Ha a BMW X1 ember lenne egy olyan fiatal bajor üzletember jelenne meg előttünk, aki amellett, hogy végtelenül pedáns és igényes, sportosan elegáns – és a céges sportnapon mindig elsőként ér célba. BMW X1 xDrive20d teszt.
Van, aki SUV-nak látja, más inkább a SAV-ok közé sorolja (Sport Activity Vehicle – a Crossoverek és a SUV-ok közé pozicionált sportos, többcélú szabadidőautó). Mi csak annyit mondanánk: a BMW X1 xDrive20d valóban univerzális jármű, jól használható a városban, ha kell, praktikus családi utazó kocsi, és akkor sincs baj, ha elfogy alóla a betonút, vagy leesik a nagy hó. És persze mindeközben a BMW X-sorozatának legkisebb tagja a prémiumszegmenshez elvárható módon kényezteti utasait.
Mintha, mindig is a BMW kínálatának része lett volna, olyan természetes, hogy ott van a bajor gyár modellpalettáján az X1-es. Pedig alig több mint hét éve, amikor bemutatták, meglehetősen sokan fintorogva fogadták, mondván a X-sorozathoz túl kombis, családi autónak viszont kicsi és bumfordi. A premier utáni hét év azonban egyértelműen a gyártó fejlesztési részlegét igazolta, hiszen az X1 nem egyszerűn befért a BMW kényes ízléssel összeállított kínálatába, hanem tökéletesen beleillik abba.
Csak egyetlen sikert jelző adat a sok közül: tavaly novemberben kimagaslóan jó hónapot zárhatott a megújult X1-es, hiszen harminc nap alatt világszerte 22595 darab kelt el belőle, ami egészen elképesztő, 74,4 százalékos gyarapodást jelentett. Ami pedig a hazai piacot, és a típus magyarországi népszerűségét illeti: az itthoni BMW vásárlók legkedveltebb modellje a 3-as sorozat, ebből 427 darab kelt el 2016-ban, a népszerűségi lista második és harmadik helyezettje az X5 és az 5-ös sorozat lett 323, illetve 321 darabos eladással, a negyedik helyen pedig az X1-es áll, amelyből 267 darab kelt el. (A BMW tavalyi eladásai Magyarországon 14 százalékkal nőttek, 2388 autót adott el a cég itthon.)
Az X1-es ma is ügyesen lovagolja meg a SUV-szegmens sikerének hullámait, bár itt érdemes rögtön megemlíteni: bár a SUV rövidítés általánosságban a városi terepjárók esetében használatos, tehát az X1-re is érvényes lehet, a BMW inkább a Sport Activity Vehicle, azaz SAV kategóriabesorolást használja ennél a típusnál. Ami viszont biztosan tudható: az X1 önmagában divatos formavilágán sokat emel az, hogy tervezők a ráncfelvarrások során tökélesen átmentették a BMW-s design-elemeket. Vagyis már messziről és rögtön tudható az X1-ről, hogy BMW. Emellett – bár ez részben megítélés kérdése is – az X1-es látványában és „hatásában” tekintélyesebbnek tűnik, mint elődje volt, emiatt pedig már van aki az X3-assal is keveri, ami presztízs szempontból korántsem hátrány az X1-tulajdonosok számára. Pedig valójában csak 4,4 méter hosszú és bő 1,8 méter széles, vagyis 20 centiméterrel rövidebb és hattal keskenyebb mint a nagyobb testvér.
Tér, érzet
Arról persze szó sincs, hogy kicsi lenne a legkisebb X-es BMW, sőt, a beltér jobban használható, mint valaha. Ennek elsősorban az az oka, hogy korábban hosszában építették be az X1-esek motorját, az aktuális modellváltozatnál viszont már keresztbe, ami jóval helytakarékosabb megoldás. A motortérben megspórolt helyet pedig az utastérnek „adták.” Az elől ülők elsősorban a magasabb, tehát jobb kilátást nyújtó üléspozíciónak örülhetnek, hátul lévők pedig a nagyobb lábtérnek. Más kérdés, hogy a sportos vonal helyett a kényelemre voksolóknak kicsit kemény és kicsit kicsi az elegáns bőrülés.
