Zajvédelmi intézkedéseket vezet be a KLM

A holland királyi légitársaság az éjszakai órákban csendesebb repülőgéptípusokkal teljesíti járatait, módosítási javaslatokat dolgoz ki a légikikötőkhöz közeli repülési eljárásokkal kapcsolatban és több milliárd eurót költ a mainál halkabb, új generációs repülőgépek vásárlására. A tervek szerint 2024-re legalább 15 százalékkal csökkenhet az éjszakai zajkibocsátás.

A KLM a holland kormányzat zajcsökkentési kezdeményezésére válaszul dolgozta ki cselekvési tervét, amely 2024-ig tart. Hollandia kormánya azt szeretné elérni, hogy nappal 20, éjszaka pedig 15 százalékkal alacsonyabb legyen a zajterhelés a repülőterek közelében 2024-ben. Ezt elsősorban a járatok számának csökkentésén keresztül érnék el, de nem veszik figyelembe ennek hátrányait.

Ezért a KLM három pontból álló csomagot készített és küldött meg a környezetvédelmi minisztériumnak, amely úgy kínál megoldást a helyzetre, hogy a légiközlekedést sem éri aránytalan hátrány.

Legfontosabb lépésként a légitársaság 6-7 milliárd eurót költ új repülőgépek vásárlására, amelyek 50 százalékkal halkabbak, mint a korábbi típusok.

A KLM emellett mélyreható vizsgálatokat végzett a repülőtérhez közeli repülési eljárásokkal kapcsolatban. A légikikötők megközelítésével és elhagyásával kapcsolatos eljárások módosításával is csökkenthető a zajterhelés: a mainál nagyobb mértékű süllyedés, emelkedés mellett ugyanis a repülőgépek kevesebb időt töltenek alacsony magasságon. Ezek bevezetése a holland légiforgalmi szolgálat és a légitársaságok együttműködését kívánja és betartását ellenőrizni kell.

Harmadik lépésként a KLM módosítja a menetrendet, így az éjszakai órákban a leghalkabb repülőgépeivel teljesíti járatait. Emellett javasolja, hogy a Schipholon a hangosabb gépek után nagyobb díjat fizessenek a kiszolgálásért a légitársaságok, így minden vállalat érdekelt lesz a flottamodernizációban.

Amennyiben minden érintett hozzájárul ezekhez a módosításokhoz, akkor 2024-re a járatok számának csökkentése nélkül elérhetők az éjszakai, 2026-ra pedig a nappali zajvédelmi előírások. Ez azt jelenti, hogy 2024-től 18 százalékkal csökken az éjszakai zajszennyezést elszenvedők száma, 2026-tól pedig 20 százalékkal kevesebb embert érint majd a nappali zaj, sőt, a csökkenés a következő években is folytatódik.