A spanyol fenegyerek

A szegény rokonból módosabb legény vált. Egy mondatban így is jellemezhetnénk azt, hogy a Volkswagen csoportban oly magára hagyatottnak tűnt SEAT sorra dobja piacra mutatós és műszakilag is versenyképes modelljeit. Ebbe a sorba tökéletesen illeszkedik az új, kis egyterű, az Arona. Seat Arona 1.0 TSI Xcelence teszt.

Azon már mindenki túllépett, hogy most akkor SUV, vagy családi egyterű, vagy crossower – az autósok a meghatározáson lovagolnak: megszerették a kicsit, vagy sokkal magasabb, kicsit-vagy jobban sportos, jól kihasználható autókat. Olyannyira, hogy a SEAT-ot hosszú ideig ridegtartásban tartó VW csoport is úgy érezte az olykor ezért halódó márkával is megpróbálja a kitörést. És lám csodát: nagyon is sikerült. A spanyol SEAT csúcsokat döntve büszkélkedik az új modellpalettával.

Persze mindehhez valószínűleg arra is szükség volt, hogy a VW a végtelenségig optimalizálja termelését és esetünkben a nem túl romantikusan hangzó MQB A0 platform az Ibiza és az új VW Polo mellett a teljesen más tulajdonságokkal rendelkező Arona alapját is jelenti. Ha pedig a moduláris MQB (Modulare Querbaukasten) alaplemez gazdaságosan kihozható, már „csak” ütős felsőtestet kell varázsolni rá. Amiből az új leosztásban már a SEAT-nak is jutott. Esetünkben a kifejezetten mutatós fehér pireneus szürke tetővel.

Az Arona tudásában és ezzel vevőkörét tekintve is többfunkciós. A 4,1 méter hosszú, 1,78 széles és 1,55-ös magas kocsi csak elsőre és kívülről tűnik kicsinek. De különösen a belső teret is szemügyre véve korántsem az. Viszont nem is nem is nevezhető nagynak, így aztán a városban kényelmesen cirkálhat vele a letisztult összképet mutató, trendi, – a full-LED-es fényszóró kialakításával is – sportos megjelenést preferáló fiatal, vagy fiatalosabb gazdája. Aki indulhat vele üzleti útra, vagy használhatja szabadidő autóként, miközben a sok mindenre elégséges, 400 literes – mozgatható padlós -, csomagtartót is kihasználva egy négytagú család is jól boldogul vele a hétköznapokon és a kirándulásokon. Ahol ugyan a 40 literes tank elsőre kicsinek tűnik, de a 6 liter körüli vegyes fogyasztás mellett már korántsem az.

Az alig több mint egy tonnás autó a mindössze egyliteres motorral is hozza a Seat könnyűlovasság pozitívumait: az általunk tesztelt, háromhengeres, 115 lóerős változat és a 9,8 másodperces 100 km/h-ra gyorsulás és a kiváló fordulótulajdonságok mellett amúgy is tökéletes ahhoz, hogy a nagyvárosi forgatagban ne érezzük magunkat eszköztelennek. A halk motorral és a jó hangszigeteléssel – és nem mellékesen 6 hangszóróval felszerelve – pedig az országúton is kényelmesen követhetjük a forgalom ritmusát.

Az autó belseje is hozza a letisztult, sportos hangulatot, azzal az érzéssel megfejelve, hogy a túrázás élményéhez sem kell túl drága felszerelés. Az Arona meglepően tágas belső terébe ugyanis jócskán jutott műanyag. Ami nem éppen a legfinomabb, de nem is zavaró kivitelű. A beszállás – nem véletlenül crossowerről van szó -, kényelmes, a kilátás körbe kellemes, miközben az ülés is tökéletes komfort ad a vezetőnek, miközben még a hátsó ülés utasai sem panaszkodhatnak a hely és az ülés kapcsán.

A sportos érzetet keltő, többfunkciós kormány kellemes vezethetőséget biztosít, miközben a műszerfal és a kristálytiszta képet nyújtó kijelző minden eleme az egyszerű áttekinthetőséggel segíti azt, hogy menet közben se kelljen túlkomplikálni a beállításokat.

Az Arona az ár nemcsak a tekintetében is a földön jár  A 3.995.970 Ft-os alapár (1.0 TSI, 95 LE) nyilván sokakat becsábít majd a kereskedésekbe. Az általunk tesztelt 5,2 milliós változatért viszont megkapjuk az erősebb, 115 lóerős motort és a hozzá társított gazdagabb felszereltséget is.

Érsek M. Zoltán