Küldjél képet! – figyelmeztetnek a barátaink, mielőtt nyaralni indulunk. Ki ne szeretne pár irigylésre méltó felvétellel büszkélkedni… Ahhoz, hogy ne kerüljünk egyből a cikizős oldalakra, néhány szabályt nem árt betartani.
Ha sok a fény
Együtt a család, önfeledt csoportkép a napon… Csak éppen a papa kopasz feje búbja úgy csillog, mint a Sziklamecset kupolája, az anyuka arcán pedig veteményezni lehetne a sötét, árnyékolt barázdákban. Nem győzöm elégszer ismételni, a jó felvételhez egyenletes megvilágítás szükséges, ezért keressünk egy árnyékos helyet, és állítsuk ott egymás mellé a családot. Figyelem! Jó ötletnek tűnik ilyenkor a tenger kékjét háttérként használni, de a legtöbb esetben a nagy fényerőkülönbség miatt a víz és az ég kiég, fehér lesz, az arcok pedig sötétté, felismerhetetlenné válnak. Legyen inkább egy szép bokor vagy városrészlet a háttér, sokkal jobb lesz a végeredmény! Ha mégsem tudnánk lemondani a divatlapok bikinis képeiről, használjunk derítésre egy fehér pólót, egy törülközőt vagy a fényképezőgép vakuját, ha az alkalmas derítő vakuzásra!
Ebben az esetben jobb, ha a közös családi képtől eltekintünk, legyen csak egy családtag a szupermodell!
Kompozíció
A legegyszerűbb fotó is attól jó, hogy megkomponálták, és szól valamiről. Szánjunk pár percet a helyszín kiválasztására és a jó pozíció elfoglalására, egy belógó kuka vagy egy félig letolt fürdőnadrágos szőrmók a legjobb képet is tönkreteheti.
Ha már megvan a helyszín, jöhet a tervezés. Fontos, hogy legyen egy főmotívum, a vaktában ellőtt fotó a legritkább esetben jó. Szép eredményt ad a kétharmados szabály, ahol ez a főmotívum a kép egyharmadában és nem középen áll. Érdemes kísérletezni, különösen a városképeknél, de a családi fotóknál is.
Nincs lelombozóbb, mint egy templom a tornya csúcsa nélkül. Lépjünk picit hátrébb, emeljük feljebb a gépet, vagy zoomoljunk nagyobb látószögre. Ha elkerülhetetlen a vágás, legyünk merészek, közelítsünk egy részletre. A szándékos szabálytalanság egy fotóban mindig jobb, mint a véletlen baleset. A családtagok félbevágott testrészei is illúziórombolók. Szabály, ha mégis vágni kell, sose ízületeknél tegyük!
A horizont is kényes pont. Vincent Soyez-nek megbocsátják, hogy majdnem minden képe ferde. Nem biztos, hogy a barátaink is értékelik, ha a horizont borul. Hacsak nem művészi célból ferdítünk (és akkor nagyon!), inkább ne tegyük.
Legyen mindig a horizont a viszonyítási pont (és hagyjunk elég eget is a képen).
A család naplementében
Kedvenc naplementéjét mindenki megörökíti, több-kevesebb sikerrel. Alapszabály, hogy automatikus beállítással a lenyugvó napba fotózva minden más sötét lesz. Sajnos a család is. Hacsak nem Józsika sziluettjét akarjuk megörökíteni, amint az aranyló habokban bukdácsol, kénytelenek leszünk vakut használni.
Az igazán szép naplementés városképeket pedig csak állványról lehet megcsinálni alacsony ISO-beállítással, különben hangyák háborúja lesz a kép a zaj miatt. Ha az nincs kéznél, keressünk egy párkányt (vagy kukát, vagy bármi stabilat), tegyük rá a gépet, válasszunk időzített kioldást, kb. 8-as rekeszt, és türelmesen várjuk ki, míg a gép exponál. Ha szükséges, az objektívet alátámaszthatjuk egy gyufásdobozzal, kaviccsal. Egy kép nem kép! Érdemes a műveletet párszor megismételni, akár több beállítással is, hiszen egyáltalán nem biztos, hogy elsőre éles képet produkálunk.
Mélykék ég
Sokak vágya a méregzöld fű, azúrkék tenger és mélykék ég. Nem csak Photoshoppal lehet elérni, egy polárszűrő sokat segíthet.
Vigyázat, a szűrő egy fényértékkel csökkenti a bejövő fényt, este ne használjuk!
Fotók és szöveg: Posztós János
Legyél az első hozzászóló "Hasznos fotótippek nyaraláshoz" című cikkhez