A Mazda olyan, mint egy Japán autó – és mégsem olyan. Olyan, mert rendkívül megbízható. De mégsem olyan, mert különleges dizájnjával, egyedi fejlesztésű megoldásaival mégiscsak más mint a többi japán és nem japán autó. Mazda3 teszt.
Igaz, a Mazda neve egyre inkább a crossoveres CX modellekkel válik eggyé, de azért az, aki meglát egy klasszikus modellt, mondjuk egy Mazda 6-ost, nem könnyen tudja levenni a szemét a kecsesen hosszú autó formás vonalairól. Ugyanezt az élményt adja az új Mazda3-as, is azzal a különbséggel, hogy a kisebb modellen más hangsúlyt kapnak a dinamikus, hullámzó vonalak.
Ez a Mazda által megteremtett egyedi KODO – a mozgás lelke, formanyelv, amit már a többi modell kapcsán is sokan, sokat dicsértek. Ami még a rangos formatervezési díjnál is értékesebb, hiszen az eladásban is megmutatkozik, miközben az elkötelezett Mazda hívek száma is folyamatosan növekszik. Ráadásul az, aki Mazda-hívő tényleg komolyan gondolja a márkahűséget, és az autótulajdonosok között talán a legnehezebb megingatni hitében. Nyilván nem véletlenül. Ezt jelzi, hogy amikor annak idején a tesztek írásába fogtam és a szakma egyik legtekintélyesebb képviselőjének feltettem a kérdést, a megannyi kipróbált márka közül melyikre szavazna, nem sokat gondolkodott, mielőtt rávágta: a Mazdára, már csak a szívómotor miatt és azért is, mert minden modelljét a még mindig precizitásáról híres Japánban gyártják.
Ráadásul a Mazda annak ellenére, hogy őrzi hagyományait, az egyik leginnovatívabb márka – igaz az innováció is mélyen beleégett a génjeibe. Így alakult ki például az i-ACTIVSENSE biztonsági funkcióinakat felsorakoztató technológiai rendszer, amelynek legtöbb eleme szériatartozéknak számít a Mazda 3-ban. Ilyen többek között a dinamikus menetstabilizátor (DSC) kipörgésgátlóval (TCS), az emelkedőn elindulást segítő rendszer, az ESS, illetve a városi vészfék asszisztens (SCBS). De persze van emellett sávtartó rendszer, a vezetői koncentrációra figyelmeztető rendszer (DAA) és ide tartozik az előttünk haladó autóktól tartott távolságot figyelő radaros sebességszabályozó automatika is.
Meg persze a továbbfejlesztett, már gyalogosészlelési funkciót is tartalmazó intelligens városi fékrásegítő rendszer, amely az ütközések megelőzésében segít. Mazda különlegesség a G-vectoring vezérlés is, amit a márka a legbüszkébben említ technológiái közül. Lényege, hogy a motor forgatónyomatékát egységes módon igazítja a kormányzáshoz, és az egyes abroncsok között úgy oszlatja el a függőleges terhelést, hogy a jármű mozgása egyenletessé és hatékonnyá váljon, jelentős mértékben javítva a kormányzási és kezelési teljesítményt.
A Mazda 3 a városi autózáshoz optimális méretekkel rendelkezik, miközben a hosszabb utakon is kényelmesen elfér benne a család. A kocsi 4,58 méter hosszú, 1,79 széles, és a 419 literes csomagtartója is méretesnek számít a kategóriájában. Kicsit több, mint 1,3 tonnáját 8,9 másodperc alatt repíti 100 km/h-ra a 165 lóerős, kétezer köbcentis szívómotor a hatsebességes kézi váltóval.
Tesztautónk a Mazdánál ikonikus Soul Red – vagyis lélek-piros –, színben érkezett a márka által használt hihetetlenül precíz fényezéssel, ami a magyarul fennköltnek ható név ellenére sincs ingyen. Igaz a közel 140 ezres felárért – a Mazdásokat nem számítva – tényleg minden más márkától különböző színt mondhatunk magunkénak.
Miközben az autó belső tere a fekete bőrüléssel és a sportos kiállású, többfunkciós, fűthető bőrkormánnyal funkcionálisan elegáns, a műszerfalból kiemelkedő 7 colos kijelző nemcsak praktikus, jól is mutat.
A prémium érzést pedig csak erősíti az általában a csúcskategóriás márkákhoz kötődő, itt a váltó mögött elhelyezett Mazde iDrive vezérlőgomb, amit tekergetve kényelmesen megkapjuk azt a szolgáltatást, amit éppen szeretnénk. Emellett pedig a kormány előtt kiemelkedő a head-up display plexijére kivetített sebesség, navigáció és sebességhatár jelző is a vezető kényelmét szolgálja.
A Mazda3 a G100 Emotion felszereltséggel 4,5 milliótól indul, míg a csúcsfelszereltségű modell listaára 8,3 millió.
érsekm
Legyél az első hozzászóló "A következetesség jutalma – Mazda 3 teszt" című cikkhez