Előny a vendégnél – szezonváró körkérdés. A válaszadó: Csapody Bence, a Kistücsök Food&Room**** szállodavezetője

Az Utazó magazin arra vállalkozott, hogy körkérdés keretében mutatja be, mire számíthatnak a vendégek és mire a szállodák, az idei szezonban, az általunk megkérdezett hotelekben.

Hogyan indult az év eleje a házban a vendégforgalom tekintetében?

Szerencsére a téli hónapok felülmúlták várakozásainkat. Azt tapasztaltuk, hogy az egyébként meglehetősen kiszámíthatatlan, változó számokat mutató januári-februári időszakban is egyre többen látogatnak el a Balatonhoz. Ehhez természetesen szükség van arra, hogy egész éven át elérhető, minőségi szolgáltatásokkal és programokkal várják/várjuk az utazókat. Aki ismer minket, annak nem mondunk újdonságot azzal, hogy a Kistücsökben nekünk az egészéves Balaton a szívügyünk. A négyévszakos turizmushoz pedig elengedhetetlen a minőségi vendéglátásért és borokért rajongó közönség idecsábítása, hiszen a fürdőszezonon kívüli időszakokban van lehetőség igazán kulináris programok szervezésére. Nagy öröm volt számunkra, hogy február elején a Kistücsök Food&Room**** Séfszobában élményfőzést szervezhettünk egy családi barátunkkal, akivel – mondhatni – végigkóstoltuk már a fél világot. A rendezvényre az asztalok pillanatokon belül elkeltek, ebből is az látszik, hogy ha van megfelelő programlehetőség, az utazókat könnyű megszólítani és a téli Balatonhoz csábítani.

Mivel készülnek a tavaszi-nyári időszakra?

Tavasszal folytatni szeretnénk a különböző gasztronómiai programok szervezését, hogy minél több utazónak megmutathassuk a környékről származó alapanyagok és borok széles választékát. Ugyanakkor fontosnak tartjuk, hogy az egyes turisztikai termékeket kombináljuk, hiszen sokan érkeznek aktív turisztikai motivációval is. A kerékpáros turisták számára is egyre több lehetőség nyílik a Balaton körül, már nálunk is van lehetőség kerékpárbérlésre. Ehhez természetesen kellett a megfelelő infrastruktúra kiépítése, és az olyan kezdeményezések, mint például a BalatonBike365 alkalmazása, amely útbaigazítja és programlehetőségekkel látja el a bicikliseket a Balaton környékén.

Ami pedig a pihenésre vágyó turistákat illeti, április végén megnyit napozóteraszunk és kültéri medencénk is a szálloda kertjében.

Milyen látnivalók, programok vannak a szálloda körzetében?

Örülünk, hogy egyre több minőségi programlehetőséggel várja a Balaton az utazókat. Egyre több borász fogad vendégeket borkóstolásra, pincelátogatásra az év nagy részében, amelyre igazán nagy igény mutatkozik a vendégek részéről. Amit pedig kifejezetten kiemelnék: legutóbbi kezdeményezésünk, hogy vendégeink a gombabeszállítónkkal, Vrancsik Tiborral közösen szarvasgomba vadászaton és gombaismereti túrákon vehetnek részt, majd a begyűjtött gombákat különböző módszerekkel készíthetik el, avagy tartósíthatják azokat. Ugyanakkor még mindig úgy gondolom, hogy – akár olasz, spanyol vagy osztrák példákat követve – rengeteg fejlődési lehetőség és kihasználatlan erőforrás és potenciál rejtőzik a Balaton és Somogy területén.

Milyen szezonra számítanak? (Mekkora forgalomra számítanak, főként milyen nemzetiségű vendégekre, mikortól kezdődik és meddig tart? Milyen hatása lehet az Ukrajnában zajló háborúnak?

Úgy látom, hogy meg van rá az esély és lehetőség, hogy rekordat döntsön a balatoni turizmus 2022. nyarán. Mindezt pedig nagyrészt a belföldi utazókra építve érhetjük el. Annak ellenére, hogy a foglalási ablak (a foglalás időpontja és az érkezés dátuma közti időszak) a vírusválság hatására jelentősen csökkent, a nyári szezonra már az év elején elkezdtek érkezni a foglalások és már most van olyan időszak, amikor nincs elérhető szobánk a főszezonban.

Ugyanakkor jelentős problémának tartom, hogy a rövid idő alatt (másfél-két hónapot nyitva tartva) nagy hasznot felhajtani vágyó szolgáltatók, vendéglátóhelyek még mindig jelentős arányban vannak a tó körül, erre nem lehet négyévszakos desztinációs turisztikai stratégiát építeni. Fontos lenne, hogy tudatosan, hosszútávú szemlélettel és egymással együttműködve lépjenek fel a turisztikai szolgáltatók a szezon során és azon kívül egyaránt, akik nem versenytársként, hanem inkább egymást segítve lépnek egyről a kettőre. Ehhez pedig a szolgáltatókon kívül a turizmusirányításért felelős szervek hatékony munkájára is szükség lenne.