Száz százalékig magyar munka eredményeként születnek azok az új hotelek, amelyek üzemeltetője az a magyar Continental Group, amelynek vezetője Flesch Tamás, aki egyben a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége alelnöke. A szakember szerint Budapest ma már olyan vonzerővel bír, hogy a kevésbé exkluzív, felkapott helyeken is van értelme a környék presztízsét is emelő, minőségi szállodafejlesztéseknek.
– A történet pontosan 35 évre nyúlik vissza, amikor a családi tradíciókat folytatva elkezdtem a szállodai szakmát – magyarázza Flesch Tamás. – Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy felmenőim – a nagymamám és az édesapám – mellett a testvérem és a feleségem is ezt a szakmát műveli. Ez nagy előnyt jelentett a Continental Group indulásakor, amit a testvéremmel, a feleségemmel, valamint az üzlettársammal alapítottunk, hiszen a családi kötődés okán a szakmai tudás a bizalommal és elkötelezettséggel is párosul. A fordulópont 15 éve érkezett el: megkeresett a jelenlegi olasz üzlettársam, és felajánlott egy remek lehetőséget az együttműködésre, vele hoztuk létre a céget, amely a Hotel Parlamentet nyitotta meg 2006-ban. Annak a háznak az üzemeltetésével kezdődött a saját céges történetünk.
– A Hotel Parlament megnyitása szerencsés időben és koncepcióval történt. A második hotel megnyitása azonban már a válság időszakára esett…
– Annak ellenére, hogy a Hotel Palazzo Zichy-t 2009-ben, egy nehéz, gazdasági helyzetben nyitottuk meg, a ház már a nyitást követő hónapokban jól működött. Nyilván a két ház eredményessége is hozzájárult ahhoz, hogy amikor már látszott a válság vége, a befektetők a szállodaiparban is újra elkezdtek beruházni és megkerestek minket azzal, nem akarjuk-e üzemeltetni a majdani szállodákat. Az első ilyen projekt a 2016-ban megnyitott Hotel Moments Budapest volt, ezt követte idén tavasszal a Hotel Clark és most ősszel a Dorottya utcában a D8 Hotel. Ezek mellett több új projektben is érdekeltek vagyunk. A Continental Group egy dinamikusan fejlődő cég, amely fejlődés reményeim szerint a jövőben is folytatódni fog. Rendkívül sok fiatal és tehetséges kollégával dolgozunk együtt, akik a terveink szerint a cégcsoporton belül építhetik tovább karrierjüket.
– Mi volt a vezérelv, amikor a klasszikus belvárosi bérházból kialakított Hotel Parlamenthez hozzákezdtek?
– Egy olyan, személyre szabott szolgáltatást nyújtó, belvárosi szállodát kívántunk létrehozni, amely akkoriban egyedinek számított a piacon. Ezért is volt kulcsfontosságú, hogy már az induláskor nagyon jó csapatot állítsunk össze. Emellett az is szerencsés volt, hogy amikor 2006. március elsején megnyitott a ház, nagyon jól ment a turizmus Budapesten, és mi voltunk az első butik hotel típusú szálloda a fővárosban.
Abban, hogy nagyon hamar népszerű lett a ház, az is szerepet játszott, hogy az egyedi hangulatú belső dizájnt egy olyan spanyol belsőépítész alakította ki, akivel azóta is együtt dolgozunk. Olasz üzlettársammal közösen találtunk rá, mert szerettünk volna egy olyan céggel dolgozni, amelyik friss dizájnt hoz be külföldről, és ez telitalálatnak bizonyult: nagyon jó, családias hangulatú 65 szobás szálloda született.
– És miként alakult ki a megnyitása után több nemzetközi díjat is bezsebelő Hotel Palazzo Zichy koncepciója?
– Egy nagyon különleges épületet akartunk a mai kor követelményeinek megfelelően átalakítani. A legizgalmasabb kihívás az volt – és ezért többen is azt gondolták, nem vagyunk teljesen normálisak –, hogy a nem túl felkapott nyolcadik kerületben képzeltük el a házat. Mert a Mária utca- Krúdy utca sarok azért nem a legjobb lokáció volt akkor sem, és még most sem, de azért nagyon sokat javult. A leckét tovább nehezítette, hogy 2009. március elsején nyitottunk, tehát a válság kellős közepén – és mégis működött a koncepció.
– Ha beköszöntött a válság, miért nem álltak le, mint sokan mások?
