Kocsikultusz a köbön

„Nekem már egymilliónál is több van az öreg vasban” – hallhatjuk a régi német járgányok büszke tulajdonosaitól, akik az ilyen érvekkel, a mai fanyalgók megjegyzései ellenére is, tovább éltetik a germán autók iránti, a legendás és végtelenül strapabíró „VW bogár” megjelenése óta tartó kultuszt. Így aztán egy német autó a maga kategóriájában még manapság is státuszszimbólum, ami minden bizonnyal jó ideig nem is változik. Ezt a nimbuszt használja fel a német turisztikai szervezet idei szlogenje, amely így szól: Irány Automobil-ország!

Hogy miért érdemes útra kelni? A válasz egyszerű. 2011-ben ünnepli 125. születésnapját az automobil. Éppen 125 éve annak, hogy a mai Karlsruhében született Karl Benz 1886. január 29-én – 3 74 35-ös szabadalmi számmal – hivatalosan szabadalmaztatta első automobilját.

Ezt köszönti az Automobil-nyár Baden-Württemberg elnevezésű program, amely stílszerűen 125 napos eseménysorozattal ünnepli az automobil feltalálásának évfordulóját. A számtalan élménylehetőség között szerepel a „Bertha Benz Memorial Route” végigjárása Mannheimból Pforzheimba, amit Benz úr felesége 1888-ban tett meg, az autózás első „hosszú” útjaként.

De kihagyhatatlan látnivaló az Auto & Technik Museum Sinsheimben is, ahol oldtimerek, sportkocsik és Európa legnagyobb Forma–1-kiállítása ad felejthetetlen élményt.

Németországban az autórajongók emellett több mint 40 tematikus autómúzeumból választhatnak, amelyek közül talán a legismertebb a Mercedes-Benz-múzeum Stuttgartban. A majd 50 méter magas épület dupla spirál alakja nem csak kívülről lenyűgöző. Odabent 16 500 négyzetméternyi kiállítótér mutatja be a Mercedes-Benz történetének jelentős állomásait. A nagyszabású kiállításon eredeti versenyautókat is láthatunk, amelyek megtekintésekor hamar átérezhetjük a mai, űrtechnika szintű versenyautókig elért hatalmas technikai fejlődést (www.mercedes-benz-classic.de).

Nem kevésbé látványos a stuttgarti Porsche-múzeum, amely különleges építészeti megoldásaival önmagában is pazar látványt nyújt. Itt nemcsak a belbecs vonzó: az épület esetében a külcsín sem mindennapi azzal, hogy monolitikus testként mintha a föld fölött lebegne. A kiállítás 5600 négyzetméteren, látványosan és izgalmasan összegezve mutatja be a Porsche-ház és persze a Porsche autók történetét (www.porsche.com).
A régió további turisztikai kínálata és az Automobil-nyár teljes rendezvénynaptára megtalálható a www.automobilsommer2011.de weboldalon.

Drezda: AVW „átlátszó gyára”
Fotó: Jürgen Pollak/ Deutsche Zentrale für Tourizmus e. V. Annak ellenére, hogy az autólátványosságok terén Baden-Württemberg „uralma” egyértelmű, a témában másutt is jó pár érdekesség várja az utazókat. Az autótörténelem-rajongóknak muszáj felkeresniük az August Horch Múzeumot Zwickauban, ahol a szász iparváros autóépítésének történetével ismerkedhetnek meg.
Az intézmény a legendás technikus-mérnök, August Horch munkásságának állít emléket, akinek úttörő munkája nagyban hozzájárult ahhoz, hogy Zwickau sikeres autógyártási központtá fejlődjön. Ennek mára legendássá vált terméke a hiánygazdaság egyik ikonjává vált keletnémet Trabant, amely közel 4 millió eladott példányával tette élhetőbbé az autóvásárlás kiváltságos joga mellett a színkiválasztás lehetőségét is megszerző kiválasztottak számára a szocializmust.

