A szürke kisbusz árnyalata

Kecsesen kívánatos, meglepően jól kormányozható, ráadásul fogyasztása is rendben van. Szállodáknak, cégeknek tökéletes megoldás, de magánemberek is akadnak a vásárlók között. Nem véletlenül. Ford Tourneo Custom LWB 2.0 EcoBlue TDCi Titanium teszt.

Ha abban egyetértünk, hogy a politikusok mindig a legjobbat akarják maguknak, azon sem kell csodálkoznunk, hogy közülük többen, nemcsak a kampányidőszakban, az akár tárgyalóteremmé is átalakítható kisbuszokban töltik az utazásra fordított időt. Mert méretes a belső tér és a kényelmet garantáló belmagasság akár több embernek is komfortos egyszerre.

Persze jó ez az elnevezés: kisbusz. Merthogy nem kicsi, hanem nagy. Persze egy buszhoz viszonyítva mégiscsak kicsi – és ez a lényeg. Éppen annyira, hogy egyszerre egy jó kis csapat együtt indulhasson útra. Emlékszem úgy nagyjából tíz éve, amikor Schobert Norbival és Rubint Rékával páran, egy Ford Transittal kerekedtünk útra Stájerországba, hogy a csodás osztrák hegyi világban készítsünk jó kis anyagot. Igaz akkor még nem feltétlenül volt alap a légkondi, és így kicsit nehezen is találtunk rá a megfelelő gombra, de aztán olyan nevetősre sikeredett az út, amit külön autóban sosem élhettünk volna át.

DSC_0177

A Ford Transit pedig akkor is bizonyított, jelezve nem véletlenül találkozunk vele teher, vagy utasszállító változatban ma is olyan gyakran az utakon. A legendás modell kistestvére pedig az a Tourneo Costum, ami kétféle hosszúságban és tetőmagasságban került piacra. A tesztre kapott csúcsfelszereltségű, személyszállító, a nyújtott változat volt, ami 5,34 méter hosszú – mellette 2080 mm széles és 2022 mm magas – ami elsőre riasztónak tűnt, de a harmadik sarok után már csak a magas vezetési pozícióból fakadó előnyöket élveztem, és a forgalom ütemével dinamikusan lépést tartva, egy percig sem okozott gondot a kocsi szokatlan mérete. Ami egyébként nem is annyira drámaian hatalmas, hiszen az autó csak nagyjából fél méterrel hosszabb, mint a Mondeo.

Az egyetlen halálfélelmem – mármint azzal kapcsolatban, hogy az autónak baja esik -, akkor volt, amikor a parkolóházak, bevásárló központok parkolóiba igyekeztem. Ott ugyanis annyira alacsony a belmagasság, hogy szinte elképzelhetetlen volt, hogy a megadott magassági adatok ellenére is beférjen a kisbusz. Ami hál’Istennek mégiscsak becsusszant, de így is minden alkalommal összerezzentem, amikor a tetőn kiálló antenna a plafonon keresztbe futó fémcsöveket verte.

DSC_0181

Abban, hogy a kisbusz vezetése az első pillanattól komfortérzetet adott, nagy szerepe volt, hogy a Tourneo Costum műszerfala éppen olyan, mint bármelyik középkategóriás Ford személyautóé -, csak nagyobb. Ami nem tetszett, hogy a kisbuszoknál megszokott (?) módon itt is kevés a sofőr számára igazán jól elérhető olyan tárolótér, ahonnan nem repülnek el a dolgok. Ráadásul a jól hangolt futómű mellett a ballonos, 215/65 R16C teherautó-abroncsok is hozzájárultak a kellemes vezetési élményhez és – nem mellesleg – a járdára parkolást is könnyen vehetővé tették. A 3,3 méteres tengelytáv természetesen teljesen más fordulókört ígér, mint amit egy személyautóban megszoktunk, de hamar rá lehet érezni az optimális ívre, miközben az első-hátsó parkoló radar és a tolatókamera is segíti a navigálást.

