A családbarát bika   

Az egész olyan amerikaias. A Knight Riderre hajazóan menő név: Levorg, a tekintélyt teremtően egyedi, módon púpos motorháztető egyaránt országúti vadállatot sejtet. Pedig a Levorg valójában egy kellően erős és elegánsan sportos kombi. Japán tökéletességgel – az európaiaknak. Subaru Levorg 1.6 GT-S teszt.

DSC_0294

A 4×4 meghajtás specialistájának számító Subaru, mint a világ legnagyobb számban gyártott AWD – összkerékhajtású –, személygépkocsi gyártójának modelljei külön kategóriát képviselnek a nagy autóáradatban. Már csak azért is, mert modelljeinek motorháza alatt többségében a ritkaságszámba menő boxer motor dorombol. Ami azért különleges, mert a hengerek egymással szemben egy síkban helyezkednek el. A Subaru szerint ez a megoldás több szempontból is előnyös. Egyrészt nagyobb nyomatékot, egyenletes fordulatszámot és megbízhatóságot garantál, másrészt a motor és a sebességváltó ilyen felállásában a gravitáció, a karosszéria alsó-középső részét terheli és ez – a hagyományos motorokkal szemben –, minimalizálja a jármű dőlését, amit ezáltal stabilabbá is tesz.

A boxer optimális hűtéséhez pedig a motorháztetőn kidudorodó légterelő, a hideg levegő áramlását szolgáló intercooler dukál, ami tovább erősíti az egyediségbe vetett hitet és a megjelenés tekintélyét. Egy biztos: több nagyszerű sportkombit teszteltem az elmúlt időben, de a Levorg volt az első, amit a fiatalok és az autómániások révedő tekintettel simogattak a távolból.

DSC_0298

És akkor még ehhez jön a misztikus, amerikai életérzést sugalló Levorg név, ami valójában egy jól sikerült tündérpor szórás. Mert miután az Amerikában még ma is taroló, az öreg kontinensen kicsit ódivatú megjelenésűnek tartott, ötödik generációs Legacy, Európában befuccsolt, a japán gyár mérnökei úgy döntöttek, hogy a mi földrészünket a sikeres, negyedik generációs Legacy-hoz nagyjából hasonló méretű, de az errefelé elvárt ütősebb megjelenésű, mutatósabb belső kidolgozású sportkombival kínálják meg. Így született meg a LEgacy, reVOlution, touRinG-ból összerakott, sokat sejtetően menő hangzású mozaikszó, a Levorg.

A témánál tartva, a kemény teljesítményre képes, férfias autóiról ismert márkához képest naívan romantikusnak tűnő embléma sem véletlen. Miközben a múlt század ötvenes éveiben, a Fuji Heavy Industries Ltd. első elnöke, Kenji Kita azt vallotta, hogy “Ha valaki autót akar építeni, egyedülálló autót építsen”, a márkanév is hozzá kötődik. A Subaru a Bika (Taurus) csillagkép egyik csillaghalmazának neve, amelynek nagyjából 250 kékes színű csillaga ugyan csak távcsővel látható, de hat szabad szemmel is megfigyelhető. A nyugati kultúrában ez a Fiastyúk, amit Kínában Mao, Japánban pedig Subaru (“vezérel”, “összegyűjt”) néven neveznek, és a japánok egyik legkedveltebb csillaghalmazának számít. A névadás emellett azért is találó, mert a Fuji Heavy Industries hat cég fúziójából született, amit a márka egyik védjegye, a hatszögletű krómozott hűtőrács is visszatükröz.

Ami a Levorgot illeti, a tesztelés elején rögtön lelkemre kötötték: ne feledjem, a benzines turbónál is ajánlott, a nagy többség által nem tudott, vagy könnyedén elfelejtett aranyszabályt: indulás előtt kicsit járassuk, hosszabb utak után pedig ne azonnal kapcsoljuk le a motort. Arról nem beszélve, hogy a sportos jelleg miatt – a padlólemez a WRX STI sport szedántól való –, a hasmagasság mindössze 135 mm, így a rendkívül alacsony építésű autóval érdemes óvatosan haladni a hazai kátyús utakon.

DSC_0306

A Levorg dicséretére írható, hogy megjelenése nemcsak egyedi, de kifejezetten tetszetős is. Mindez úgy, hogy miközben 4,69 méteres hossza kicsit rövidebb, mint a negyedik generációs Legacy-é, a tisztes, 552 literes – 1446 literre bővíthető –, csomagtere annál nagyobb. Így aztán az autó tényleg igazi családi sportkombiként jellemezhető. A megjelenés mellett az első kellemes élményt a fűthető motoros, sportosan kényelmes, igen jó oldaltartású bőr-velúr ülések adják. A szürkés fekete ülésen kifejezetten elegáns az a kék varrás, ami a műszerfal és az ajtó bőr borításán is visszaköszön.

DSC_0305

Az utastér első látásra így is egyhangúnak tűnik a fekete és szürke tónussal. De kicsit jobban megfigyelve észrevehető az a japán alaposság és odafigyelés, ami a bőr, a jó minőségű műanyagok, a zongoralakk és alu betét mellett, az ezüst színű carbon díszítéssel, valamint a precíz, kék varrással elegáns egységet alkot. De miközben az első ülések közötti könyöktámasz tágas tárolórekeszt rejt, kicsit zavaró, hogy a támasz túl könnyen mozgatható, így könnyen előfordulhat, hogy miközben jobb karunkat pihentetnénk, nincs hol, mert a könyöktartó már rég hátracsúszott. Jó pont viszont, hogy a belső térben négy USB csatlakozót találhatunk, amiből kettőt a kényelmes és megfelelő lábtávolságú hátsó ülésen utazók használhatnak.

