Hol vagyunk már attól, amikor a jó bornak még nem kellett cégér? És ahogy ma már a legjobb borokat is reklámozni kell, a jó autóknak is szükségük van marketingre. Különösen akkor, ha most lettek igazán jók. Ahogy a Seatok is, amelynek megújult flottája, most roadshow keretében mutatkozott be. Seat Leon ST X-Perience 2.0 TDI DSG 4Drive teszt.
Miközben a Seat teljes palettájának megújulása kapcsán sorra kerülnek piacra azok a modellek, amelyek kategóriájukban már valódi versenytársai a konkurenciának, a spanyol márka egy új szegmensbe is belépett. A Leon ST X-Preference a SEAT első kompakt kombijaként gördült az utakra. Ez újabb bizonyítéka annak, hogy a tulajdonos Volkswagen csoport végre nagykorúsította a márkát, amelynek új darabja, így házon – vagyis cégcsoporton – belül a Skoda Octavia Combival és a Volkswagen Golf Varianttal került egy platformra. A szó szoros értelmében: a VW alaplemeze, a MQB-platform ugyanaz, miközben a SEAT formavilága – szerencsére és szerencsésen – teljesen megújult. A csavar pedig az, hogy a Leon ST X-Perience két legyet üt egy csapásra: úgy lett a praktikuma okán kedvel kombi, hogy az új kedvencnek számító egyterű, vagyis SUV hullám meglovaglásából is kiveheti részét.
Köszönhetően annak, hogy az egyre vonzóbb megjelenésű SEAT-ok egyik ütőkártyájának számító Leonok közül több, optikai és motorikus tuninggal emelték ki. Az Audi Allroad Quatrohoz hasonlóan az alapmodell – esetünkben az ST – hasmagasságát másfél centivel megemelték. Ez persze önmagában még nem lenne elég ahhoz, hogy a modell kitűnjön az átlagból, ezért még felvértezték a sportosabb, terepjárósabb fekete műanyagelemekkel és ami nem látszik, de menetközben érződik, megvadították azzal az összkerékhajtással, amivel már tényleg terepjárósabb hatást kelt.
A külcsínhez, a motorteret illetően a dízelesek közül (Magyarországon az 1,8-as TS benzinest nem forgalmazzák) a 2 literes TDI 150, illetve – ahogy tesztautónknál – 184 lóerős változata társul belbecsként. Hatsebességes kézi, vagy némi felárért duplakuplingos DSG váltóval. Tesztautónkban a DSG váltó dolgozott – a telített városi időszakokban is problémamentesen segítve a gyors reakciójú irányváltásokat. Amihez a sportos üzemmód a szó szoros értelmében adja alánk a lovakat (100 km/h-ra egyébként 7,1 mp alatt lő ki a 224 km/h végsebességű kocsi), míg az ECOTrainer a visszafogottabb stílus mellett a benzinkímélésben játszik szerepet. Olyannyira, hogy visszafogott stílusban még a városban is elérhető a 6 liter alatti fogyasztás, míg a sztrádára hajtva még az öt liter elérése sem lehetetlen.
Pedig a másfél tonnás (1529 kg) autó méretei nem visszafogottak: a 4 és fél méteres hossz, az 1,8 méteres szélesség a 2,6 méteres tengelytávval kifejezetten emberes. És akkor még nem beszéltünk az 587 literes (1470 literre bővíthető) csomagtérről, ami végképp a családbarát kategória élvonalába repíti a SUV-os kombit. Amelynek belső tere a SEAT új, letisztult, ugyanakkor elegánsan sportos koncepcióját tükrözi vissza. Miközben a belső teret jó minőségű műanyagok uralják, a bőrkormányon, a sebváltó bőrköpenyén és a kifejezetten kényelmes vászonülés szélének bőrborításán végigfutó aranyszínű varrás, illetve a műszerfalon és a középkonzolon végigfutó fémbetétek nemcsak új színt hoznak az összképbe, hanem egyben szintemelkedést is adnak. Mutatós és könnyen kezelhető a színes kijelzőjű infotatitment rendszer, amely alatt dedikáltan jelennek meg a légkondícionáló gombjai. Miközben a 2 USB csatlakozó is a mai kor elvárásai szerint szolgálják a praktikumot.
A fő kérdés persze mindig az ár, ami azért nem alacsony. A 150 lóerős változat több, mint 8,2 millióba kerül míg a 184 lóerős változat több, mint 9,7 millióba. Vagyis a SEAT a Leon ST X-Perience 2.0 TDI DSG 4Drive esetében is, nemcsak a tudás, hanem az ár tekintetében is öntudatra ébredt.
Érsek M. Zoltán