Az elegancia 3008 árnyalata

Az elegancia 3008 árnyalata

Az év autója 2017. Kell ennél jobb ajánlólevél? Hiszen a márkák és modellek nagy tolongásából kitűnni már önmagában is azt jelzi, hogy ez az autó tényleg tud valamit. Ha pedig ránézünk, beülünk és megyünk vele, hamar kiderül, még stílusa is van. Peugeot 3008 1.6 BlueHDi teszt.

Merészen újítók, különcségüket büszkén vállalók, a sorból állandóan kilógok – sokan ezzel társítják a franciákat és a francia autókat. Így volt ez régen, és szerencsére máig megmaradt, hogy a francia mérnökök nemcsak egy minden szempontból optimalizált járgányt terveznek, hanem olyan autót, amely a szemnek, léleknek is nyújt valamit. Azzal a plusszal, hogy amíg korábban sokáig közvélekedés volt, hogy a francia autók a szépség oltárán gyakran feláldozzák a minőséget, a francia autók ma már a megbízhatósági listákon is az élen szerepelnek. Na, és ezek után meg itt ez a Peugeot 3008-as, ami egészen elegánsra, ízig-vérig franciára sikeredett. Kívül – és belül egyaránt.

Az elegancia 3008 árnyalata

Mind inkább uniformizálódó világunkban ezért is egyre üdítőbbnek hat a Peugeot szemlélete: a francia gyár ma is bátran újít, van mersze kitartani – a sokszor megosztó, ezért pénzügyileg kockázatos – avantgárd megoldások mellett. Ha viszont arra kerül a sor, akkor nem fél módosítani sem a koncepción. Hogy ne a levegőbe beszéljünk: minderre tökéletes példa a 3008-as. A francia crossovernek már az eredeti változata is több szempontból újraértelmezte a szegmenst, ám a modell megújításánál nem a biztosra ment a Peugeot: ahelyett, hogy a bevett módszer szerint csak részleteiben csinosítgatta volna a sikeres kocsit, gyakorlatilag újraálmodta azt.

Az elegancia 3008 árnyalata

S bár a rokoni kapcsolat észlelhető a régi és az aktuális – nem mellékesen: az év autójának választott – 3008-as között, valójában új autóról van szó: ma már sokkal inkább városi terepjáró. Mindeközben olyan formai megoldásokat vetett be a Peugeot, hogy szinte el sem hinni, tényleg egy szériamodellről, s nem koncepcióautóról van szó. Jó példa erre a homorú, leginkább talán egy hatalmasra tátott szájra emlékeztető hűtőrács vagy a fényszóró, amelyet cápauszonyra hasonlító nyúlvány oszt ketté. Hátul is akad trükkös megoldás: a lámpatestekben tetszetős, függőleges sávként jelennek meg fények.

Az elegancia 3008 árnyalata

A tervezők akkor sem fogytak ki a merészségből, amikor az utastér tervezésébe kezdtek. Miközben itt is felbukkannak olyan jegyek, amelyek az elődre emlékeztetnek, valójában minden téren tovább léptek – s nem is csak egyet. Bátor, de príma megoldás, ahogy a műszerfalat vízszintesen kettéosztották, és a kárpittal azonos szövettel váltották ki a másutt fahatású vagy épp zongoralakk betéteket. Mire betelnénk ennek a látványával már vonzza is tekintetünket az alul és felül is csapott kormány. A középkonzolon látható gombrengeteg pedig valóságos fricska a konkurenciának. Miközben szinte mindenütt vért izzadva próbálják eltüntetni és az érintőképernyőkre áthelyezni a gombokat, addig a Peugeot még szem elé is helyezi azokat. Csodálatosan, zongorabillentyűként sorakoznak az elegáns fém gombok a középső kijelző alatt. Kijelző a sofőr elé is jutott: hagyományos órák helyett a tesztautónkban már LCD-képernyő volt, amelyre többféle, előre beprogramozott stílus közül lehet választani kivetített műszereket.

Az elegancia 3008 árnyalata

Jó ránézi, jó beleülni ráadásul még közlekedni is jó az új 3008-assal. Kellemes meglepetés például az, hogy a sportos kormány nem csak „vakítás”: rendkívül direkt az irányítás, a futómű pedig váratlanul jó partner a tempós haladásban, szinte feledteti, hogy egy relatív nagy hasmagasságú, magas autóban ülünk. A sorból kilógó, franciás stílusú kormány csak az első pillanatban szokatlan azzal, hogy szinte a hasunkig kell húzni, miközben az egykori kardánboxot idéző középső oszlop teljesen privát teret teremt a vezetőnek. Az i-Cockpit tudatos koncepció az új Peugeotoknál, amelyben az alacsonyra helyezett – de természetesen magasabbra is állítható (de akkor több fontos műszert kitakaró) – kormányról hamar kiderül, hogy kifejezetten kellemes vezetési élményt nyújt. abban az autóban, ahol megint csak franciásan, még a befújt levegő illatát is magunk választhatjuk ki.

Az elegancia 3008 árnyalata

A kellemes vezetési élményhez sokat hozzátesz, hogy az 1,6-os, 120 lóerős dízel kifejezetten élénken reagál a gázra: a 4,4 méter hosszú, 1,6 méter magas kocsit úgy 11 másodperc alatt gyorsítja százra, ami ebben a szegmensben nem számít rossz adatnak. S akkor még érdemes szót ejteni arról: cipekedésben sem vall szégyent a 3008-as, hiszen alapesetben 590 literes a raktér, ami a hátsó ülések előredöntésével 1670 literesre bővül. És még ez is fokozható: ha az anyósülés támláját is előredöntjük, s akkor bő két és fél méteres tárgyakat is szállíthatunk… Ráadásul a vegyes fogyasztás is kifejezetten mértéktartó, 6 liter alatti volt.

Az elegancia 3008 árnyalata

Mindehhez a tesztre kapott tesztautóban kiemelkedően magas felszereltségi szint társult: a sofőrt körbeölelő, nagy képernyőket is tartalmazó a i-Cockpit csomagtól, a látványos 19 colos könnyűfém felniken és a nyitható panoráma üvegtetőn át a megannyi vezetőt segítő asszisztens rendszerig minden benne volt az autóban, ami a kategóriához mért luxust megtestesít. S, hogy mindezt mennyiért kínálja a Peugeot? A kedvezmények nélküli listaár alapján a legolcsóbb verziót, az 1.2 PureTech verziót 6,5 millió forintért kaphatjuk meg, míg a csúcsfelszereltségű GT-széria 11,6 millió forintot kóstál.

é.m.z.

Legyél az első hozzászóló "Az elegancia 3008 árnyalata" című cikkhez

Szólj hozzá

Your email address will not be published.


*