– A válság 2008 végén érkezett meg Magyarországra, de úgy döntöttünk, nagyobb veszteség lenne, ha nem nyitnánk meg a házat. Abban, hogy sikeresek lettünk, a kiváló csapat és a különleges dizájn mellett a szerencsének ismét nagy szerepe volt: akkoriban átalakulóban voltak a foglalási szokások, és egyre többen kezdtek az interneten keresztül foglalni. Az pedig, hogy a Palazzo Zichy rögtön több díjat is elnyert – például a a TripAdvisor utazási portál és a Trivago szállásfoglaló oldal olvasói is a legjobb magyarországi szállodának választották – olyan vonzerőt jelentett, amit a nem uniformizált hoteleket keresők külön értékeltek. Mindez csoportszinten is alapjaiban változtatta meg a lehetőségeinket: amikor a Hotel Parlamentet 2006-ban, megnyitottuk, a bevételek 10 %-a jött az interneten keresztül. Ma 80%. Ez egy borzasztó nagy átalakulás, mindössze 12 év alatt.
– Említette, hogy a Józsefvárosban szállodát nyitni nem volt mindennapi ötlet. Honnan jött ez mégis?
– Egy véletlen folytán, a barátokkal való sétálgatás közben láttam, hogy hú, az egykori Palota negyedben van egy ilyen szép épület, és valaki úgy tudja, hogy ezt az Önkormányzat el akarja adni. Viszont lakók vannak benne, akikkel nem volt kis feladat megegyezni. A feladatot még az is megnehezítette, hogy amikor mi a házat egy pályázat útján megvehettük, az még egy sima bérháznak számított. Utána viszont a Kulturális és Örökségvédelmi Hivatal úgy döntött, ez mégis műemlék, és azzá is nyilvánították, ami kötöttebbé és drágábbá tette a beruházást. Végül is egész gyorsan haladtunk: 2007 közepén vettük meg a házat, és 2009. március elsején 80 szobával, felújítva állt a vendégek rendelkezésére. A rekordidőhöz persze az is hozzátartozik, hogy saját magunk voltunk a generál kivitelezők, mert az olasz társam építési vállalkozó, és ezért van az, hogy mindkét szállodánk nagyon jó anyagokból, minőségi kivitelezésben készült el, ami az állagfenntartást is rendkívüli módon megkönnyíti.
– A Hotel Moments Budapest viszont már egy más fejezet.
– Az épület tulajdonosa, a CD Hungary Zrt. keresett meg az üzemeltetés lehetőségével, és mi úgy éreztük, szereztünk már akkora tapasztalatot, hogy felvállaljuk ezt a megbízást. 2012-ben közösen kezdtünk gondolkodni arról, hogy ebből a csodálatos, Andrássy úti Feszty bérházból milyen szállodát lehetne létrehozni. Nagyon jó partnerre találtunk, mert a CD Hungary Zrt. rendkívül tőkeerős cég, ahol hosszútávon gondolkodnak. A házat 2016. március 1-én nyitottuk meg, és azóta is nagy sikerrel üzemel. Büszkén mondhatom, jelenleg is a budapesti szállodák élvonalában van.
– Miként alakult ki a Moments koncepciója?
– Ehhez nagyon sok ember tette hozzá a tudását. Már az elején meghatározó volt, hogy a tulajdonosok egy nagyon jó nevű és komoly építészeti stúdióval, az Archikonnal írtak alá a szerződést, aminek vezetője és egyik tulajdonosa az a Nagy Csaba, aki már több komoly munkát végzett Budapesten. Az iroda nevéhez fűződik például a korábban csúcskategóriás áruházként megnyitott Il Bacio és az egyik ikonikus szállodai beruházás, a Párizsi Udvar fejlesztése is. Mi mindig a szakmai oldalhoz adjuk hozzá a tapasztalatainkat.
– És itt mi a legfontosabb?
– Azok a szállodafejlesztések, amelyekben mi rész vállalunk, általában a négy csillag magasabb szegmensét képviselik, ahol a közösségi terek nagyon fontosak. És mivel ezek a házak régi épületek újravarázsolásával születtek, szeretnénk ezeket élhetővé tenni azokkal az értékekkel, amelyek már több, mint száz évvel ezelőtt is megvoltak. A szobáknál azonban nem elég, hogy vonzóak legyenek: a funkcionalitásra is ügyelni kell. Nagyon jó ágy, nagyon jó zuhany, nagyon jó wifi kell, és persze jól kialakított hely a ruháknak és a csomagoknak. Ezért is fontos, hogy a belsőépítészet sosem lehet öncélú. Nem otthon, magunknak csináljuk ezt, hanem egy terméket árulunk. Különböző nemzetiségű, különböző helyen szocializálódott, különböző ízlésvilágú korosztályú és sokszor pénztárcájú embereknek szeretnénk kedvezni. Az, hogy a szálloda mindenki igényének megfeleljen, nem egyszerű feladat. Hatalmas csapatmunka: a tulajdonos, az építész, a belsőépítész, az üzemeltető és a kivitelező közös munkájának eredménye. Amikor ez összeáll egy egésszé, akkor jön létre egy olyan sikeres termék, mint amilyen a Hotel Moments, ami abszolút magyar termék, hiszen a tulajdonos 100%-ban magyar cég, miként a tervező, a kivitelező és személyünkben az üzemeltető is. Szintén ilyen a Lánchíd budai hídfőjénél megnyílt Hotel Clark is, amely egy olyan projekt, ami megmutatja: tudunk mi itt Magyarországon, magyar gondolkodással és magyar fejlesztéssel magas színvonalú terméket létrehozni.
