A szabadság szerelmese

Ha Suzuki, akkor örökéletű szívó, benzines motor – tartja a közvélekedés, nem is alaptalanul. De most itt a dízel Vitara, ami pajkos lovacskaként nyargalászik az aszfalt utakon. Suzuki Vitara GLX 1.6 4WD dízel teszt.

dsc_0857

Az M7-esen hajtottam Pest felé, amikor Fehérvár környékén a kora őszi mezőn őzike nyargalászott át. Akkor már több napja társamul szegődött az a tesztre kapott 1.6-os Suzuki Vitara, ami olyan könnyedséggel szelte a kilométereket, ahogy a környéken ritkán feltűnő bájos vad ugrándozott a barázdák között.

Az, hogy mi a magyar piacon mit látunk, nem jelenti mindig azt – sőt -, hogy egy-egy gyártó mit is tud, kínál valójában. A Suzuki például mostanában vezeti be a turbómotorokkal felszerelt modelljeit nálunk, miközben már évtizedek óta futnak turbómotoros benzines autói a szigetországban. Természetesen a dízel változat sem újdonság a palettán, de mifelénk még kifejezetten ritkaságszámba megy. Úgy látszik azonban, hogy a szegmensében idehaza mindent taroló Vitara kapcsán olyannyira felbátorodott, hogy korábban nem látott konfigurációkkal – a háromféle motor mellé a felszereltséget és a hajtásláncot tekintve mintegy 20 féle variációs lehetőség társul -, is növelni akarja vásárlóinak táborát.

Ebbe a sorba tartozik a négykerék meghajtású 1,6-os duplakuplungos automata váltós Vitara, GLX csúcsváltozata is, a maga dízel motorjával. Ami a drágább kategóriába emeli a legnagyobb hazai eladással büszkélkedő magyar gyártású kompakt crossovert. De a jó kis plusszokért – duplakuplungos váltó, összkerékhajtás, dízelmotor -, elkért felárért legalább olyan extrák járnak, amelyek kifejezetten élvezetesebbé teszik az autózást.

dsc_0854

Nincs vita: a Vitara egy jól eltalált konstrukció, ahol a minőségi belbecshez ezúttal egy kifejezetten mutatós külcsin és praktikus magasság, méret arány is társul. Olyan, ami a Suzuki hívók számára is elhozta a trendi menőség érzetét. Sőt aki ciffrázni is akarja, nem sokkal több, mint százezer forintért még a két színben pompázó fényezést is magáénak mondhatja, amivel a Vitara már a divatautó kategóriába is megváltotta a jegyét.

A belbecs tekintetében persze ketté kell választani az utas és a motorteret. Az utastér ezúttal is puritánul elegáns, jelezve, hogy a Suzuki az általa igazi értéknek tartott praktikusságra, megbízhatóságra koncentrál. A műszerfal teteje matt fekete műanyag, alján fémutánzatú diszbetét fut végig, a középkonzolon pedig a zongoralakk fekete betét éke az érintőkijelzős audio és információs infotainment rendszer. Ahol a betáplált rádióállomások mellett a régimódian jelölt hullámhossz vonalon szörfözve kereshetünk rá a többi adóra. A telefon azonnal csatlakozik a bluetooth-szal és a kormánykerék baloldali kapcsolójával is indítható, befejezhető a hívás. Ahogy a rádió hangereje és a sávváltás is szabályozható innen.

dsc_0872

Különféle kapcsolókkal amúgy sincs híján az autó, igaz használatuk – miként a tempomat esetében – nem mindig magától értetődő. Nem úgy, mint az ülésfűtés, ami gyengébb és erősebb fokozatban fűti a kellemes kialakítású bőr, velúr kombinációjú ülést. Ennél a felszereltségnél az is öröm, hogy amíg az olcsóbb konfigurációk esetében felül, középen a két légkürtő között csak egy Suzuki emblémás vakdugó szerénykedett, itt már klasszikus kerek órán követhetjük az időt. Ami azért is jó, mert az érintőképernyős infotainment csak alapállásban mutatja az időt, a műszerfalon pedig igencsak apró és eldugott helyen van a digitális óra.

Ha már az árnál tartunk: a magasabb felszereltség húzósabb tarifájához már olyan figyelemreméltó extrák is hozzátartoznak, mint a 7 légyzsák, az ESP+ABS+ vészfékező rendszer trió, a radaros tempomat, tolatóradar,  és a ledes – a távolsági fény esetében halogén megoldással kombinálva -, világítás. Üröm az örömben, hogy a radaros fékezés kicsit – nagyon hangos – és több más márkához hasonlóan itt is gyakran inkább idegesítő, mint a vezetést támogató.

page

Ami a motorház tartalmát illeti, az 1,6-os turbó motor szinte kierőszakolja a sebességet. Mivel a tempomat beállítása kézikönyv nélkül nem volt kis feladat, finom pedáltaposással akartam 130-on tartani a kocsit, de mindig azon vettem észre magam, hogy a felsőkategóriás luxusragadozókat példaképnek tekintve, a dízel Vitarával mindenféle félelemérzés nélkül már 160 körül áll a mutató. Amikor pedig meg-megállt, majd felgyorsult a hétvégén telített M7-es, az autó a nagymercikkel minimum tempót tartva, könnyedén gyorsult fel akár 60-ról 130-ra. Sőt, az igazság az, hogy  Fiattól jött, a japán mérnökök által „suzukisított” motor már az 1300-as fordulatnál is alig bír magával, 1500-nál pedig – ha nem akarunk gyorshajtási bírságokat fizetni -, érdemes a tempomattal féken tartani. Különösen akkor, ha a felturbósított hangzást is produkáló sport fokozatba kapcsolunk. (Ami mellett még a havas tájakon jó megoldásnak számító snow fokozat is elérhető.) Már csak azért is, mert még a visszafogottabb autósokat is óhatatlanul magával ragadja a klasszikus balatoni sztrádaélmény, a könnyed előzés és a tempó öröme, amiben a könnyűtestű 1870 kilós autó igazi partner.

Mivel a duplakuplungos automata dízel GLX felszereltséggel egész mást ad, mint egy benzines alapmodell –  az 1.6 GL listaára 4.590.000 Ft, a valódi, vagyis kedvezményes ár 3.890.000  – nem érdemes ahhoz hasonlítani egy olyan plusszokkal megtűzdelt, dízel, automata modellt, ami csak a márkajelzést tekintve hasonlít hozzá. Ezért álljon itt külön a tarifa: Suzuki Vitara 1.6 GLX 4WD dízel, 6MT listaár 7.010.000 kedvezményes ár 6.410.000, Vitara 1.6 GLX 4WD dízel, 6TCSS listaár 7.610.000 kedvezményes ár 7.010.000 forint.

érsek m. z.

Legyél az első hozzászóló "A szabadság szerelmese" című cikkhez

Szólj hozzá

Your email address will not be published.


*