Kambodzsa arany Buddha szoborral vár a 2 milliárd dolláros új reptéren

Fotó: Overseas Cambodian Investment Corporation

Egy párás szeptemberi napon narancssárga köpenyes szerzetesek gyűltek össze Kambodzsa legújabb repülőterének indulási csarnokában, áldásokat mormolva egy 9 méteres arany szobor fölött, amely most az utazókat figyeli, miközben indulásra készülnek.

Csak azután, hogy a kilenctonnás Buddhát megáldották, kezdhettek el repülőgépek leszállni Phnom Penh-i Techo Nemzetközi Repülőtéren. Négy nappal később az Air Cambodia K6 611-es járata a dél-kínai Kuangcsou városából érkezett, ünnepi vízágyúk permetezése alatt gurult be, miközben az érkezési csarnokban hagyományos khmer táncosok selyem jelmezekben adtak elő műsort – irja a CNN.

Fotó: Inros Lakner

Október 20-án Hun Manet kambodzsai miniszterelnök átvágta a szalagot, hivatalosan is felavatva a repülőteret. „Ez egy új eredmény, amely Kambodzsa hosszú távú fejlesztési vízióját tükrözi” – mondta a helyszínen az újságíróknak.

A turizmus új korszaka: A 2 milliárd dolláros fogadás

Hun Manet kormánya mindenekelőtt abban reménykedik, hogy a repülőtér megtelik majd turistákkal. Annak ellenére, hogy Kambodzsának az UNESCO által jegyzett templomai, strandjai és híresen megfizethető árai vannak, évente csak mintegy 2,5 millió nemzetközi látogatót vonz – ez töredéke a Thaiföldre érkező 32 millió és a Vietnámba látogató 18 millió főnek.

Fotó: techoairport.com.kh

A Techo Nemzetközi Repülőtér, egy jelentések szerint 2 milliárd dolláros projekt, Phnom Penhtől mintegy 29 kilométerre délre található, és célja, hogy ezen változtasson. A király által adományozott khmer katonai tiszteletbeli címről elnevezett 87.000 négyzetméteres létesítményt Kambodzsa alul-látogatott déli részének turizmus és befektetés új korszakának kapujaként hirdetik.

A brit Foster + Partners cég által tervezett ívelt tetővonal a hagyományos Apsara táncosok díszes fejdíszeiből merít ihletet. A Foster + Partners vezető partnere, Nikolai Malsch szerint a tervezés a tiszta látóvonalakat és a minimális zavart hangsúlyozza. Az utazóknak soha nem szabad úgy érezniük, hogy folyosók labirintusába szorultak.

„Ez egy nagyon egyszerű bináris döntés” – magyarázta. „A kapuk felé sétálva eljutsz egy pontra, ahol a kapud vagy balra, vagy jobbra van.”

A terminál maximális gyaloglási távolsága, tette hozzá, mindössze 500 méter a középponttól a végéig.

A hatékonyságon túl az épület célja, hogy félreérthetetlenül kambodzsai legyen. A tető ívelt gerincei esővízgyűjtő pontként is funkcionálnak. A helyi Brown Coffee kávézólánc korán nyitott, hogy lattét szolgáljon fel az építőmunkásoknak.

Charles Vann, a Kambodzsai Repülőtér Befektetési Társaság (Cambodia Airport Investment Company) igazgatója, a repülőtér egyik kulcsfontosságú pénzügyi támogatója, reméli, hogy a repülőtér önmagában is vonzerőt jelent majd az utazók számára. „Hiszünk abban, hogy ez a repülőtér sok látogatót és turistát vonzhat Kambodzsába, hasonlóan Dubajhoz (vagy) Londonhoz” – mondta a CNN-nek.

A kormány a Techo Nemzetközi Repülőteret modern infrastrukturális projektként és nemzeti büszkeségként is pozicionálja. Az arcfelismerő szkennerek és a környezetvédelmi tanúsítás mellett a repülőtérnek még saját himnusza is van – „A Techo Nemzetközi Repülőtér Ereje” –, amelyet Hun Manet miniszterelnök megosztott a közösségi média fiókjain.

