Október végén tizenötödik alkalommal rendezett Greenairport találkozót a Budapest Airport. A repülőtér üzemeltetője a fenntarthatósági partnertalálkozón bejelentette: keményen dolgozik azon, hogy karbonkibocsátását a jelenlegi 2050-es céldátumnál akár 15 évvel korábban, vagyis 2035-re nullára csökkentse.
A Budapest Airport mindennapi működésének és nemrég elkészített hosszú távú stratégiájának egyik legfontosabb pillére a fenntarthatóság. A repülőtér üzemeltetője azonban a légikikötő környezeti hatását leghatékonyabban a repülőtéri partnerekkel együttműködve tudja csökkenteni, ezért még 2015-ben életre hívta a Greenairport programot. A kezdeményezésben résztvevő 40 partner célja, hogy a légikikötő és az ott tevékenykedő szervezetek kölcsönösen együttműködve segítsék egymást a saját karbonlábnyomuk és működésük környezetre gyakorolt általános hatásának csökkentésében.
René Droese, a Budapest Airport fejlesztési igazgatója az eseményen ismertette a repülőtér-üzemeltető jelenlegi fenntarthatósági törekvéseit és fejlesztéseit, amelyekben elsődleges szempont a környezet védelme. Mint mondta: „A tervezési, engedélyezési vagy kivitelezési szakaszban járó repülőtéri fejlesztéseink során új technológiai és energiahatékonysági megoldásokat alkalmazunk, többek között modern szigetelési és fűtési rendszereket, LED világítást és napelemeket.”
A Budapest Airport a régió repülőterei közül elsőként szerezte meg a Repülőterek Nemzetközi Tanácsa (ACI) karbonsemleges minősítését 2018-ban, amelyet azóta már három éve töretlenül fenntart. Mivel a repülőtér-üzemeltető számára kiemelten fontos a fenntartható növekedés és a környezetvédelem, ezért 2019-ben hivatalosan csatlakozott az ACI „NetZero by 2050” kezdeményezéséhez is, amely egy vállalás a társaság számára, hogy legkésőbb 2050-re eléri a működéséből fakadó nettó zéró karbonkibocsátást.
Chris Dinsdale, a Budapest Airport vezérigazgatója a Greenairport találkozó kapcsán kiemelte: „Partnereinket folyamatosan arra biztatjuk, hogy közös erővel és együttműködéssel jelentős, valódi lépéseket tegyünk a repülőtér karbonlábnyomának csökkentése érdekében. Ha a megkezdett utat folytatjuk, valamikor 2035 előtt mi lehetünk a régióban az első repülőtér, amely képes lesz elérni a nettó zéró karbonkibocsátást.”
A repülőtér-üzemeltető célja, hogy 2023. január 1-től kezdve a teljes árambeszerzése megújuló energiaforrásokból valósuljon meg. Ennek érdekében folyamatosan növeli a zöldenergia-vásárlás mennyiségét. Az első lépések egyikeként 2021-ben 840 MWh mennyiségű zöld energiát vásárolt a Budapest Airport, ami 3500 négy fős háztartás havi áramfogyasztásának felel meg. Emellett a légikikötő nemrég további, nagyobb mennyiségű zöld áramot szerzett be, aminek segítségével biztosítani fogja, hogy 2022-es áramigénye 65%-át megújuló energiaforrásból fedezze, míg 2023-tól kezdve a Budapest Airport területén felhasznált teljes árammennyiség megújuló forrásokból származik majd.
A Budapest Airportnak az elmúlt 10 év alatt sikerült az egy utasra jutó szén-dioxid kibocsátást a korábbi érték közel egyharmadára, míg az ivóvíz-felhasználást 30%-kal csökkentenie. A vállalat hulladék-újrahasznosítási aránya is kiemelkedő, 70%-os, a lakossági 35% alatti értékkel szemben.
Az e-mobilitási célok elérése érdekében a Budapest Airport folyamatosan ösztönzi az elektromos és hibrid járművek használatát, a repülőtér kerítésén belül és kívül egyaránt. A vállalat 2021 év végére 35 új töltőberendezést tervez átadni, így összesen akár 116 töltő is rendelkezésre állhat majd a társaság munkatársainak, bérlőinek és utasainak. A repülőtér üzemeltetője az elkövetkezendő években több mint 100 új töltőállomás telepítését tervezi, amely szükséges ahhoz, hogy a Budapest Airport, a repülőtéren dolgozó földi kiszolgáló cégek és a további partnerek nagy része a következő években teljes mértékben áttérhessenek az elektromos járművek használatára.