Különleges élményben lehet részük azoknak, akik a felújított Széchenyi lánchíd budai hídfőjétől a Budavári siklóval indulnak a Szent György térre, a Budavári Palotához. Mert miközben a csinos történelmi közlekedési eszköz komótosan kaptat a hegyoldalban, igazán szép panoráma tárul elénk útközben.
Volt már a neve Budai Hegypálya és Budavári Gőzsikló, de az 1987 óta az UNESCO világörökség listáján is szerepelő Budavári sikló útvonala sohasem változott: Budapest I. kerületének ékességeként mindig a Lánchíd tövétől indult a Várba. Ma is a Clark Ádám téren, a Széchenyi lánchíd budai hídfőjénél, az Alagút Duna-parti torkolata mellett talájuk alsó állomását, ahonnan kényelmesen emelkedhetünk egészen a felső végállomásig, a Szent György térig, a Budavári Palota és a Sándor-palota közé. Na és persze vissza.
A főváros fejlődését is meghatározó legendás Széchenyi név természetesem a különleges jármű megszületése kapcsán is felbukkan: 1868 és 1870 között a franciaországi, lyoni mintára, Széchenyi István gróf fiának Széchenyi Ödönnek a kezdeményezésére építették a Várhegy lejtőjére az eredetileg gőzüzemű siklót. 1870. március 2-án átadott siklóra azért is büszkék lehettek hazánk fiai, mert a második ilyen szerkezetként született meg Európában, hogy utasai azután hetvenöt éven át élvezhessék a város pesti oldalára nyíló panorámát. Népszerüségét mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy a gőzsikló 1873-ban már 1,5 millió utast szállított.
A második világháborúban súlyosan megrongálódott járművet 1986-ra építették újra, hogy azután 2009-ben a mindkét kocsija a Gellért és a Margit is teljes felújításon essen át. Garantálva azt, hogy aki ezt a közlekedési eszközt választja, modern technológiával felszerelt eszközzel tehet történelmi utat a Várba.
Kocsis Erika
Fotók:Bigstock