500-600 kilométeres hatótávot is lehetővé tesz. A töltési kapacitása 175 kW egyenáramú gyorstöltőn, ami a jelenlegi elektromos autók élmezőnyébe helyezi. Városban a 10,9 méteres fordulókör kifejezetten optimális egy ekkora autóhoz képest, miközben az ID.7 energiahatékonysága is kiemelkedő: vegyes használatban 15-16 kWh/100 km fogyasztás is elérhető, ami kiváló érték ebben a kategóriában. Miközben az autó alapesetben is kifejezetten jó útfekvésű, az opcionálisan kérhető adaptív futómű a hosszú utakon még kényelmesebb utazást biztosít. Már csak azért is, mert a kormányzás precíz, a vezetési élmény pedig egyértelműen a prémium kategóriára jellemző.
Az ID.7 ugyan nem sportautó, de az elektromos autózás egyébként sem a sebességhajszáról szól. A hátsókerék-meghajtás, a stabil futómű és a csendes kabin, na és a felső kategóriás hangrendszer viszont mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a hosszú utak során is jó tempóban haladva, kellemes utazási élményben legyen részünk.
Érsek M. Zoltán