ford-tourneo-custom-titanium-310-l1-130k-predvadeci-vuz

A kisbusz gyakorlatilag minden olyan kényelmi és biztonsági felszereltséget kínál, ami a személyautókban megszokott. Ilyen az automata fényszóró- és reflektorkapcsolás, a sávelhagyásra figyelmeztetés és távolságtartós tempomat és az oldalszél kompenzálós ESP, ami különösen a jármű nagy teste miatt előnyös. A tesztre kapott Titanium felszereltség pedig olyan külön extrákat is ígér, mint a kanyarfény és az automata reflektorkapcsolás és a kisbusz alsóbb felszereltségű változataiba 400.000 forintért kérhető távirányítós, menüből vezérelhető, időzíthető állófűtés, ami mellett az alapfelszereltségnek számító, hátul külön szabályozható a klíma is a komfortot szolgálja.

DSC_0185

És, hogy a Tourneo Custom miért tökéletes üzleti és magánhasználatra, nagycsaládoknak, vagy útra induló baráti társaságoknak? Nos a fentiek mellett azért, mert a három, dőlési szögében szabályozható és egyben dönthető üléssor, előtte a hatalmas lábtérrel kényelmes utazást ígér. A két oldalt nyíló elhúzós ajtón beszállva 8 felnőtt is kellemesen utazhat, kevés és egymásra pakolt pakkal. (Politikusok figyelem: a Fordnál is rendelhető már szembefordítható ülés hátra.)

ford_tourneo_custom_business_edition_2

Mert a csomagtér hossza alapból csak olyan egy méter hosszú, viszont 1,2 méter széles és 1,3 magas – és még ott az ülések alatti hely is. Viszont a harmadik üléssorral együtt nagyjából 1,5 köbméteres a csomagtér, de ha ezt kivesszük, akkor tényleg szinte még táncolni is lehet – persze szigorúan álló helyzetben és lassúzóst – a nagyjából 7 köbméteres térben. Ahol már akár bringát, vagy más nagyobb sporteszközt is szállíthatunk. A sífelszereléshez pedig  ott a tetőlemezről felhajtható három keresztrudas tetőcsomagtartó, ami a full extrás modellhez automatikusan jár, egyébként pedig kicsit több mint 200 ezer forintért kérhető extrában. De mégis érdemes megvenni, mert mert így nem kell a magas autón alkalmanként szerelgetni valamit, ami már nem is biztos, hogy olyan jó lesz.

DSC_0186

A 3.1 tonnás kisbuszt kifejezetten dinamikusan mozgatja a 2 literes EcoBlue TDCi motor, amivel még a városi forgalomban is jól el lehet boldogulni, miközben a Tourneo Custom az autópályán érzi igazán jól magát, ahol a 130-as tempó 2000-es fordulat mellett kellemesen tartható. Mindez vegyes használattal 10 liter körüli fogyasztás mellett, ami a jármű méretét tekintve igazán tisztességes mutató.

Az árat tekintve érdemes megjegyezni, hogy a kétféle tengelytávval kapható az alapfelszereltségű Transit Custom Combi FWD illetve a csúcskategóriás Tourneo Custom FWD ülés és csomagtere tetszés szerint bővíthető, és miközben 9 személyesre is növelhetjük, az ülésszám csökkentéssel a rakteret is megnövelhetjük. Vagyis többféleképpen is megcélozhatjuk a kisbusz 1,3 tonnás terhelhetőségét. A Transit Custom Kombi alapmodellje az L1H1 tengelytávú, 105 lóerős Trend nettó 7.380.000 Ft-ba kerül, a csúcs kategória csúcs felszereltségű, 170 lóerős modellje a Tourneo Custom FWD L2H1 tengelytávval nettó 9.000.000 forint.

érsek m. zoltán

 

Legyél az első hozzászóló "A szürke kisbusz árnyalata" című cikkhez

Szólj hozzá

Your email address will not be published.


*