A vitorlázást – hasonlóan a golfhoz vagy a teniszhez – sokáig a gazdagok sportjának tartották. Azonban ahogy nő a szabadidőnk, és egyre inkább keressük a kikapcsolódásban a kalandot, a természet közelségét, és erre hajlandóak vagyunk áldozni is, ez a vélekedés lassan megváltozik. Mint minden hobbira, természetesen a vitorlázása is kell költeni, de nem feltétlenül horribilis összegeket. Ha egy baráti társaság vagy 2-3 család összefog, és együtt bérel egy nagyobb hajót, egy hét vitorlázás az Adrián nem kerül jelentősen többe, mintha ugyanezt az időt egy szállodában töltenék el.
Indulás előtt
Hogy mi kell a vitorlázáshoz? Egyvalami nem: saját hajó. Nem szükséges saját hajót vásárolnunk és fenntartanunk. Aki évente csak néhány hetet tölt vitorlázással, annak a saját hajó megvásárlása és fenntartása pazarlás mind idővel, mind pénzzel. Egy kisebb (2 hálókabinos, kb. 9-10 méter, azaz 31-34 láb hosszú) hajó újonnan vásárolva 100-120 ezer euró (kb. 25-30 millió forint) körül indul. Természetesen ezenfelül fizetni kell a kikötőhelyért, minden szervizért, az üzemanyagért és még sok más apróságért. Ezek a költségek könnyen elérik az évi több százezer, felkapottabb kikötő esetén a több millió forintot is. Ugyanezt a hajót hozzávetőlegesen 800-1200 euróért tudjuk bérelni hetente, szezontól függően.
Aztán szükség van arra, hogy a hajón legyen legalább egyvalaki, aki tudja azt irányítani is, illetve erre jogosult, mert rendelkezik az ehhez szükséges „jogosítvánnyal”. Ha horvát vizeken vitorlázunk, horvát zászló alatt futó (azaz Horvátországban bejegyzett és ott lajstromozott) hajóval legalább úgynevezett B kategóriás horvát tengeri hajóvezetői engedélyre (Voditelj Brodice/Boat Skipper) is szükségünk van. Természetesen a „papír” csak szükséges, de nem elégséges feltétel. A hajózás – hasonlóan az autózáshoz – veszélyes üzem. A vitorlázás tudományának van egy készségszintű és van egy elméleti része. Ez utóbbi a szabályok (vízi KRESZ), a hajózási térképek, az időjárás, a navigáció és egy sor más terület ismeretén alapszik.
A vitorlázás egyik legfontosabb jellemzője, hogy a vitorlás nem arra megy, amerre mi akarjuk, hanem arra, amerre az éppen aktuális szélirány lehetővé teszi. Ennek oka, hogy „széllel szemben” vitorlázni sem lehet. És ha nem fúj a szél, nem megy a hajó sem, legalábbis vitorlával nem.
A modern vitorlás hajók természetesen fel vannak szerelve motorral is. Ezért sürgős esetben (pl. határidőre le kell adnunk a hajót a kikötőben), megfelelő szél hiánya esetén lehet motorral is hajózni. Az irány megkötése ellenére természetesen a mai modern vitorlások bármely A pontból bármely B pontba el tudnak jutni. Ha ez széllel szemben van, akkor cikcakkban. Ez azonban nagyon sokáig eltarthat, ezért a napi útirányt érdemes úgy megválasztani, hogy igazodjon a szélirányhoz.
A vízen ugyanúgy, mint az utakon, szigorú szabályok határozzák meg a közlekedésben részt vevők viselkedését. Ez kiterjed az egymás melletti elhaladásra, illetve az elsőbbségadásra. Vannak jelzések is, amelyeket ismerni kell: bóják, világítótornyok, fény- és hangjelzések, sőt még táblák is. Ezen szabályok betartása életbevágóan fontos: el lehet képzelni, mi történik, ha egy több ezer tonnás gyorsjáratú szárnyashajó és egy 8 méter hosszú vitorlás ütközik.
