Amióta a modellek egyéni megjelenése és az ehhez kötődő tervezői önmegvalósítás háttérbe szorult, a gyártás optimalizálását segítő „platform” került az autógyártás fókuszába. Amellett, hogy már a személyautó-piacon is akadnak a márkák közötti különféle kooperációk, a kishaszonjárművek terén már abszolút bevett gyakorlat az azonos platformokra is épülő közös fejlesztés. Így aztán semmi meglepő nincs abban, hogy a legújabb Ford Tourneo Connectre is úgy került fel a Ford emblémája, hogy a márka jellegzetességei már kevésbé lelhetők fel.
Jóval korábban elkezdődött már az a folyamat, amelyben az autógyártók a károsanyag-kibocsátási normák folyamatos szigorodását követve a nyílt sisakos verseny helyett egyre inkább az együttműködésre kényszerültek. Ami eleinte elsősorban az egymás főbb alkatrészeinek, vagy motorjainak használatában mutatkozott meg. Időközben azonban kulcsszerepbe került a platform, amely alapvetően az alváz és a tengellyel együtt értendő felfüggesztést foglalja magában. A gyártók eleinte önmaguk kezdték el egy platformra fejleszteni a különféle modelljeiket, majd a kishaszonjárművek esetén rájöttek arra, hogy a fejlesztési költségeket optimalizálva, ezt a legnagyobb költségelemnek számító tételt is megéri közösen használni.
A gazdaságosságra törekvés jegyében született együttműködés a kishaszonjárművek terén, a talán a legtovább az önállóság útját járó Ford és a Volkswagen között, amelynek keretében a Ford Ranger alapjára épített Amarok után most a VW Caddy alapra tervezett új Tourneo Connect is megérkezett. Az együttműködést elmélyítve a VW 1,5 literes, négyhengeres, 114 lóerős benzines, illetve a Ford 2 literes 122 lóerős Ecoboost dízel meghajtásával.
Ami a külcsínt illeti, ahogy mondani szokták nem ezért szeretjük a sallangmentesen funkcionális megjelenésű új Ford Tourneo Connectet, de a jó hír az, hogy emellett viszont bőven akad jó pár olyan lényegesebb tulajdonsága, amiért mégiscsak jó választás ez a modell. Kezdjük azzal, hogy miközben alapvetően öt személyes, nagyjából 400 ezer forint ráfizetéssel igazi nagycsaládos autóvá változtatható, ahol a hét ülés mindegyike fel és lenyitható – és a hátsó sorokban kivehető-, miközben a hosszabb változatnál még a csomagoknak is bőven jut hely.
Miközben nemcsak a külseje, hanem az autó belseje is a puritánabb stílust képviseli, cserébe egy olyan hasznos négykerekű társat kapunk, ami a Ford vezetést segítő és biztonsági megoldásait felsorakoztatva – az általunk tesztelt benzines verzió esetében nagyjából 7 literes vegyes fogyasztás mellett – akár a szállításhoz, akár a családi autózáshoz is megbízható útitárs.
Érsek M. Zoltán