Akkor most felejtsünk el mindent, amit eddig a Ford Focusról gondoltunk, hallottunk! Hagyjuk, hogy mekkora a csomagtér, ne foglalkozzunk a hifivel és még véletlenül se pillantsunk a fogyasztásmérőre: csak nyomjuk a gázpedált! Ford Focus RS teszt.
Egy Ford Focust 13 millióért? A kérdés hallatán az autómániásokon kívül a legtöbben habitustól függően mosolyogni kezdenek, hangosan felnevetnek, esetleg térdüket csapkodva hahotáznak. Hiszen a Focus nem drága autóként ismert, éppen olyan családok, cégek vásárolják leginkább, amelyek számára fontos az ár-érték arány, s nem kitűnni akarnak a forgalomból, hanem relatív olcsón, a lehető legbiztonságosabban, legkényelmesebben eljutni A-ból B-be.
Az autók iránt rajongók persze már az árból is pontosan tudják: nincs itt semmiféle tévedés, pláne nevetni való dolog! Hiszen a Ford kompakt osztályának mindig is voltak olyan típusai, amelyek – s nem csak az áruk miatt – kilógtak a sorból. A hetvenes években már az Escort RS is ralipályára termett, aztán később legendássá vált a brutálisan erős és gyors Escort Cosworth, majd jöttek a Focus ST-k meg az RS verziók. Az alapelv évtizedek óta az: miként tehetnék a lehető legvadabbá a családi autót? Mára ezt a Ford olyannyira tökélyre vitte, hogy a Focus RS szinte Ferrarikat és Porschékat is megszorongathat.
A számok is erről tanúskodnak:
egészen elképesztően rövid idő, mindössze 4,7 másodperc alatt százon van az autó, amely akár 266 kilométeres sebességre is képes.
S, hogy mit jelent ez a tempó a gyakorlatban? Az ember vesz egy nagy levegőt, padlóig nyomja a gázt, mire a négykerék-meghajtásnak köszönhetően az összes abroncs rögtön belemar az aszfaltba, majd bődületes erővel lódítja meg a kocsit. Miközben a sebességmérő mutatója követhetetlenül gyorsan közelít a százashoz, a sofőrben benn reked a levegő, és szinte a nyakát sem tudja mozdítani, olyan erővel préselődik az ülésbe.
A pokoli érzésről a 2,3 literes turbómotor 350 lóereje „tehet”, na és az ultramodern négykerék-meghajtás. A gyorsulás persze az autó tudását illetően csak a jéghegy csúcsa: az irgalmatlan teljesítmény, a kemény futómű, a precíz kormányzás meg a pontos váltó révén versenypályán lehet igazán elemében a Focus RS. Mi ugyan a szabályok és a biztonság miatt nem is próbáltuk feszegetni a határokat, de ennyi alapján is elhisszük, amit a Ford állít: „Gyorsítás kanyarodás közben? Nem probléma! A Ford Performance összkerékhajtás (AWD) dinamikus nyomatékelosztó rendszere több mint 1 g oldalirányú gyorsulást tesz lehetővé.” És akkor még nem is beszéltünk a drift-üzemmódról! Ennél a beállításnál elvileg egy családapa is könnyedén „farolásba” viheti a kocsit.
Noha az RS estében a teljesítményen és a technikán van a hangsúly, a kocsi más részei is a sportosság jegyében születtek. Kiváló oldaltartású Recaro ülések vannak elől, és fokozza a versenyautós hangulatot a műszerfal tetején elhelyezett olajhőmérséklet-, turbónyomás- és olajnyomás műszer. És ha már versenyautós hangulat! A kipufogókból akkor is a vészjósló és izgalmas recsegés, brummogás, durrogás hallatszik, amikor még igazán oda sem lépünk a gáznak. Ezzel együtt az RS – noha sokkal keményebb a futóműve és leheletnyit kisebb a csomagtartója, mint a „sima” Focusnak – akár normál családi autóként is használható. A bizonytalanságot persze még véletlenül sem az okozza, hogy ne lehetne vele bevásárolni, gyereket oviba, suliba vinni, sokkal inkább az: nehéz megállni, hogy ne akarjon az RS sofőrje minden lámpától kilőni.
-sek-
Legyél az első hozzászóló "A haragos bombázó – Ford Focus RS teszt" című cikkhez