A wellness ma már önmagában nem elég. Kétnaposnál hosszabb tartózkodás esetén a vendégek, a tengerparti nyaraláshoz hasonlóan, folyamatosan ingyenes programokat várnak a szállodáktól – jellemzi a helyzetet Sárvári Krisztina, a Kék Duna Wellness Hotel és az azonos tulajdonosi körhöz tartozó noszvaji Oxigén Hotel igazgatója. A ráckevei szállodában, ahol húsvétkor a párok töltötték meg a házat, többek között Zoránnal beszélgethetnek a vendégek, a családbarát Oxigénben pedig sportos programok várják az érkezőket.
Az ünnepekre mindkét ház megtelt, de mivel a húsvéti szünet idén furcsamód nem egy teljes hetet jelent, hanem a legtöbb helyen április 16-tól, szerdától egészen a húsvétot követő hét közepéig tart, megtörte az ilyenkor megszokott magas foglaltsági trendet: hétfőn mindkét házban visszaesik a foglaltság. Az igazgatónő szerint az sem szerencsés, hogy a csütörtökre eső május elseje – ami négynapos telt házat ígér – rendkívül közel esik húsvéthoz és kevesen engedhetnek meg maguknak egymás után két hosszabb szállodai tartózkodást.
Az év eleji 10–15 százalékos eredményjavulás után a húsvét és május 1-je időszaka is telt házat hoz az Accent Hotel Management független szállodaüzemeltető házaiba. Kerek Péter, a többek között a tarcali Andrássy Kúriát, a büki Greenfield és a hévízi Lotus Therme szállodákat működtető cég marketingigazgatója szerint is fontos a programkínálat, ami húsvét időszakában is igen változatos, éppúgy, mint Valentin-nap alkalmával, amikor a mezőkövesdi Balneo Hotel Zsóryban, Ruszt Edit szexuálpszichológus tartott szemináriumot, akivel négyszemközt, illetve hatszemközt is beszélgethettek a vendégek. Pusztai Erzsébet, a hévízi Lotus Therme – ahol harminc százalék az orosz vendégek aránya – és a büki Greenfield igazgatója kiemelte: a mostani és a május 1-jéhez kötődő időszakban kifejezetten négynapos csomagokat kínáltak. Bükön a családoknak, Hévízen a pároknak köszönhetően, kedvező visszajelzést kapott a stratégia. Igaz az idei március azért, mert 15-e szimpla hétvége volt, és húsvét is későbbre tolódott, némileg kisebb foglaltságot hozott, mint tavaly. Igaz akkor az ítéletidő gyengítette az utazási kedvet. Idén az április, május és június már rendkívül bíztató eredményeket és – a külföldi vendégek esetében, a forint gyengülésének is köszönhetően – magas átlagárakat ígér.
A programkínálat fontosságát emelik ki a szintén telt házas Hotel Kapitányban, ahol a szokásos családi programok mellett lovasbemutatókkal várják a vendégeket. A térség vonzerejének növeléséhez is hozzájárul a szomszédos Sümegi Várban most befejeződött, Európai Uniós forrásokat is felhasználó fejlesztés, amelynek eredményeként új – korhű bútorokat, fegyvereket felsorakoztató – kiállítóközponttal gazdagodott a patinás vár.
A Danubius Hotels szállodáiban két arcát mutatja a húsvét. A fővárosi házakban a külföldieknek köszönhetően hoz magas foglaltságot az ünnep. Budapesten az átlagos kihasználtság 70–80 százalékos, de egy-két napra telt házat is regisztráltak – főként ott, ahol wellness-lehetőség is gazdagítja a kínálatot. Vidéken, a magyaroknak köszönhetően, már az előfoglalásoknak köszönhetően telt ház van. Honfitársaink közül sokan már szerdától kivették szobájukat, de a többség a hét végén tölt három napot pihenéssel. A szállodaláncnál kifejezetten szerencsésnek tartják, hogy idén április közepén van az ünnep, amikor már garantált a jó idő – a Balatonon ezért a szokásosnál két héttel korábban megnyitották a balatonfüredi Marinát. A szép idő okán egész április jó eredményeket hoz, miközben a május 1-jéhez kötődő hétvége is telt házat ígér. Ráadásul a pravoszláv országok tavaszi ünnepei okán az orosz vendégek május elejétől egészen május 10-ig magas foglaltságot garantálnak az általuk kedvelt házakban.
A Continental Hotel Budapestben egész évben 80 százalékos, vagy azon felüli foglaltság van. A kérdés nem az, hogy egy hotelben mikor van telt ház, hanem az, hogy mennyiért – magyarázza Géher Zoltán, négycsillagos Continental Hotel Budapest vezérigazgatója. A szakember szerint ezért a hosszú ünnepek, különösen azokban a főként vidéki wellness-házakban kiemelkedő fontosságúak, ahol az átlagos foglaltság alacsony. A Continentalban azért kisebb az öröm, mert az ilyenkor Budapestre érkező turisták a szállásra is keveset költenek, miközben az ünnepek miatt nem számíthatnak a fontos bevételi forrásnak számító konferenciákra, üzleti eseményekre. A szakember ugyanakkor – az egész évre vonatkoztatva – hiányolja azt a jól fizető külföldi üzletember réteget, amelynek köszönhetően masszívan növekedhetne a bevétel.
