Igaz, az új foglalás még kevés, de büszkén vállaljuk, hogy minden nap teljes személyzettel nyitva vagyunk, miközben mindenkit arra biztatunk, hogy ne mondja le az utazást, mert így jár jobban – magyarázza Zsebők Tamás a Z(s)eppelin Utazási Iroda tulajdonos ügyvezetője, aki AzUtazó olvasót erre, a munkájukat segítő kérdőív kitöltésére kéri.
– Az édesanyám, Zsebők Jánosné Erzsébet által alapított Z(s)eppelin utazási iroda 1994 elején, családi vállalkozásként indult, majd az elmúlt 26 esztendő megmutatta, hogy mire is vagyunk képesek. Eleinte csak kisebb túrákat szerveztünk, majd édesanyám gondolatai mentén valósultak meg azok a nagy európai, Európán túlmenő programok, melyek azóta is a programpalettáink részét képezik.
– Miként lehetett Szegedről egy országos ismertségű, sikeres utazási irodát létrehozni?
– Kellett hozzá kitartás és legfőképpen szakmai elhivatottság. Az én főiskolai éveim egybeestek az iroda megalapításával, így édesanyám mellett már akkor, tevékenyen részt vettem a munkában. Jelenleg pedig a feleségemmel együtt visszük az irodát közel 20 alkalmazottal. A siker titka szerintem, hogy már a kezdetektől megteremtettük azt a ránk jellemző árualapot és kialakítottuk azt az egyéni arculatot, ami idővel meghozta az országos ismertséget és elismertséget. Lépésről lépésre haladtunk előre, sosem kockáztatva a cég és az utasaink pénzét.
– Miként találták meg azt a piaci szegmenst, amivel többek lettek egyszerű közvetítőknél?
– A rendszerváltás időszakában, édesanyám az IBUSZ kiutazási részlegén dolgozott. Ott fogalmazódott meg benne a Z(s)eppelin megalapításának gondolata, ami a családi kötődésünk miatt indult Szegedről. Természetesen azt kerestük, mi az, ami biztos jövőt jelenthet a számunkra és azt láttuk, hogy kulturális témájú buszos utakat kevesen indítanak. Mivel ezen a területen édesanyám révén már megvolt a szakmai tapasztalat és a kapcsolatrendszer hamar nyilvánvalóvá vált, hogy ezt az utat kell végig járnunk. Az évek alatt pedig az idegenvezetőink, az irodai munkatársaink és a mi szakmai munkánk, valamint a folyamatos kommunikációnk eredményeként sikerült elérnünk, hogy az iroda ma már több tízezres visszatérő, lelkes törzsutas gárdával rendelkezik. Ehhez persze az is kellett, hogy sosem árultunk zsákbamacskát: minden programunkat előzetesen lejárjuk, és az egyes helyszíneket megismerve már úgy kínáljuk a programjainkat, hogy minden kérdésre válaszolni is tudunk az utasainknak, hogy minden utazás végén ismételten bizalmat szavazzanak a Zseppelin Programoknak. A kezdetektől a nagyobb változás az Európán túli, illetve a kontinensen belüli nagyobb számú repülős programokban vannak.
– Ma már az utasok elérését nagyban megkönnyíti, hogy miközben Szegeden van az iroda, a világhálón bárhonnan elérhetők az útjaik. Milyen módszerekkel törekednek az utasok leghatékonyabb elérésére.
– A munkánk talán legfontosabb elemének az utasainkkal való kommunikációt tartom, hiszen a tőlük kapott visszajelzésekből tudunk táplálkozni, fejlődni, tudjuk a programjainkat csiszolni. Emellett a világháló és az online közösségi tér jelenlegi összes elemét is kihasználjuk a meglévő és a jövőbeli utasainkkal való kommunikációban. Ezek alapján nyugodtan ki merem jelenteni, hogy miközben az online csatornákat nem szabad leértékelni, a szájhagyománynál az elégedett utasok pozitív, és másoknak továbbadott jó véleményénél nincs hatékonyabb reklámeszköz, ezért is alkottuk meg a Zseppelin Utasok Klubja zárt Facebook csoportunkat, ahol törzsutasaink tudnak egymással közös élményeket megosztani.
– Ugyanakkor a klasszikus, nyomtatott programfüzetek kiküldéséről se mondanak le.
– Igen, azt tapasztaljuk, hogy bár egyre kisebb példányszámban, de még mindig fontos a nyomtatott sajtó: a téli-tavaszi, illetve a nyári-őszi szezonra kiadott kiadványainkat a törzsutasaink közül még mindig nagyon sokan igénylik, mert ezt szokták meg és úgy érzik, számukra áttekinthetőbb, élvezetesebb tájékoztatás ad, mint a weboldal. Ugyanakkor azt is látjuk, hogy egyre többen használják az online felületeket, a weboldalunk adta komplex információs lehetőségek miatt – nem kevesen, részben a környezetvédelmi tudatosság elve alapján – és ennek hatására az elmúlt évben már az online megrendeléseink aránya is drasztikusan megnőtt.
– Ugyanakkor a mostani helyzet sajnos nem éppen a tömeges foglalásokról szól. Mit csinál a koronavírus által kikényszerített helyzetben a Z(s)eppelin?
– Természetesen mi is nehezen vészeljük át a jelenlegi helyzetet – de ami a lényeg, átvészeljük. Mi egy utcafronti, kb. húsz méter hosszú üvegkirakattal rendelkező, nagy irodában dolgozunk itt Szegeden és arra kértem a kollégáimat, hogy a függönyök minden reggel a nyitásnál legyenek elhúzva, mert igenis mutassuk meg és éreztessük az utasokkal, hogy itt vagyunk, dolgozunk és tettre készen várjuk az újrakezdést. Igaz az időnk nagyrészét még a folyamatban lévő csoportok átszervezése, foglalások módosítása köti le, de az elmúlt napok pozitív híreinek köszönhetően már új foglalások is érkeznek a nyár végi-őszi időpontokra, melyeknek nagyon örülünk.
– A létszámot tekintve mennyire sikerül megőrizni a csapatot?
– Mi nem csak az utasaink, hanem a munkatársaink mellett is kitartunk! Teljes létszámmal, teljes nyitva tartással dolgozunk a Z(s)eppelinnél. Mindenki velünk van, aki eddig velünk volt, és reméljük, hogy a jövőben is meg lesz a lehetőségünk arra, hogy a jövőben is mindenki velünk maradjon. Igaz ma még többségében csak érdeklődések és egyeztetések érkeznek, de mi hétfőtől péntekig ezekre is válaszolunk, miközben minden, már kifizetett foglalás tulajdonosát a legjobb tudásunk szerint arra bíztatunk, hogy ne mondja le a foglalását, hanem foglalja át, módosítsa azt! Mert ha az utasok döntő többsége ezt teszi, meglesz a lehetőség az utazásra, tudunk számolni konkrét igényekkel, foglalásokkal, melyek alapján a TURIZMUS és vele együtt a Zseppelin Programok útra tudnak kelni még akkor is, amikor egyes szállodák zárva tartása, a repülőjáratok lecsökkent darabszáma miatt esetleg jelentősen visszaesik majd a kínálat és megnövekszik az ár, a lényegesen leszűkült piaci körülmények miatt.
érsek m. z