Miközben a Citroën máig az újat akaró, dizájncentrikus gyártók egyik utolsó mohikánja, azért a francia mérnökök kezei közül is kicsúsznak jellegtelen modellek. Persze bocsánatos bűn ez akkor, ha egyébként az autó szinte hibátlan – Citroën C-Elysée 1,6 HDI teszt.
Fapados kocsi csúcsverzióban; vagy olcsó autó drága kivitelben – ilyesfajta ellentmondásokkal lehet a leginkább jellemezni a nálunk járt Citroën C-Elysée Shine 1,6 HDI-t. Ezzel együtt pár száz kilométer elég ahhoz, hogy megállapítsuk: nem ördögtől való, sőt, hamar megérthető és megkedvelhető a francia gyár különös párosítása.
Mert ezt a kategóriát alighanem azoknak találták ki, akik már egyszer megégették magukat a használtautó-piacon. Belefutottak egy megkíméltként árult, de visszatekert kilométerórájú pénztemetőbe, totálkárból újjátákolt romhalmazba, vagy épp „csak” egy olyan autóba, aminek motorjára, futóművére a vásárlás után még egy vételárnyi summát kellett költeni. Azok szegmense ez, akik egyszer már kimondták: soha többé kétes eredetű, bizonytalan megbízhatóságú használt autót! S ezt azzal együtt is vállalták, hogy pontosan tudták: amennyiből a használt piacon relatív nagy, látszólag mutatós, olykor még presztízsértékkel is bíró kocsit vehetnek, annyi pénzzel a márkakereskedésekben meglehetősen nagy kompromisszumokat kell kötniük. Csakhogy cserébe kapnak egy autót, amely új, garanciális, megbízható, olcsón fenntartható.
Ezt a piaci igényt – megannyi más konkurens mellett – a Citroën is felmérte és ezúttal rá is fókuszált. Így aztán a márka kínálatában régóta ott a C-Elysée, amellyel a kisebbpénzű, de mindenképp új autóra vágyó kuncsaftok kedvébe kíván járni.
Elég csak annyi: 3,1 millió forintért jól megtermett, 1,2-es benzines, 82 lőerőst verziót kínál, öt év garanciával. Ez persze még csak az alapverzió, ám az eladások maximalizálása érdekében, ahogy más modellcsaládoknál, ennél a típusnál is megannyi felszereltségi szinttel kínálják. Így jutunk el tesztautónkig, a Citroën C-Elysée Shine 1,6 HDI-ig, amely nem kicsit ellentmondásos verzió: a Citroën olcsó modelljének bőségesen felextrázott csúcsváltozata, amelynek alapára akciósan is majd 4,5 millió forint.
De vajon van-e értelme ennek a párosításnak? Kezdjük talán a külsővel: szerepénél fogva a C-Elysée nyilván nem a formájával hódít – nem csúnya, csak jellegtelen –, ezzel együtt arányos, megszokható, sőt megkedvelhető a megjelenése. Sok helyen króm, illetve krómszínű dekorelemekkel igyekeznek hangsúlyosabbá tenni a megjelentést, ami – ízléstől függően – éppúgy tűnhet bazári megoldásnak, mint tetszetős designfogásnak.
Az utastér nincs túlcicomázva: egyszerű, áttekinthető, jól használható. A felszereltség a LED-es nappali menetfénytől kezdve a bőrbevonatú kormánykerékig a szegmensnek és az árkategóriának megfelelő. A klíma viszont nem digitális – ami egyébként nem biztos, hogy baj –, és az érintőképernyő is csak felárért kapható.
Ezzel együtt teljesen rendben van a felszereltség, miként az ülések is – legfeljebb annyi tűnhet fel, hogy széltében kissé szűkös a hely. Ez persze annyiban nem meglepő, hogy a C-Elysée bár nem kicsi, nem is nagy autó: 4,4 méter hosszú és kicsit több mint 1,7 méter széles. Ezzel együtt négy ember, még inkább két felnőtt, két gyerek kényelmesen utazhat, az 506 literes csomagtér pedig normál használat mellett több mint elég.
A C-Elysée nincs 1,1 tonnás, vagyis kifejezetten könnyű. Ennek köszönhetően még a benzines erőforrásokkal is rendkívül takarékos, hát még a tesztautónkba szerelt 1,6 literes HDI-vel. Ez a párosítás egészen szürreális fogyasztási értékeket produkál: országúton tényleg meg lehet tenni négy liternél is kevesebb gázolajjal száz kilométert, de sztrádatempónál sem fogyaszt többet ötnél. Ha pedig kell, meg is indul, hiszen 100 lóerőre, 254 Nm-es nyomatékra jut mindössze 1090 kilogramm. Bár a C-Elysée nem száguldásra termett, azért rögzítsük: valamivel 12 másodperc alatt gyorsul százra, végsebessége pedig 183 km/h.
Összességében elmondható: noha első pillantásra fura ötletnek tűnhet olcsó, egyszerű autóból drága verziót vásárolni, valójában igenis van létjogosultsága ennek a párosításnak. Az, akinek az autózásban a presztízsnél, a méretnél, a designnál és a kifinomult vezetési élménynél többet ér a megbízhatóság, a kiszámíthatóság, a takarékosság, plusz a relatív jó felszereltség, annak tökéletes választás lehet a Citroën C-Elysée Shine 1,6 HDI.
-sek-
Legyél az első hozzászóló "A szürke eminens – Citroën C-Elysée teszt" című cikkhez