A Boeing a tavalyi utolsó negyedév után az idei első negyedévet is veszteséggel zárta, a cég tovább csökkenti kereskedelmi géptípusainak gyártási rátáját. Részben a koronavírus-járvány miatt jelentősen romlott az Airbus március 31-ével zárult első negyedéves pénzügyi eredménye az egy évvel korábbihoz képest.
A chicagói székhelyű repülőgépgyártó az MTI-hez szerdán eljuttatott közleményében arról tájékoztatott, hogy árbevétele a március 31-ével zárult első negyedévben 26 százalékkal 16,9 milliárd dollárra csökkent. Az üzemelés költségei ugyan 10 százalékkal 16,7 milliárd dollárra estek, az egyéb kiadások miatt azonban az üzemi eredmény 1,3 milliárd dollár veszteség lett, míg egy évvel korábban még 2,3 milliárd dollár nyereséget mutattak az adatok. A társaság adózott eredménye a tavalyi első negyedévben még 2,15 milliárd dollár volt, az idén viszont a Boeing 641 millió dollár negyedéves veszteségről számolt be.
David Calhoun, a társaság vezérigazgatója a közleményben a romló eredményeket a koronavírus-járvánnyal, illetve a 737 MAX típus elhúzódó engedélyeztetésével, valamint a gyártás leállításával indokolta. Hozzátette: elsődleges a társaság fizetőképességének fenntartása és a kibocsátás csökkentése, ezért a 787 Dreamliner és a 777-es típus havi gyártási rátáját is csökkentik.
A toulouse-i székhelyű gyártó, az Airbus honlapján szerdán közölt eredménykimutatás szerint az árbevétel 12,5 százalékkal 10,6 milliárd euróra romlott a 2019 első negyedévi adatokhoz viszonyítva, az üzemi eredmény ennél is nagyobb mértékben, 56 százalékkal esett és 79 millió eurót tett ki. A büntetések és pénzügyi manőverek egyenlege, és adózás után az Airbus 481 millió eurós adózott veszteséget volt kénytelen elkönyvelni a tavalyi 40 millió eurós nyereség után.
A cég eredményét a kereskedelmi repülőgépeket gyártó részleg húzta le, ez az üzletág 22 százalékkal kevesebb 7,5 milliárd euró bevételből gazdálkodhatott, és 57 milliós üzemi eredményt ért el, szemben az egy évvel korábbi 319 millió euróval.
A teljesítményt az Airbus Helicopters húzta fel, a forgószárnyas gépeket gyártó részleg 19 százalékkal 1,2 milliárd euróra növelte bevételét és a tavalyihoz képest közel hatszor akkora üzemi szintű nyereséget produkált: 9-ről 53 millióra nőtt a nyereség.
A cég közleményében megjegyezte, hogy a koronavírus-járvány miatt már visszavonták a 2019-es osztalékfizetési javaslatot, 15 milliárd eurós hitelkeretről állapodott meg a társaság a bankokkal, 2,5 milliárd euró értékben kötvényeket bocsátott ki. A következő hónapokban a cég a készpénztartalékának megőrzésére és a költségek lefaragására koncentrál. Ennek részeként 700 millió euróval csökkenti a tőkeköltést, és felfüggeszti a nem szorosan a tevékenységi körhöz tartozó programokat. Az Airbus még márciusban visszavonta a 2020-as pénzügyi előrejelzését, mivel a koronavírus-járvány hatásait még most is vizsgálják. (MTI)