Persze nem lehet teljes egy igazi autós túra a jóval északabbra fekvő Volkswagen-főhadiszállás megtekintése nélkül. A wolfsburgi központ nem véletlenül vonzza mágnesként a látogatókat: az Autostadt (www.autostadt.de) ugyanis egy olyan tematikus élménypark, amely 2000. júniusi megnyitása óta (két évig épült az Expó 2000 egyik projektjeként) már több millió autórajongót kápráztatott el programjaival, látnivalóival. Rendszeresen rendeznek itt első osztályú kulturális tematikájú rendezvényeket is: a Movimentos fesztivál keretében színházi előadások, koncertek, szórakoztatják azokat, akik nem csak négy keréken át szemlélik a világot.

A Volkswagen azonban még ezt az élményt is képes volt fokozni a Drezdában található Gläserne Manufaktur megteremtésével. Az „átlátszó gyár” különlegessége, hogy a látogató – akár egy látványpékségben –, az üvegfalon át, élőben figyelheti a VW felső kategóriás limuzinja, a Pheaton összeszerelési folyamatát. Ha pedig a teljességre vágyik, vezetett túrákon ismerkedhet meg a különleges építészeti bravúrokat is felsorakoztató épület víziójával is (www.glaesernemanufaktur.de).

Természetesen az Audik és a BMW-k szerelmesei sem távoznak csalódottan Németországból. Az Audi a cég bázisán, Ingolstadtban nyitotta meg az Audi Forumot, ahol az új modellek megtekintése és az izgalmas gyárlátogatás mellett egy múzeum és mellette minőségi gasztronómiai élmény is várja a látogatót. Az Audi Forum a régi és új négykerekűek mellett más különlegességet is ígér a látogatóknak, akik az Audi-dizájn termékeiből is vásárolhatnak itt: a látványgyár épületeinek mindegyike külsejében is az adott munkafolyamatot jelképezi.

A BMW természetesen müncheni gyárához tervezte meg a szintén futurisztikus építészeti megoldásokkal operáló BMW Weltet, amelynek kivitelezője az avantgárd megoldásaival világhírnevet szerzett Coop Himmelb(l)au építészeti iroda volt. A környezettudatosság jegyében a tetején napelemekkel ellátott, négyhengeresnek is becézett, 25 ezer négyzetméteres épületben szintén a szó szoros értelmében megtalálható minden, ami szem-szájnak ingere. A régi és új modellek mellett technológiai műhely, kiállítóterem, gyermekfoglalkoztató és étterem garantál minden korosztály számára felhőtlen kikapcsolódást (www.bmw-welt.comés www.bmw-museum.de).
Suttgart: A Porsche-múzeum Fotó: Rathay/Deutsche Zentrale
für Tourizmus e. V.

Ha pedig a konszolidáltabb látnivalóknál izgalmasabbra vágyunk, irány a pörgősebb élményeket ígérő versenypálya. A Zöld Pokolnak vagy A-Ringnek is nevezett Nürburgring – amelynek új szakaszán mai is rendeznek F1-futamokat – olyan élmény- és akcióvilág, ahol az autó- és motorsportok szerelmesei mellett a családok is megtalálhatják számításaikat. A különleges helyszínen a régi, legendás Nordschleife pályavonalat ma már csak tesztelésre és turisztikai látványosságként használják azóta, hogy 1976-ban Niki Lauda itt szenvedte híressé vált balesetét. A világ egyik legnehezebb pályaszakaszán – fizetés ellenében – manapság bárki tehet egy kört. De annak sem kell bánkódnia, aki nem autóval érkezett – vagy kevésbé tombol lelkében a versenyszellem –, hiszen a Ringen taxival, ha szolidabb tempóban is, de végigélvezheti az Eiffel-hegyek között fekvő pályaszakasz látnivalóit.

-szluka-

Legyél az első hozzászóló "Kocsikultusz a köbön" című cikkhez

Szólj hozzá

Your email address will not be published.


*