Mit jelentenek a nagy fehér számok a fel- és leszállópályákon?

Fairbanks International Airport, USAFairbanks International Airport, USA

Bizonyára mindenki látta már a nagy fehér számokat a repterek fel- és leszállópályáin. Sokan azt hiszik, hogy ez a pályák sorszámozását jelenti. Valójában ezek a számok sokkal többet árulnak el a szakavatottaknak.

Példának okáért ez itt a Tenzing-Hillary Airport, más néven Lukla Airport felszállópályája Nepálban egy nagy 24-es számmal

Példának okáért ez itt a Tenzing-Hillary Airport, más néven Lukla Airport felszállópályája Nepálban egy nagy 24-es számmal

Ha gyakran kinéztünk már  fel- és leszálláskor a repülőgép ablakából, bizonyára volt, aki törte már a fejét azon, hogy mi a csudát jelenthetnek ezek a nagy fehér számok. Lehet, hogy csak a pályákat sorszámozzák vele?

Tekintettel arra, hogy a használt számsor 01-től 36-ig terjed, és még a nagy repülőtereknek is –  mint pl. a Frankfurt Airport vagy a Chicago O´Hare Airport – „mindössze” csak 4 vagy 8  fel és leszállópályájuk van, akkor az első feltételezést máris kizárhatjuk. De még csak métert vagy kilométert sem jelentenek, mint ahogy azt az autópályákon megszoktuk.

Hogy ezek a számok mit is jelentenek a gyakorlatban, Heinrich Grossbongardt repülési szakértő magyarázza el nekünk: „A fel és leszállópályák legelején olvasható számok a pálya IRÁNYÁT jelölik meg, amelyet a következő 10 fokra kerekítenek fel.” A rendszer mindig az északi irányt veszi alapul. „Pl. a nagy fehér 27-es szám 270 fokot jelent, vagyis Nyugat. Hogy a végén kijöjjön a 360 fok, a másik végén tehát a 09-es szám állna, vagyis 90 fok, Kelet.”

Ha a repülőtérnek több párhuzamos leszállópályája van, akkor a szám mellett még egy betű is olvasható- Az „L” betű „Left”, az „R” betű „Right” és a „C” betű a „Center”, vagyis bal, jobb és középső.

A londoni Heathrow Airport kifutópályáján lévő nagy 27-es szám 270 fokot jelez balra a pilóták irányának

A londoni Heathrow Airport kifutópályáján lévő nagy 27-es szám 270 fokot jelez balra a pilóták irányának

A SZISZTÉMA AZ EGÉSZ VILÁGON UGYANAZ

Miután az egész világon ugyanezt a rendszert használják a világ legkisebb repterétől kezdve a leghatalmasabbakig, ezért minden pilóta azonnal érti a jelentésüket. A pilóták tájékozódása mellett még arra is szolgál a számozás, hogy a repülős személyzet és a földi irányítók közötti rádióösszeköttetés során úgy azonosítsák be a pályákat, hogy ne legyen semmilyen félreértés.

Így kapja a pilóta az engedélyt leszállásnál egy meghatározott pályára, mondjuk Frankfurtban a „25R”-re. Ha a pilóta az első kapcsolatfelvételnél azt az információt kapja a légi irányítástól, hogy a 25R fogadóképes, akkor tudja, hogy kelet felől, a Vogelsberg felől kell megkezdenie a leszállást, és ennek megfelelően tud tervezni.

Ezenkívül még egy fontos értelme van ezeknek a nagy fehér számoknak: azt is mutatják a pilótának, hogy itt alapvetően és mindig egy fel- illetve leszállópályáról van szó. Hogy ne legyen  keveredés, a többi betonpályát, amely a fel- és leszállópályákat köti össze, és amin csak „gurulnak”, közlekednek a gépek, ezeket csakis betűk jelölik.

Videó: Frankfurti leszállás Boeing 737-500-zal a 07R-re, a pilótafülkéből nézve

– kst  –

Legyél az első hozzászóló "Mit jelentenek a nagy fehér számok a fel- és leszállópályákon?" című cikkhez

Szólj hozzá

Your email address will not be published.


*