A külföldi turisták elmaradása, a szállodák, éttermek bezárása nyomán jelentős a visszaesés, ugyanakkor az otthoni fogyasztás erősödött – vont mérleget az elmúlt évről Vass Norbert, a METRO Kereskedelmi Kft. bor kategóriájának specialistája.
A szakember szerint a vendéglátó- és turizmus szektorban egyértelműen érezhető a visszaesés. A külföldi turisták elmaradásával ugyanis – főleg a szállodákban és éttermekben – jelentős forgalom esett ki történik. – Kiesik továbbá az a hazai fogyasztói réteg is, amely kimondottan vendéglátó egységekben fogyaszt bort. Ennél fogva azok a borászatok, amelyek csak a vendéglátó szektorban értékesítettek eddig, most nehezebb helyzetbe kerültek, szemben azokkal, akik több csatornás értékesítést alakítottak ki – értékelt Vass Norbert, a METRO Kereskedelmi Kft. borkategóriájának specialistája.
Mindezek miatt a fogyasztási szokásokban is több változás figyelhető meg. „Azok a vevők, akik vendéglátó egységekben is fogyasztottak bort, most nagyobb hajlandóságot mutatnak többet vásárolni borokat otthoni fogyasztásra.” – Most a fehér borok iránti érdeklődés és kereslet kezd egyre erősödni. A friss, üde tételek mellett egyre keresettebbek a tartalmasabb komolyabb termékek is – fogalmazott Vass Norbert, akinek tapasztalatai szerint az eddigi rosé-rajongás elérte a tetőpontját. Ezzel egy időben lassan, de folyamatosan nő a vörös borok népszerűsége. – Főleg a minőségi fajták iránt van egyre nagyobb érdeklődés jellemzően a hidegebb hónapokban fogyasztunk többet vörösborból – tette hozzá a szakértő, aki szerint összességében is megfigyelhető, hogy a vevők mind inkább hajlandóak többet áldozni a jobb minőségre.
Ami a pezsgőket illeti: Vass Norbert úgy látja, a covid előtt jelentős bővülésnek indult ez a szegmens, de a lendület megtört a rendezvények elmaradása miatt. „A járvány elmúlásával viszont biztosan új erőre fog kapni ez a kategória” – prognosztizálta.
Vass Norbert a jövőről szólva úgy fogalmazott: „Fontos és meghatározó a pincészetek, borvidékek számára, hogy a kereskedő partnerek és a remélhetőleg hamarosan újrainduló turizmus segítségével széles körben ismertethessék meg termékeiket. Érdekeltté kell tenni a vásárlót, hogy megkóstolja a bort és későbbiekben akár a pincészet, akár a borvidék meglátogatásával, személyes élményekkel, tapasztalatokkal gazdagodva tudatosan válasszon magának tételt a jövőben.” Ez utóbbi már csak azért is hasznos lenne, mert a magyar borpiacon a fogyasztó olyan széles, sokszínű kínálatból válogathat, hogy az sokszor nehéz helyzetbe állítja az embert. – Ilyenkor érdemes a kereskedők és a pincészetek ajánlásait megismerni, megfogadni és minél többet kóstolni, hogy a fogyasztó megtalálja a hozzá legközelebb álló tételeket – fogalmazott Vass Norbert.
É. M. Z.