Áfacsökkentés után drágult a gyorscsirkés, olcsóbb lett a hamburger

hirdetés

Miközben a gyorséttermek legfontosabb alapanyagai közé tartozó sertés és baromfi áfája csökkent, és még a helyben fogyasztás éttermi áfája is kevesebb lett, a három legnagyobb lánc közül mégis volt, ahol emelkedtek az árak. Igaz, az áfacsökkentés nem fenékig tejfel.

Bő egy éve a sertéshús áfája csökkent, idén januártól a baromfihús általános forgalmi adója mérséklődött hasonló mértékben, 27 százalékról 5 százalékra, és még a helybeni éttermi étkezés 27 százalékos adóterhéből is visszavettek: 18 százalék lett. Van olyan gyorsétterem, ahol mindez mégsem érződik. Sőt.

A KFC-ben van olyan ezer forint feletti menü, amiért cirka száz forinttal többet kell fizetni, mint korábban. Az éttermeket üzemeltető Amrest Kft. marketingspecialistája, Juhász Nándor ezzel kapcsolatban azt jelezte: mivel késztermékeket értékesítenek éttermi vendéglátás keretei között, a nyers csirkehúsra vonatkozó áfakulcsot nem alkalmazhatják. A legutolsó árváltozás – vagyis áremelés – náluk tavaly év végén volt, és jelenleg nem terveznek újabbat. Hozzátette: az áremelést az is indokolta, hogy novemberben átlagosan másfél százalékos béremelést hajtottak végre, mert most a legnagyobb kihívás a munkaerő megtartása.

Emellett folyamatosan invesztálnak a hálózat bővítésébe, újabb munkahelyek létrehozásába: tavaly tíz éttermet nyitottak – először jelentek meg például Gödöllőn, Siófokon, Egerben. S bár az árak nem csökkennek, folyamatosan készülnek akciókkal: ilyen a már újra visszatért Keddi Kosár, amikor hat egymást követő kedden egy kosárnyi KFC csirkét akár 600 forinttal is olcsóbban kínálnak. Emellett arra is hangsúlyt fektetnek, hogy a legalacsonyabb árú termékeik körét is bővítsék. Megjegyezte: éttermeik árazását a vásárlói profilhoz – magyarán: fizetőképességhez – igazították, így az árak még Budapesten is nagyjából 10 százalékos eltérést mutathatnak. A legolcsóbban a bevásárlóközpontok étteremudvarában KFC-zhetünk.

A sertés és a baromfi áfájának csökkenése csak a tőkehúsra vonatkozik, és csak nyers hús értékesítés esetén érvényesül, az éttermekben kiszolgált elkészített ételekre nem. A McDonald’s-nál az éttermi szolgáltatás áfacsökkentése csak részben érvényesülhet, mert az értékesítés egy része nem helyben fogyasztásra történik, elvitelre viszont a klasszikus 27 százalékos áfakulcs vonatkozik – mondja Vadnai Ágnes, az étteremlánc marketingvezetője. Hozzátéve: az autós kiszolgálásnál egyértelmű, hogy minden értékesítés elvitelre történik, azaz a magasabb áfakulccsal számolandó el. A nem autós kiszolgálás esetén a vendég a fizetést megelőzően nyilatkozik, hogy elviszi, vagy helyben fogyasztja az ételt. Ugyanakkor az értékesítések egy részére érvényes alacsonyabb áfából eredő adócsökkentést „továbbadják” a vendégeknek azzal, hogy január 1-től csökkentették több ikonikus termék – köztük a Big Mac – árát.

meki

Emellett január 1-től a cég által üzemeltetett éttermekben 5 százaléknál nagyobb mértékben, a franchise-egységekben pedig az üzemeltető (franchise-partner) által meghatározott mértékben lett alacsonyabb egyes termékek ára. (Azt, hogy a cég, vagy a franchise partner által üzemeltetett gyorsétteremben vagyunk, a kifüggesztett működési engedélyből, a vendégkönyvből, vagy a számláról tudhatjuk meg.) Bár az áfa tartalom csak helyben fogyasztás esetén csökkent, ezeknél a termékeknél az alacsonyabb árak akkor is érvényesek, ha a vendég elvitelre vásárol. A kedvező adóváltozással egyidejűleg január 1-től elindították myMeki mobilkupon-alkalmazást is, amely a korábbinál attraktívabb kedvezményeket tartalmazó vásárlási lehetőségeket biztosít.

A vendéglátás áfájának csökkentésén egyébként nem csak a vendégek, a cég munkatársai is nyertek. A vállalat – előrehozva az idei januári béremelést – már tavaly október 1-től átlagosan 10 százalékkal emelte a fizetéseket a McDonald’s által üzemeltetett éttermekben, amelyeknél tavaly ez már a második bérrendezés volt.

A Burger King éttermeket üzemeltető The Fusion Group marketing- és értékesítési igazgatója, Makkay János is fontosnak tartotta megjegyezni, hogy a kedvező áfahatások csak részlegesen érintik cégüket.

burger

Egyrészt azért, mert a baromfihús áfájának csökkentése csak azt érinti kedvezően, aki direktben ilyen terméket vásárol és értékesít a végső fogyasztó felé. Másrészt, folytatta, a vendéglátóipari áfa változása csak a helyben fogyasztást érinti, így náluk csak a forgalom egy részére vonatkozik. – Ezért nem is kívánunk az árazásban különbséget tenni az elviteles és a helyben fogyasztó vendégek között – fogalmazott a szakember. Két területen, indirekt módon azért mégiscsak tetten érhető az áfaváltozás hatása a Burger Kingnél. Egyrészt „jelentős mértékben” növelték-növelik dolgozóik juttatását. Másrészt olyan kereskedelmi akciókat indítottak, amelyek még kedvezőbb árakat tesznek lehetővé. Az első ilyen volt például a King Nuggets 490 Ft-os promóciója, ami 48 százalékos kedvezményt jelentett.

boda-érsekm

Legyél az első hozzászóló "Áfacsökkentés után drágult a gyorscsirkés, olcsóbb lett a hamburger" című cikkhez

Szólj hozzá

Your email address will not be published.


*