Tíz évvel ezelőtt még beletört a nyelvünk a Qashqai szóba, de mára megtanultuk a Nissan kategóriateremtő városi crossoverének nevét. Ami a márkán belül is iskolateremtő lett. Nissan Qashqai 1,5 Dci N-Connecta teszt.
Elképesztő lendületben van a Nissan: a világ kedvence lett a mókás Juke, a sportkocsik csúcsára tört a brutális GT-R, úttörő az elektromos Leaf, vállalkozói körben bestseller a Navara, és akkor még – más modellek mellett – ott a Qashqai is, amely alig több mint tíz éve robbant be a piacra. Ez esetben ráadásul korántsem túlzás robbanásszerű belépésről beszélni: a gyakorlatilag kategóriateremtő Qashqai Európa vezető crossoverévé vált. Az autóról és népszerűségéről mindent elárul az: tavaly tavasszal jelentette be a Nissan, hogy 22 millió font összegű beruházással bővíti 2017-től a Qashqai gyártási kapacitásait, mert „a rekord szintű gyártási mennyiségek ellenére is messze meghaladja a kínálatot a kereslet.”
Egy perc, egy Nissan
Mindezt adatokkal is alátámasztották: annak ellenére sem tudtak lépést tartani az igényekkel, hogy a vállalat angliai, sunderlandi gyárának első számú gyártósorán a nap 24 órájában percenként előállítottak egy autót, és így rekord mennyiséget, évi 300 ezret készítettek. Aligha véletlen, hogy a Qashqai lett a legnagyobb darabszámban készülő autó a Nissan európai gyártásának történetében.
A Qashqai sikere annyiban nem meglepő, hogy – persze már egy alapos átszabás után – ma is épp olyan vonzó, mint, amelyen elődje volt premierje idején, 2006-ban.
Kifejezetten designer-bravúrnak számít az: az új forma annak ellenére maradt „qashqai-os”, hogy a karosszériának egyetlen négyzetmillimétere sem maradt a régi.
A változások mind-mind nagyon jól állnak a crossovernek, sokkal vagányabb, divatosabb lett a kocsi. Különösen az autó elejének átszabása hozott minőségi ugrást: a markánsabb és cizelláltabb orrész, az emblémára nyílhegyként mutató menetfényekkel, kifejezetten olyan érzést kelt, mintha egy osztállyal feljebb került volna a Qashqai. Amelynek formavilágát, a nagy sikert követően, a nagy testvér, a korábban kockatestével villantó Nissan X-Trail is átvette.
Bonyolult rendszerek, egyszerű kezelhetőség
A minőségi ugrás érzete a beltérben is visszatér: ha nem is extravagáns, de mindenképp élettel telivé vált a műszerfal, nyoma sincs az előd sokak számára túlzott visszafogottságának. Mindezt csak fokozza, hogy nem mondtak le a jó minőségű anyagokról, az ergonómia pedig példás.
Ez utóbbi a gyakorlatban annyit tesz: beülve rögtön a helyén érzi magát a sofőr, a kezelőszervek működtetése logikus, s elsőre is úgy tűnik, mintha már rég ismernénk az autót. Ez utóbbi már csak azért is nagy erény, mert Qashqait – felszereltségi szinttől függően – a sávelhagyás figyelőtől kezdve a parkolórendszerig elektronikus rendszerek sokaságával is ellátják, tehát szó sincs arról, hogy az egyszerűségből, puritánságból fakadna a jó használhatóság.
Takarékos egyötös
A komfortérzet menet közben sem romlik el. A magasabb üléspozíció miatt jól átlátni a forgalmat, s a trükkös forma miatt a valódi méretinél nagyobban tűnő – 4,4 méter hosszú, 1,8 méter széles – kocsival a városi forgalomban is könnyű manőverezni.
Az urbánus életmódhoz passzol a jól bevált 1,5 literes dízelmotor, 110 lóereje elegendő lendületet ad.
Igaz, a kifejezetten dinamikus haladáshoz már a 130 lovas 1,6-os dízel kell. A gyengébbik dízel teljesítménye a városon kívül is elég a normál tempójú haladáshoz, s még marad némi tartalék, ha előzni kell az 1,4 tonnás autóval. Csak hogy a katalógusadatok se hiányozzanak: az alapverzió is 12 másodperc alatt éri el a százas tempót, ami ugyan messze nem sportos érték, de hétköznapi használat mellett megfelelő. Főleg, ha rögtön itt jegyezzük meg: nem kell különösebben óvatosnak lenni ahhoz, hogy 4-5 literes fogyasztással beérje a kocsi.
Extrák gazdagon
Jól néz ki, gazdagon felszerelt, remekül vezethető, gazdaságos – van azonban egy terület, amellyel nem lehetnek teljesen elégedettek a Qashkai tulajdonosai. Bár kisebb-nagyobb rekeszek akadnak az utastérben, és a csomagtér kifejezetten jól variálható, az alaphelyzetben 400 literes raktér már szűkös lehet, főként négy-öt tagú családok esetében. De mivel az ember nem mindennap megy nyaralni, mindezért kárpótol az autó kényelme és jól vezethetősége. Tesztautónk a csúcs felszereltségű N-Connecta ráadásul a Nissan aktív biztonsági pajzsa és a többi kényelmi funkció mellett még plusz dizájnelemekkel – egyebek mellett a 18 colos könnyűfém keréktárcsákkal – is élményszerűbbé teszi az autózást.
S végül essen szó az árról is: az érvényes akciókat figyelembe véve 10 ezer forint híján 5 millióért kínálják a benzines alapverziót, az legolcsóbb dízel listaára pedig egymillió forinttal több ennél.
Legyél az első hozzászóló "Kategóriateremtő csúcsdöntő!" című cikkhez