Az átlagárban vár jelentősebb előremozdulást Baldauf Csaba, az alsópáhoki Kolping Hotel igazgatója is, aki szerint idén ugyan ezen a téren is érezhető némi előbbre lépés, de a bevételek még mindig elmaradnak a válság előtti időszakban megszokottól. A családbarát szállodában, ahol a SZÉP-kártya emelkedő forgalma lassan eléri az üdülési csekk korábbi forgalmát, már húsvét előtt tel tház közeli foglaltság volt. Az ünnepekre pedig telt házat regisztráltak. Ugyanakkor az iskolai szünet sajátosságai miatt, a korábban megszokottal ellentéten, itt sem lesz telt ház az egész szünet idején. Április és a május így is jó eredményeket hoz: május 1-je időszakában pedig jön a következő telt ház.
Főként péntektől vasárnapig telnek meg teljesen a Service4You független szállodaüzemeltető házai. A gyopárosfürdői Alföldgyöngyét, a ceglédi Aquarellt és a hévízi Hotel Palace-t is soraiban tudó társaság ügyvezető igazgatója, Klemm Balázs húsvétot a szezon igazi törésvonalának tartja, és jó jelnek tekinti az idei kedvező szezonkezdetet. Emellett a szokatlan elosztású iskolai szünetből fakadó kihívásokról is beszélt, hozzátéve: az utazási kedvet ugyanakkor kedvezően befolyásolja, hogy május 31-ig el kell költeni a SZÉP-kártyákra 2012-ben feltöltött összegeket, és a szép idő is sokat segít a szakmának. Így május 1-jétől, csütörtöktől vasárnapig mindenütt négy napos telt házuk lesz.
Igaz a vidéki városi szállodáknak mindig nagyobb kihívás az ünnepi telt házak elérése, a szegedi Hotel Artban így is 80 százalékos foglaltságot értek el. Budea Ildikó igazgató szerint a városi szállodák számára rendkívül fontos, hogy a ház mellett az egész térség vonzó legyen a vendégek körében, és az utazási kedvet olyan események is erősítsék, amelyek a wellness- szállodákkal szemben is vonzó alternatívát nyújtanak. Ilyen például az az agrárkiállítás, amely az április 21-i hétre az egész térség szállodáiba telt házat hozott.
Húsvétkor és május 1-je környékén a siklósi Hotel Castellóban is telt ház van. A fiatal szállodában, ahol a vendégkör többségét a magyarok teszik ki, akiknek több mint 20 százaléka SZÉP-kártyával fizet idén: 2013-hoz képest csaknem 15 százalékkal magasabb foglaltságot értek el a tavaszi időszakban.
A belföldi forgalom motorjának számító SZÉP-kártya kibocsátói közül az MKB-nál azt tapasztalják, hogy az ügyfelek döntően Budapesten és a Balatonnál használják fel a kártya által nyújtott kedvezményeket. Az is látszik, hogy míg a budapesti felhasználás jelentős hányada az étkezéshez kötődik, a nyáron meglóduló költések döntő része szállásfoglalást jelent. Lehoczky László, az MKB Nyugdíjpénztárt és Egészségpénztárt Kiszolgáló Kft. ügyvezető igazgatója szerint a tudatos felhasználást jól mutatja, hogy a kártyabirtokosok tisztában vannak azzal, hogy a SZÉP-kártyára feltöltött pénzeket mindig a feltöltést követő második naptári év május 31-ig lehet felhasználni. 2014. május 31-ig tehát a 2012-ben feltöltött összegeket kell felhasználni, különben a kártyán maradt pénz visszaszáll a munkáltatókra. Igaz, 2013 végén a mintegy 900 ezer kártyabirtokos alszámláin becslések szerint még mintegy 5 milliárd, 2012-ben feltöltött forint maradt, de például az MKB-nál egyértelműen látszik, hogy ügyfeleik gyakorlatilag teljesen lehasználják a keretet: jelenleg már csak az eredeti 2012-es összeg alig 5 százaléka vár elköltésre.
Mivel az MKB SZÉP-kártya kibocsátójának is fontos, hogy segítse a kártyabirtokosokat, ezért annak lejárat előtt folyamatosan felhívja az érintettek figyelmét az érintett összeg mielőbbi elköltésére. A munkáltatókat külön megkeresi telefonon és e-mail-ben, hogy hívják fel dolgozóik figyelmét a lejáró maradvány összegek elköltésére. Az ügyfeleket az is védi, hogy a kártyát úgy alakították ki, hogy az aktuális költéseket – a „first in first out” (FIFO) gyakorlatnak megfelelően –, automatikusan a legelőször feltöltött összegekből vonják le.
Érsek M. Zoltán
(Fotók: Falus Tamás)
Legyél az első hozzászóló "Itt a húsvéti és május elsejei SZÉP-kártya hajrá" című cikkhez