Joseph Haydn 1761 és 1803 között állt az Esterházy-udvar szolgálatában állt muzsikusként, karmesterként és zeneszerzőként. E művészeti szempontból kiemelkedő korszakról a kismartoni (eisenstadti) Esterházy-kastélyban a 2009-ben indított Haydn explozív – forradalmi idők zenéje című kiállítássorozattal emlékeznek meg, amely most egy újabb témát helyez a középpontba.
A Haydn explozív című kiállítás új megvilágításba helyezi Joseph Haydnt, az ünnepelt zeneszerzőt. Történeti kéziratok, kották, festmények, grafikák és hangszerek kapcsolódnak össze harmonikus egésszé neves kortárs művészek munkáival, Herbert Lachmayer művészeti koncepciójában. Ennek lényege, hogy bemutassa Joseph Haydn életét és alkotói munkáját az Esterházy hercegek udvarában és a korabeli Európában. A kiállítás új része azt a népdalt (Volck’s Lied) helyezi előtérbe, amelyet Haydn 1797-ben komponált felkérésre az Isten óvja Ferenc császárt kezdetű versszövegre. A szöveg Lorenz Leopold Haschka (1749-1827) alkotása, és szinte szó szerint másolja az angol himnusz szövegét. Az Osztrák–Magyar Monarchia népeinek nyelvére lefordítva 1918-ig néphimnuszként használták; rövid ideig az első Osztrák Köztársaság himnusza is volt.
A történeti dokumentumok bemutatása mellett az Esterházy Magánalapítvány kortárs művészeket kért fel arra, hogy egy-egy alkotásukban reflektáljanak Haydn halhatatlan melódiájára valamint A Teremtés című oratóriumára, Verena Dengler, Nezaket Ekici, Thomas Hörl és Jakob Lena Knebl, Sabine Jelinek, Helmut és Johanna Kandl, Christoph Meier, kortárs művészek alkotásai révén teremti meg kapcsolatát a jelennel. A művészeti koncepció Vitus Weh nevéhez fűződik.
Legyél az első hozzászóló "Új Haydn-kiállítás a kismartoni Esterházy-kastélyban" című cikkhez