A 220-lóerős Juke nem éppen családi autó. De tökéletes választás azoknak, akik a belvárosban is arra vágynak, hogy egyszer csak elszabaduljon az elfojtott erő. Ha pedig nincsenek korlátok, hát jöhet, aminek jönnie kell. Nissan Juke NISMO RS teszt.
Ha a Nissan törpe crossoverének formája megosztó, akkor a szó szoros értelmében felturbózott Juke NISMO duplán az. Megszületéséről a márkaképviseletnél azt mondják: az extrém teljesítményt az indokolja, hogy a Nissan minden fejlesztését a nagyközönség számára is elérhetővé akarja tenni. Ami kifejezetten szép dolog és különösen ott jön be, ahol a pénztárca mellett az utak és az autózási lehetőségek is mások. Persze itthon se rossz.
De kezdjük az alapmodellel, a Juke-kal. Ami, formáját tekintve, semmiképpen sem átlagos de akinek bejön, annak nagyon szerethető, még akkor is, ha nem mindenkinek való. Persze, hogy mi való és mi nem, azt egyre nehezebb eldönteni. Különösen akkor, ha belegondolunk abba, hogy a Nissan által a Qashqai-al bevezetett, – a mezei autókból és a nagy, egyterűkből, a SUV-okból öszvéresített – crossover legkisebb tagja, a Juke, a gyártó várakozásaival ellentétben nem a fiatalok, hanem a középkorúak kedvence lett. Volt már erre példa más gyártónál is, mert ez a generáció az, amelyik a legjobban értékeli, ha egy hosszú út után megérkezve, nem csak úgy kiesik az autóból, hanem a magas ülésről, kellemesen leevickélve szállhat ki. Még akkor is, ha ezért esetleg a fiatalkorban oly örömteli élményt, a hagyományosan alacsony autókkal való száguldozást kell beáldozni. Nos a Nissan sport részlege, a NISMO által megvadított, Juke NISMO RS-el már a sportosságot és a lőerőket tekintve sincs szükség kompromisszumra. Igaz mindennek ára is van, amíg a sima Juke már ötmillió körül elérhető, a NISMO-ért nagyjából 8 millió forintot kell letenni.
Az általam próbált fekete tesztautó, NISMO-san ütőssé tett karosszériája a küszöbrész kiszélesítésével, az emelt hátsó lökhárítóval, a dögös, piros visszapillantóval, már a sokak által istenített, mások által kritizált, elől kiemelkedő két lámpát is sportos keretbe foglalja. Igaz ez a Juke nem tipikus családi járgány – és itt természetesen nemcsak a nem túl nagy, 354 literes csomagtartóra gondolok -, de azért az ösztönösen nagy autós szakértő kisebbik lányom ezt is megvéleményezte. A piros pöttyökkel megtört fekete Alcantara, vagyis hasított bőr sport ülés, a piros bőr berakású Alcantara kormány és műszerfal feletti fedő, valamint az egész fekete Alcantara felső kárpit, na és az apró, sötétített hátsó ablakok láttán – ami leginkább egy bulihely feelingjét idézi -, a kuckó szerű hátsó ülésről csak annyit mondott: üdv a klubban.
Ez a klub azért elég pörgős, ha azt vesszük, hogy a start gomb benyomása után 1500-on merevedik le a fordulatszám mérő, miközben a kocsi képzeletben úgy ágaskodik, mint a rajzfilmekben lefogott versenyló, amelyiknek közben kipörög a lába. A sportosan kényelmes ülés, a rövid váltásokkal incselkedő váltó, ami hatosban is képes 60-al menni 1100-as fordulaton, de nekilódulva 3000 felett még két fokozatot is elviselne és a fém pedálok, talán csak a lenyugtatózott nyugdíjasokat hagyják hidegen. Na meg azokat, akik szerint a benzin arra való, hogy spóroljunk vele. Nekik rossz hír, hogy a NISMO RS nem éppen benzinbarát. Igaz, ha csak erre figyelünk, lehet vele 6 literes átlagot is menni, de ha élvezni akarjuk ami alattunk és előttünk van, akkor messze 10 liter felé is megy a fogyasztás. Cserébe jöhet a fiatalkorunk legszebb nyara élmény, amikor a virsligumis Daciával úgy száguldoztunk 140-el, mint a kamikazék az óceán felett. Csak itt már a futómű, a motor és a gumi is a sebesség biztonságos élvezetét szolgálja. Az alapmodellben első kerék, némi felárral már összkerék meghajtással.
Ha pedig kiélvezzük, hogy az erő, a szó szoros értelmében velünk van, kevésbé zavaró, hogy a fedélzeti információs rendszer nem túl ütős. A kisképernyős rádiós, navigációs kijelző alatt egy másik is akad. A régi nintendók képi világát idéző, egyszerű műanyag gombos, tekerős eszközben az a csavar, hogy az egyik állásban a klímát állíthatjuk, a másikban pedig a vezetési stílusunkhoz kapcsolódó normál, sport, vagy eco mód közül választhatunk. Mindezt úgy, hogy amikor mondjuk klíma módban vagyunk, a pöttöm monitor melletti kijelzők ehhez kapcsolódó jeleket mutatnak, de amikor az információs D-módra váltunk, a kijelzőkön is másfajta jelek jelennek meg. Viszont ahhoz, hogy a hőmérsékleten, vagy a befúváson változtatni tudjunk, vissza kell kapcsolni a klíma módba… Ja és emellett még a kormány bal oldalának középső részén is találunk egy információs gombot, amin például a pillanatnyi fogyasztást láthatjuk.
De a kellemesen duruzsoló, 1,6 literes turbó NISMO Juke-ot nem ezért szeretjük. Hanem azért, mert a 220 lóerős és 220-ig hajtható, százra 7 másodperc alatt gyorsuló erőmű, igazi 18+-os játékos az utakon.
Érsek M. Z.
Legyél az első hozzászóló "Törpeerőmű a Nissantól" című cikkhez