Charter és szkipper
A hozzánk legközelebb elterülő Horvátországban egyre több marina, vagyis vitorláskikötő és jó néhány cég várja a hajózás szerelmeseit. A nagyobb tapasztalattal rendelkezők közé tartozik a horvát Ultra Sailing (www.ultra-sailing.hr), amelynek munkatársai a horváton kívül jól beszélnek angolul is. Angol nyelvtudással nem rendelkező honfitársaink a számtalan magyar cég közül választhatnak.
A társaságok a kezdők számára tanfolyamokat szerveznek, hogy megismerkedjenek a vitorlázás elméleti és gyakorlati alapjaival, illetve hogy ezt követően a cég szervezésében helyben levizsgázzanak, és így megszerezzék a fent már említett B kategóriás vitorlásengedélyt. Vannak haladók számára szervezett tanfolyamok is: ezeken a már meglévő tudást lehet tovább mélyíteni, például a nyílt tengeri vagy éjszakai navigációról. Az egyik tanfolyam például nem más, mint egy egyhetes Split–Málta–Split vitorlástúra.
Amennyiben már biztonsággal elirányítunk egy hajót, és megvan az engedélyünk, nyugodtan bérelhetünk hajót. Ezt hívják charterezésnek, az így bérelt hajót charterhajónak. A bérelhető hajók köre a hagyományos egytestű hajóktól (ezek hossza 31-től 57 lábig terjed, azaz kb. 9–17 méteresek) a kényelmesebb, de lassúbb kéttestű katamaránokig terjed.
Ha még nem vagyunk biztosak a tudásunkban, vagy már az előtt szeretnénk vitorlázni, hogy megszereztük az engedélyt, lehetőség van „kapitány”, úgynevezett szkipper igénybevételére is.
Ha mégis hajóvásárlás mellett döntünk, akkor azt például az Ultra Sailingnél is megtehetjük. Ilyenkor a hajót ők importálják, honosítják, és megszerzik a horvát vizeken szükséges papírokat (hajólevél stb.). Ha a hajót nem használjuk egész évben, és szeretnénk költségeinket csökkenteni, arra is lehetőség van, hogy a vízi járgányt kiadják. A standard szolgáltatásokon kívül pedig egyedi programok, például céges vagy baráti versenyek (regatták) rendezését is vállalják.
Dalmácia a víz felől nézve
Dalmáciában a legtöbb – de nem minden – nevezetesség tengerről is elérhető. Ebből kiindulva, kéthetes dalmáciai pihenésünk második hetét egy vitorlás hajón lakva töltöttük. Az első héten egy spliti szállodában, stílszerűen egy kikötőre néző szobában szálltunk meg. Az Adria egyik legszebb városában – amelyben érdemes legalább két vagy három napot eltölteni – mindenképpen érdemes időt szánnunk a történelmi belvárosra, illetve az ahhoz szervesen hozzá tartozó kikötőre és a kikötői promenádra. A szárazföld belsejében feltétlenül meg kell látogatni a Krka (nem összekeverendő Krk szigetével) nemzeti parkot és Klis várát. Egynapos kirándulásra érdemes elmenni Trogirba, bár ez utóbbi a tengerről legalább annyira vonzó, mint a szárazföldről.
Dalmáciában sok egyedülállóan szép sziget is megtalálható. Ezeket legkényelmesebben hajóval tudjuk bejárni. A rendelkezésre álló egy hétben nem is tudtuk mindegyiket meglátogatni.
Vitorlázás kontra szállodai nyaralás
Előnyök
Nagy területet be lehet járni a nyaralás alatt, olyan helyekre is eljutunk (távoli tengeröblök, komppal nem elérhető szigetek), ahova autóval nem tudnánk.
A természet állandó közelsége, környezetbarát utazás a „szelek szárnyán”.
Költsége – különösen több család, barátok közös hajóbérlése esetén – nem több, mint egy nívósabb szállodáé.
Hátrányok
Programunk jobban függ az időjárástól. Egy tartósan esős időszakot egy jobb szállodában könnyebb átvészelni (pl. a bár sűrű látogatásával), mint egy hajón.
„Macerás” minden indulás, érkezés (ki kell kötni, vitorlákat lehúzni, köteleket elpakolni stb.).
Még a nagy hajókon is a különböző habitusok, életstílusok súrlódásokhoz vezethetnek.
Legyél az első hozzászóló "Adria, a vitorlázók paradicsoma" című cikkhez