A beltérben nemcsak az ülések, a versenyautóba illó fémpedálok, hanem a légkondicionáló sötétben fehér fénnyel körbevilágított kerek tekerői is a sportos érzést erősítik. Gombokkal, kapcsolókkal amúgy sem szűkölködik az autó. Rögtön ott a kifejezetten kellemes fogású, alul lapos, bőr bevonatú Momo volán, amit jó pár gombbal, kapcsolóval megdobtak a tervezők. Innen is vezérelhető például a HiFi, a telefon, a GPS, tempomat. Valamint az egyből hármat szisztémájú Si-Drive, ami a beépített motorvezérlésen, az automata sebesség váltón, az aktív szelepvezérlésen, illetve az elektronikusan vezérelt toroknyíláson keresztül három alapvetően eltérő motorkarakterisztikát képes létrehozni. Közülük az Intelligent mód lágy vezetési élményt biztosít, a Sport mód a sportos vezetést segíti, míg a Sport Sharp mód, a maximális teljesítmény leadásával szinte versenyautóvá teszi a Levorgot.

DSC_0300

Miközben a különböző információforrásokat többféle kezelőfelületen kell keresni, ami nem mindig és nem mindenkinek öröm, olyan hasznos műszereket is találunk a kavalkádban, amit másutt nem. Ilyen a kormány feletti kijelző tetején futó fényjel, ami balra sárga, jobbra zöld csíkot húzva jelzi, hogy az átlagfogyasztáshoz képest jobban, vagy rosszabbul teljesítünk az adott pillanatban. A sebességet, a fordulatszámot és más a vezetéshez kapcsolódó alapinformációt a kormánnyal szemben lévő kijelzőn láthatunk, míg a középső, 7 colos érintőképernyőn keresztül a hangvezérlésű Starlink infotainment programokat, például a navigációt, a Bluetooth beállításokat, a rádió és a hifi programokat érhetjük el. De a műszerfal tetején is találunk egy kisebb kijelzőt, ahol például az aktuális fogyasztást számmal kiírva láthatjuk, vagy itt állíthatunk be egy méretesebb digitális órát, ami azért hasznos, mert az órafunkciót egyre eldugják a mai autóknál. Alul pedig a kétzónás automata légkondicionáló beállítására szolgáló tekerők teszik teljessé a választékot.

page

A tökéletes kabintér szigetelésnek is köszönhetően is kifejezetten csendes, a gázadás előtt szinte egy elektromos autóéval vetekedő, ám hamar megugró, 1600 ccm-es boxer motor, twin-scroll turbó feltöltéssel, közvetlen befecskendezéssel (DIT) dolgozik. A 170 lóerő és a 250 Nm forgatónyomaték a kocsi másfél tonnás súlya mellett ugyan nem egy erőgépet sejtet, de azért igencsak tisztes teljesítmény ahhoz, hogy a sportos vezetésért rajongó családfő naponta tempósan haladjon a forgalomban, vagy a család jó időben és biztonságosan leérjen a Balatonhoz. Ezt segíti elő a komfortos – elől MacPherson – futómű mellett a négy kerék hajtás, ahol a hajtóerő alapesetben 45/55 százalékban oszlik meg az első és hátsó tengely között, miközben az ATS (Aktiv Torque Split) garantálja, hogy az elosztás a mindenkori igényeknek megfelelően folyamatosan változzon. A ködben is brutális fényerőt garantáló LED-es fényszórók mellett, a biztonságot szolgálja a távolsági fényszóró-asszisztens is. De van itt tolatókamera, a sávváltást segítő Side View Monitor, valamint a hátsó kereszt-forgalmat figyelmeztető rendszer is.

DSC_0295

A tökéletes vezetési élményhez nagyban hozzájárul a fokozatmentes Lineartronic automata váltó, amelynek hat előre programozott manuális fokozata egész jól vezérelhető a kormányról, akár ezzel is szabályozva a fogyasztást. Amitől azért nem érdemes csodákat várni. Ha csak érintjük a pedált, vegyes használatban akkor is megissza a kocsi a legalább 9 litert, de ez azért is korrekt, mert 4×4 meghajtásról, automata váltóról és a sportos autózás élményéről van szó, ami tovább is növelheti a benzines turbó igényét.

De éppen ez az, amiért a Levorg ára mégsem túlzás, különösen akkor, ha a  konkurensek árait, szolgáltatásait is figyelembe vesszük. Mert aki Levorgot vesz, nem telekre járó kombit akar, hanem olyan autót, amivel a sportos vezetést a városi utakon is kiélve egyedinek érezheti magát. Amiért az alapmodell, a Trend esetében 8.490.000, a magasabb felszereltségű Comfortnál 8.990.000, a full extrás Sport esetében pedig 9.590.000 Ft-ot kell leszurkolni.

érsek m. z.

Legyél az első hozzászóló "A családbarát bika   " című cikkhez

Szólj hozzá

Your email address will not be published.


*