Kapcsolatok és kihívások

A Techo nem az ország egyetlen közelmúltbeli repülőtéri mérföldköve. Az 1 milliárd dolláros Siem Reap-Angkor Nemzetközi Repülőtér (SAI), amelyet 2023-ban nyitottak meg, a kínai Egy Övezet, Egy Út Kezdeményezés keretében épült, amelynek célja a világ nagyobb részének összekapcsolása és Peking befolyásának kiterjesztése a Kínában gyártott infrastruktúra révén.

Mindkét repülőtér Kambodzsa „Szent Turizmus 2025-2035” főtervének kulcsfontosságú pilléreit képezi – egy tervet az egészségügyi, mezőgazdasági és közösségi turizmus fejlesztésére. Az ország diverzifikálni akarja kínálatát az Angkor Wat ősi hindu-buddhista templomkomplexumon túl, amelyet jelenleg a sztárattrakciójának tekintenek.

Fotó: Airtime Aero

A csomagfelvételi területen helyi fákat ültettek, hogy az utazók hozzászokjanak Kambodzsa éghajlatához.

Kambodzsa számára az új kifutópályák kapcsolatot ígérnek. A járatok most összekötik Phnom Penht Bangkokkal, Pekinggel, Hanoival, Szingapúrral és Kuala Lumpurral, a Turkish Airlines és az Etihad pedig idén ősszel közvetlen útvonalakat tervez Isztambulból és Abu-Dzabiból, megkönnyítve az európai és közel-keleti látogatók számára Kambodzsa elérését.

Azonban nem minden rózsás Kambodzsa utazási előrejelzésében. A repülőtér nagy felavatási eseményét négy nappal azután tartották, hogy Dél-Korea ritka „fekete kód” utazási figyelmeztetést adott ki Kambodzsa egyes részeire, miután egy koreai diák meghalt, akit állítólag egy telefonos csalási központban kínoztak meg. A nemzetközi tanácsadók figyelmeztetik az utazókat a megnövekedett bűnözési kockázatra Phnom Penh-ben, és a több évtizedes fel nem robbant lőszerek veszélyeire más régiókban.

Fotó: techoairport.com.kh
Egy kilenc méter magas, kilenc tonnás Buddha-szobrot hivatalosan is felállítottak a Kandal tartományban, Takhmao városában található Techo nemzetközi repülőtér területén. A bronzból és fémből készült szobrot egy szent talapzatra helyezték.

Néhányan a légiközlekedési iparban szkeptikusak Kambodzsa nagy turisztikai ambícióival kapcsolatban. Shukor Yusof, az Endau Analytics alapítója úgy véli, hogy egy csillogó új repülőtér önmagában nem elég a turisták bevonzásához.

„Vietnám és Thaiföld több mindent kínál a kultúra, az ételek és ami még fontosabb, a biztonság terén” – mondja. „Angkor Wat és a Halálmezők kivételével nincsenek más helyek, amelyek Kambodzsába csábítanák a turistákat.”„Jelenleg Kambodzsa azért küzd, hogy legyőzze a hírnevét, miszerint a csalásokban, svindlikben és emberkereskedelemben érintett szindikátusok célpontja.”

A Techo fejlesztésének második fázisa végül egy vasúti összeköttetést is hozzáad Phnom Penh belvárosához. Egyelőre a legtöbb utas magánautóval vagy tuk-tukkal érkezik az új autópályán, amely rizsföldeken keresztül húzódik.

Fotó: Airtime Aero

Eközben a Phnom Penh Nemzetközi Repülőtér – a kambodzsai főváros régi repülőtere, amelyet már elhomályosított a Siem Reap-Angkor Nemzetközi Repülőtér mérete – lezárt a forgalom előtt, és még nincs hivatalos terv a következő életére.

De az indulási csarnokban lévő Buddha éber tekintete alatt a Techo Nemzetközi Repülőtér lépésről lépésre kezd életre kelni.

Kambodzsa felépítette azt a repülőteret, amely reményei szerint újradefiniálja globális imázsát. Most már csak arra van szüksége, hogy a világ megjelenjen.