A kis szabadidőautó kategóriába sorolják, de hát a „kis” jelző már régóta relatív azt követően, hogy az összes apró autó szépen elkezdett megnőni. Így aztán az új EcoSport sem „úgy” kicsi, mert mindenre elég, miközben a korábbi modell gyerekbetegségeit is elfelejthetjük. Ford EcoSport ST-Line 1.5l TDCi teszt.
Az, hogy a korábbi, Indiából importált nem túl szép EcoSport gyerekbetegségeit elfelejthetjük, annyira igaz, hogy az új EcoSportot teljesen másmilyenre építette a Ford. Olyannyira, hogy több, mint 2000 alkatrészben különbözik elődjétől. Igaz, a belső teret itt is a műanyag dominálja, de ez már korántsem bántó és lényegesen jobb minőségi szintet képvisel, mint az ázsiai modell, amiben még a retroeleganciát felvonultató zongoralakk is fontos szerepet kapott. De egyébként is:
ha a Ford ezzel az Ecosporttal indított volna a piacon legdinamikusabban növekvő kis SUV-ok kategóriájában, jó eséllyel hamar dobogóra került volna.
De kezdjük az elején: az új EcoSport külső megjelenése kifejezetten ütős. Kicsit Kugás, de még inkább a legnagyobb testvér, a morcos, harapós Edge kisebb változatának nevezhető. Azzal a pozitívummal, hogy az apróbb méret sokszor szerencsésen tömöríti a meghatározó formai elemeket – miként az ebben az esetben is történt. A „kis” SUV jelzőről pedig csak annyit, hogy a kocsi hossza majdnem 4,1 méter, szélessége tükrök nélkül 1,76, magassága 1,6 méter, míg a hasmagassága – a dízel modell esetében – 16 centi.
És mivel a fókuszban a női vezetők állnak, ők most egy sok tekintetben egy optimális autót kapnak – ha leszámítjuk a hatalmas nagy csomagtartó ajtót, ami a klasszikus terepjáró stílusban teljes terjedelmében nyílik balra. De csak ott, ahol erre elegendő hely van. Ott szuper is! A parkolóhelyre nehezen bepréselt autóba viszont csak annyira lehet pakolni, amennyire azt a csomagtartó ajtó kitárulkozása engedi. Cserébe ez a megoldás azért menő – különösen akkor, ha az ötödik ajtóra extrában veszünk egy kívülre rögzített pótkereket is. És ami ennél is fontosabb: a 356 liter – amihez 88 centi magasság és 102 centi szélesség társul – tisztességes méret, ami ledöntött második üléssorral 1238 literre növelhető.
Miközben megfelelő a csomagtartó mérete természetesen nemsemleges érték, az már tényleg a hölgyeknek szól:
a divatautók által bevezetett két szín megoldás az Ecosportot is elérte.
Ennek megfelelően igencsak sokféle árnyalattal választhatjuk ki az autó színét, amihez egy másfajta tető árnyalatot társíthatunk, természetesen a szintén oly divatos lebegő tető megoldással, amikor a kocsi hátsó tartóoszlopát már a tető színére fújják.
Arról már volt szó, hogy a kocsi belseje a műanyagnak és az ahhoz igazodó ülés kárpit színének köszönhetően kissé szürkének hat, ám a bőr-szövet kivitelezésű, egész kellemes vezetőülésbe helyezkedve már egészen másra figyelünk a volán mögül. Itt van mindjárt a kis bőrkormány, aminek kellemes a fogása és a Fordnál megszokott módon az átlagosnál is több funkciót kínál. Az elől kicsit több mint egyméteres, a hátsó üléssornál 97 centis fejtér mellett a teljes belső tér is kényelmes utazást ígér egy különböző méretű tagokból álló családnak.
A legnagyobb újdonság a Ford kisebb autóiban nagyon jól mutató „lebegő hatásúnak” mondott 8 colos kijelző, ami minden tekintetben uralja a belső teret. Egyrészt azért, mert miközben a Ford kijelzőjének kékje kifejezetten kellemes látvány az esti sötétségben és a 8 colos infotainment színe is ehhez a hatáshoz igazodik, hanem főként azért, mert mindig fontos funkciót kapásból innen irányíthatunk. Ráadásul a legújabb Sync rendszer messze kellemesebben kezelhető, mint elődje: a telefon kapásból csatlakozik, miközben a navigáció az osztott képernyőn is jól látható. Okos dolog, hogy a légkondi dedikált helyet kapott a műszerfal alsó részén, ahol nemcsak jól elérhető, de könnyen is lehet kezelni. Ezen a részen van egyébként egy belső ajtózár is, amiért megint csak jó pontot adnának a hölgyvezetők, különösen az anyukák.
Az EcoSport már a biztonság tekintetében is mindent tud, amit kell: a hagyományos tempomat, sávfigyelő és hasonlók mellett megjelent a korlátozások betartását segítő sebességtartó automatika éppúgy, mint a parkolást segítő szenzorok és tolatókamera a blokkolásgátló fékrendszer, az elektronikus menetstabilizáló rendszer, a kipörgésgátló vagy a keréknyomás figyelő is. Meg a fűthető ülés mellett a fűthető kormány – ami a nagy hidegben jön jól. A két USB csatlakozó kifejezetten korrekt megoldás – bizony még van ahol, az egy sem adatik meg –, és mellette ott a klasszikus szivargyújtó helyét magába foglaló töltőhely is. Külön érdekes, hogy a kifejezetten kellemes hangzású audio megoldáshoz még CD is társul, ám úgy, hogy ennek nyílása a kesztyűtartóban van. Amely így nem túl nagy, miként tárolóból sincs túl sok, ám a két italtartóval – amihez az első ajtókban is társul egy-egy – azért mindent el lehet pakolni, ami kell.
A futómű stabil és kényelmes autózási élményt ad, a hatfokozatú váltóval csak az indulásnál lendül nehézkesen az 1,2 tonnás autó, de ami utána már kellemes cirkáló módba vált az 1,5 literes TDCi dízelmotor 100 lóerejével. Amihez azért a rövid városi utaknál 8 liter feletti fogyasztás is párosul. De hosszabb városi autózással 8, országúton pedig 7 alá is leszorítható a fogyasztás.
Az EcoSport belépő modellje az 1.0l EcoBoost (125LE) M6 EUROO6 FWD 5,2 milliótól indul, míg tesztautónk – a felszereltségét tekintve csúcskategóriás, ST-Line kivitelű – 1.5 TDCi listaára 6 855 000 forint.
Legyél az első hozzászóló "Kisebb, de olyan morcos mint az Edge – Ford EcoSport teszt." című cikkhez