A műfajhalmozó matador

Ha a Volkswagen igazi család lenne, alighanem a Seat lenne az egyik legelevenebb gyerek. A cégcsoport spanyol gyártójánál folyamatosan feszegetik a járműipar uniformizált  világának határait: jó példa erre az új Seat, ami egyetlen elemében sem hétköznapi. Seat Leon ST 1.8 TSI X-Perience DSG teszt.

dsc_0064

Már a hozzávalók elbizonytalanítják az embert. Mert hát miféle autó lehet az, amelyben látszólag két-három műfaj keveredik? Odáig még világos minden, hogy az alap a Seat Leon ST, vagyis a VW konszernhez tartozó spanyol gyártó kombija. Még az 1,8 TSi felirat is rendben van, hiszen egy utazó autó is lehet sportos, jócskán akadnak dinamikus vezetési stílusú anyukák és apukák, akik nem a fogyasztási értékeket bújják, hanem 180 lóerővel játszanak, miközben a nagyihoz utazik a család. A folytatás azonban már zavarba hozza az embert: az X-Perience jelzés ugyanis a kombi különleges kivitelére utal. A karosszériát megemelték és négykerékhajtást kapott a Leon, hogy jobban bírja a terepet. S hogy teljes legyen a zűrzavar, a modellt a konszern amúgy remek automatájával, DSG-váltóval látták el. Vagyis minden arra utal, hogy ez a kocsi nem lehet jó, hiszen se nem sportkombi, se nem családi autó, se nem nyomatékos, takarékos dízellel szerelt könnyű terepre való szabadidő kocsi, ami azért vegyes fogyasztásnál kicsit több, mint 9 litert igényel 100 km-en.

dsc_0050

A látszat azonban igencsak csal. Bár papíron sok minden szól a Seat Leon ST 1.8 TSI X-Perience ellen, a valóság azért más, már csak azért is, mert az autó kívülről kifejezetten jól néz ki. A Leon ST élekkel gazdagon tarkított formavilágát még sportosabbá teszik a fekete műanyagokkal kiemelt sárvédőívek, a lökhárítók, a dupla kipufogó, a megemelt hasmagasság, meg persze a spéci, nagyon eltalált könnyűfém felni. Beülve a kocsiba, kifejezetten üdítő konstatálni: ez végre nem egy sportosnak látszó autó, hanem valóban sportos kocsi, ami nem csak, hogy jól néz ki, de jól is megy. Az is igaz, hogy nem a terepet erőltettük, mert azért emelt has ide, négy kerék oda ez a kocsi nem is a terepre született. Viszont az ereje biztonságot, az átlagosnál nagyobb magassága meg kényelmet ad.

page

Indítás után biztató mormogással kel életre a 180 lóerős motor, amely aztán 7,2 másodperc alatt gyorsítja százra az autót. Ez számszerűen és érzékekre hatóan is kifejezetten jónak mondható. Miképp a gyárilag megadott 220 feletti végsebesség is. Bár a sportos stílushoz kevéssé illik a nagyobb hasmagasság és az automata, a kompromisszumért kárpótolnak azok előnyei. A DSG például kényelmes a városban, az emelt kaszni – és persze a négykerék-hajtás – pedig akkor jön jól, amikor elhagyja az ember a jó utakat. Itt azonban fontos megemlíteni: noha az emelt hasmagasság és a négykerék-hajtás sokak számára egyenlő a terepjáróval, erről természetesen szó sincs. Alapesetben egyébként első kerekes az autó és akkor megy kellő nyomaték a megfelelő kerékhez, vagy kerekekhez, ha az ESP a megcsúszás veszély miatt ennek szükségét érzékeli.

Ahogy a szegmens más szereplői a Leon X-Perience is csak kicsit több mint egy sima kombi. De ez „csak” annyit jelent: jobban bírja az aszfalt nélküli utakat, havon, csúszós úton biztosabb az úttartása, a hóbuckákon vagy a magasabb padkákon pedig nem sérül meg, nem szakad le a lökhárítója. Mindez azt is jelzi, hogy korántsem ördögtől való turbós benzinessel választani ezt a kocsit: a Leon X-Perience tulajdonosok többsége úgy sem hajt be olyan terepe a kocsival, amelyen már elkelne egy dízelmotor nyomatéka.

dsc_0065

Ahhoz képest, hogy a Leon technikájában és megjelenésében mennyire különleges, a beltér kifejezetten visszafogottnak mondható. A narancssárga cérnával vart ülések mutatósak és főként jó oldaltartást adva, kényelmesek, a Seat módra bordó-fekete-fehér műszerfali kijelző bár nem gigaméretű, de jól kezelhető, éppúgy, mint a klíma is. Mindez összességében egyszerű – vagy divatosabban: minimalista –, ez azonban inkább dicséret mint bírálat, hiszen ettől rögtön a helyén érzi magát a sofőr. Miközben a hátsó sorban ülőket is kifejezetten tágas tér fogadja, és az autót a jól használható mulitmédiás rendszertől kezdve a sávtartó asszisztensen, navigáción át a kilenc légzsákig felszerelték a kategóriában ma elvárható összes hasznos biztonsági és kényelmi rendszerrel. Az 587 literes csomagtér szinte mindent elnyel, a hátsó ülés vagy ülések döntésével pedig könnyedén kialakítható akkora hely, hogy egy kerékpár, vagy több snowboard, síléc, bakancs is elférjen a csomagok mellett. Talán az egyetlen furcsaság, hogy a manapság, már csak a telefonok töltése miatt is alapelvárásnak számító az USB csatlakozót a kesztyűtartóban helyezték el, ahol a CD lejátszó is megbújik.

dsc_0044

Mindezért 8,7 millió forint kell fizetni, ami nagyon sok pénz. Csakhogy érdemes gyorsan hozzátenni azt is, hogy ebben a szegmensben ez az ár szinte akciósnak számít, különösen ilyen felszereltség ilyen motorerő, menetteljesítmények mellett – még tolatóradar nélkül is. Lehet persze mondani, hogy még a VW-konszernen belül is akad nagyobb presztízsű rivális – például a Škoda Octavia Combi Scout vagy a Golf Alltrack –, de azért van, ami ezen téren is a Seat mellett szól. Miközben a Seat Leon ST 1.8 Tsi X-Perience minőségében, menetteljesítményben és szolgáltatásaiban simán hozza a kötelezőt, színt hoz a járműipar uniformizált világába azzal, hogy olykor felrúgja a szabályokat.

-sek-

Legyél az első hozzászóló "A műfajhalmozó matador" című cikkhez

Szólj hozzá

Your email address will not be published.


*