Ugyanakkor a második üléssor egy sínen tologatható előre és hátra, így tovább növelhető a hátul ülők tere a csomagtér rovására. És igaz ez fordítva is: kisgyerekes családban alighanem annak örülnek jobban, hogy a hátsó ülések előrehúzásával növelhető a már amúgy is kellően nagy, 505 literes csomagtér. S ha már praktikum: kifejezetten hasznos funkció, hogy jobb első ülés támláját teljesen előre lehet dönteni, így sík felület alakítható ki, s akár egy szörfdeszka is befér a sofőr mellé. A funkcionalitásra a rendkívül elegáns és jó minőségű képet adó 8,8 colos kijelzőn megjelenített menürendszerben sem lehet panasz: a könyöklőnél lévő iDrive kontrollerrel egyszerűen, könnyedén elérhetők a kényelmi, biztonsági és szórakoztató alkalmazások.
Persze fontos a kényelem, meg a jó üléspozíció, a kellően nagy csomagtartó és a praktikum, de azért egy BMW-nél az egyik legfontosabb kérdés mégiscsak az: milyen vezetni? A válasz rögtön adódik: megvan benne a BMW „feeling”. Ez pedig már a motor beindítása előtt is érződik: itt is markánsan a sofőr köré épül – a más BMW modellekből jól ismert formavilágú és pompás minőségű anyagokból kialakított – műszerfal, és szokás szerint vastag, jó fogású a kormány. A start gomb benyomására életre kelő kétliteres 190 lóerős dízelmotor aztán újabb mosolyt csal a sofőr arcára: az ugyanis 7,6 másodperc alatt repíti százra az X1-est. Bár ez az adat kimondottan jónak számít, arról azért szó sincs, hogy sportkocsiban érezné magát az ember – a magasabb felépítés és a futómű sem ezt a célt szolgálja. Az viszont világos, hogy a 20d verzió is bőséges erőtartalékkal rendelkezik ahhoz, hogy a hétköznapi használat során felmerülő közlekedési szituációkat fölényes könnyedséggel lehessen megoldani.
Az autó „alatt” lévő xDrive rendszer – amely a menetstabilizátorral, a DSC-vel együttműködve rugalmasan osztja el a nyomatékot az első és hátsó tengely között – közúton, különösen akkor, ha csúszós az út, nagyobb tapadást, stabilitást ad. Ezen túl pedig arra is alkalmas, hogy könnyebb terepeken, nagyobb hóban, sárban is helyt álljon az X1-es. Mindehhez tökéletes partner a 8 fokozatú Steptronic sebességváltó: ha kell, akkor azonnal reagál, rögtön visszavált, nyugodt tempóban pedig végtelenül selymesen kapcsolgat. Visszafogott tempó mellett – ha nem is a gyár által megadott, de azért azokhoz közeli – fogyasztási érték is elérhető, országúton valóban öt liternél kevesebbel el lehet csorogni száz kilométeren.
Mindezek után nagy levegőt veszünk, és gyorsan kimondjuk: a BMW X1 xDrive20d alapára steptronic sebességváltóval, 12,3 millió forint. S bár ezért az összegért egy nagyon jól felszerelt autó jár, néhány további extrával még feljebb is tornázhatjuk az árat. Tény ugyanakkor az is, hogy a prémiumkategória ebben a szegmensében ez az ár még csak kiugrónak sem számít, s az, aki megengedhet magának egy BMW X1 xDrive20d-t,egészen nyugodt lehet: a vétellel biztosan jó üzletet köt, és elegánsan araszolhat a nagyvárosi utakon, hogy azután szinte rakétasebességgel előzze meg a sztrádán lassan poroszkálókat.
Legyél az első hozzászóló "Nagypályás kis BMW" című cikkhez