– A Hotel Clark estében mi volt a koncepció?
– A legnagyobb kihívás az volt, hogy a fantasztikus lokációjú, de mindössze 700 nm-es alapterületen hogyan lehet kompromisszum nélkül kialakítani egy egyedi hangulatú szállodát, benne 86, luxus színvonalon berendezett szobát.
– A négy csillag superior kategóriáról miért váltottak a Dorottya utcában most megnyitott D8 Hotel esetében a 3 csillagra?
– Az épület adottságai miatt döntöttünk a 3 csillagos kategória mellett: a ház lokációja kiváló, de a szobák kicsik. Ennek kompenzálására úgy alakítottuk ki a berendezést, és olyan magasra lőttük be a szolgáltatási színvonalat, hogy azzal már négycsillagos szállodaárakkal az igényes turisták mellett, akár a kongresszusi vendégekhez tartozó csapatok tagjait is meg tudjuk szólítani.
– Miközben a szállodaépítés nem kis feladat, talán még ennél is nagyobb, hogy a megfelelő személyzetet megtalálják hozzá.
– Tény, hogy ez a legnehezebb ma, és nemcsak az új szálloda nyitásoknál, hanem, a meglévőknél is. Erőteljesen fókuszálunk a fiatalokra, hiszen tudjuk, a jó csapat a siker egyik záloga. Rendkívül sok gyakornok dolgozik nálunk, akiknek – ha látjuk bennük a fantáziát – megpróbálunk később is lehetőséget biztosítani. A jó hír az, hogy most is majdnem minden gyakornokunk velünk maradt, és az új szállodákban kezdtek el dolgozni, miközben a meglévő szállodákból többen szintet léptek. Például a májusban nyílt Hotel Clark igazgatója 9 éve nálunk kezdett a Zichy-ben. Ez volt az első munkahelye, és a ranglétrát megmászva nyerte el a megbízatást. Mellette több olyan kolléga is van, aki annak idején gyakornokként kezdett, és ma már 2-3 szinttel feljebb dolgozik. Vagyis mi nagyon hiszünk a belső utánpótlásban, és a belső karrierépítésben.
– Miként lehet elérni ezt a fajta lojalitást?
– Szerintem ennek két fontos eleme van: anyagilag megpróbáljuk a lehetőségekhez képest a legjobban megbecsülni a kollégákat – akik ma már 300-an vannak -, miközben nagy hangsúlyt fektetünk a ma oly sokat emlegetett employee branding-re, amelynek szellemében olyan környezetet próbálunk biztosítani, ahol jól érzik magukat a kollégák, akik igazi csapatot alkotnak. Tulajdonosként mi is azon vagyunk, hogy jókedvű legyen a munkavégzés, és az esetleges problémákat közösen beszéljük meg. Ezt szolgálja az is, hogy a bővített menedzsment – ami az idén már 38 főből állt – minden évben elmegy egy csapatépítő tréningre, ami az idén egy három napos ausztriai kirándulás volt.
– Saját HR-esek segítik a legjobbak kiválasztását?
– Nem, még mindig magunk foglalkozunk a munkatársak kiválasztásával. Igaz, van egy külső HR-es cég, aki a tréningekben segít nekünk, azonban még mindig úgy érezzük, hogy a kiválasztást a kezünkben kell tartanunk, hiszen ez stratégiai jelentőségű a cégünk számára.
– Mi a soron következő projekt?
– Jövő májusban nyit a Belgrád rakparti volt Kisgazda székházban és a hozzá kapcsolódó telken épülő szálloda, amely ismét négycsillagos lesz. Ezek mellett is több új projekten dolgozunk, izgalmas feladatok előtt állunk, mert a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége alelnökeként is azt gondolom: van még lehetőség a magyar és a budapesti szállodapiacon és bízom benne, hogy ez a jövőben is így fog folytatódni.
Érsek M. Zoltán