Elérte a hibrid-láz a Toyota sikermodelljét, a RAV4-est is. Bár a városi terepjáró meg a villanymotor párosítása elsőre furcsának tűnhet, valójában nagyon is passzol a húsz éves múltra visszatekintő SUV-hoz a hangtalan és „zöld” utazás. Toyota RAV4 hibrid teszt.
Elsőre még a felvetés is balgaságnak tűnik: hibrid változat a városi, eddig jobbára az egyedi vonalvezetésű formájával hódító terepjáróból? A kérdés számos márkánál jogos lenne, ám a Toyota és a RAV4-es esetében szó sincs tévedésről, mi több, a gyártó múltját és fejlesztési filozófiáját ismerve a kérdés sokkal inkább az: miért nem hamarabb? A Toyota ugyanis éppen húsz éve (!) árul már hibrid hajtású autókat, 1997-ben mutatkozott be a Prius, amelynek első 300 darabja villámgyorsan el is kelt és a kategóriájában abszolút siker sztorit író modell azóta is jól teljesít.
Alig tíz évvel később adtak túl a 800 ezredik hibrid Toyotán, 2017-ben pedig már a bűvös 10 milliós határt lépte át a gyártó. A fejlődésről sokat elárul a mai modellpaletta is: hibrid hajtással is kapható a Yaris, az Auris, az új C-HR és persze ott a Prius. Mindezek ismeretében az lett volna az igazán különöse, ha épp a Toyota egyik sikermodellje, a RAV4 maradt volna ki a sorból.
Toyota crossover: húsz éves sikerszéria
A RAV4 már csak a múltja miatt is megérdemelte, hogy megkapja a legkorszerűbb technológiákat. A típus tanulmányverzióját az 1989-es Tokiói Autókiállításon mutatták be, Recreational Active Vehicle with 4 wheel-drive – vagyis a négykerékhajtású szabadidő-autó néven. Ebből lett a RAV4 elnevezés, s innen indult a sikerszéria, ami így fest számokban: a sorozatgyártású modell 1994-es bevezetése óta ötmillió darab kelt el a típusból, amely formaváltozáson is átesve, mára rég meghaladta a „jópofa női” autó sztereotípiát.
Olyannyira, hogy a negyedik generációs RAV4 már formavilágában is férfias komolyságot tükröz, a – különösen az elődökhöz képest – „sarkosabb” design divatos, de inkább már tekintélyt sugárzó. Ez egyébként nem is árt, mert a kocsit működtető technológia meglehetősen komplex rendszer. A hibrid RAV4-be egy 2,5 literes, benzines négyhengerest szereltek, amely „csak” 155 lóerős, mert inkább a nyomatékra és jó fogyasztásra tervezték. Ehhez csatlakozik a villanymotor, aminek köszönhetően a kocsi rendszerteljesítménye 197 lóerőre ugrik. A teljesítményt az e-CVT fokozatmentes váltó juttatja a kerekekhez. Mindez számokban azt jelent: a százas tempót 8,3 másodperc alatt éri el a RAV4, amely kifejezetten jónak számít, tekintve, hogy bő 1,6 tonnás, 4,6 méter hosszú, tehát cseppet sem a kicsi. A végsebesség 180 km/h-nál korlátozott a villanymotor miatt, de akit ez zavar, az inkább válassza a Toyota kínálatából sportod GT86-ost…
Környezetbarát utazás a hibrid-hajtással
Noha a benzinmotor, az elektromotor, az akkumulátor és a váltómű bonyolult rendszert alkot, mindebből a vezető semmit nem érzékel. A középkonzol 7 colos érintőképernyőjén logikus, könnyen „emészthető” funkciók avatnak be minket a hibrid rendszer működésébe. Maga a használat pedig olyannyira egyszerű és magától értetődő, hogy aki nem tudja, hibridben ül, először csak a túlságosan nagy csend miatt foghat gyanút.
Ha finoman indulunk a lámpától, akkor körülbelül 50 km/órás sebességig a hibrid kizárólag az elektromotor erejével halad, vagyis egyáltalán nem fogyaszt üzemanyagot – igaz, csak néhány kilométeren ár. Ezt követően lassú, egyenletes sebességű kocsikázásnál a Toyota RAV4 hibrid csupán az elektromotor kisegítésére használja a benzinmotort. Amikor viszont padlóig tapossuk a gázpedált, akkor mindkét motor a legnagyobb teljesítménnyel működik.
Fékezéskor a hibrid rendszer leválasztja a benzinmotort, visszanyeri a mozgási energiát és tölti az akkumulátort. A gyári adatok szerint az elektromosságot jól használva öt liter körüli fogyasztás érhető el, de még az is elképesztőnek számít, hogy 6-7 literes átlaggal akkor is el lehet járni, ha különösebben nem figyel oda az ember.
Toyota RAV4 hibrid: tökéletes utazópartner
Noha a tesztautó esetében nyilvánvalóan a hajtásláncon és a technológián, a környezetkímélő üzemelésen a hangsúly, azt azért érdemes leszögezni: a RAV4 hibrid nem hibridségéhez képest tökéletes városi és utazó autó, hanem abszolút értékben. Az utastér, miként más Toyoták esetében, tágas, az első ülések hosszú távon sem válnak kényelmetlenné, a hátsó üléssor pedig kifejezetten bőséges helykínálatot ad.
Nem lehet panasz Toyota RAV4 hibrid kezelőegységeire sem, és bár nem túl cizellált a műszerfal, minden a helyén van, rendezett képet kelt. Mindezért alapáron 9,2 millió forintot kell fizetni, ám ennyiért – a remek forma és a csúcstechnológia mellett – bőségesen felszerelt autót kapunk. Ebben a felszereltségi szintben – csak hogy a biztonságunkat óvó rendszereket említsük – sávelhagyásra figyelmeztető-, jelzőtábla-felismerő-, fáradtságra figyelmeztető programot, automata távolsági fényszórót, adaptív tempomatot és Bi-LED fényszórókat is kapunk.
-sek-
Legyél az első hozzászóló "Felvillanyozó átalakulás: Toyota RAV4 hibrid" című cikkhez