A márkakereskedői statisztikák alapján 10-15 százalékkal javult egyes márkaszervizek forgalma – derült ki a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének felméréséből, melyet az Értünk hozzá elnevezésű kampányban résztvevő márkaszervizek segítségével készített el. A kutatás rávilágított, hogy a tulajdonosok alapvetően garanciaidő alatt viszik autóikat márkaszervizbe, s a garanciális javításon túl az évszakváltásokhoz kötött felkészítéseket és az idős autókra vonatkozó akciókat veszik leggyakrabban igénybe.
2012-ben végzett először felmérést a márkaszervizek teljes hálózatában a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete a márkakereskedői tapasztalatokkal kapcsolatosan. Az Értünk hozzá kampányban résztvevő kereskedések akkor az újautó-értékesítések alacsony száma miatt jelentős visszaesésről számoltak be. Ezzel szemben a 2015-ben ismételten elvégzett kutatás során már jóval pozitívabb hozzáállást mutattak a kereskedések, ráadásul az eredményeik is javultak a korábbiakhoz képest. Egyes márkaszervizek 10-15 százalékos növekedést értek el 2014-ben, s a forgalom mellett az alkatrész értékesítések számában is emelkedést tapasztaltak.
Az ügyfelek megoszlása nem változott jelentősen az elmúlt időszakban, a javítások 60 százaléka céges autókat érint. A kocsik jellemzően kötelező szervizek vagy garanciális javítások, GFB- és CASCO-ügyintézés, valamint az akciós ajánlatok kapcsán fordulnak meg leggyakrabban a műhelyekben.
A felmérés ismét megerősítette: Magyarországon az autókat átlagosan három-ötéves korukig, azaz a garanciaidő lejártáig viszik márkaszervizbe, azoknál a márkáknál, amelyeknél például hétéves garanciát biztosítanak, kitolódik a korhatár. A válaszadók egyik fele úgy tapasztalja, hogy a garanciaidő lejárta után az autósok legfeljebb fele marad a márkaszervizek mellett, de sokan úgy vélekedtek, hogy ez a szám 25 százaléknál is alacsonyabb. A haszonjárművek esetében a legmagasabb az elvándorlás, míg a prémium kategóriájú autók tulajdonosai azok, akik legtovább kitartanak a márkaszervizek mellett.
A garanciaidő után az importőrök idős autókra vonatkozó, kedvező javítási és alkatrész ajánlatokkal igyekeznek megtartani ügyfeleiket, bár jelentős részük ezután az illegális javítóműhelyek, vagy a márkafüggetlen szervizek szolgáltatásait veszik igénybe. A fő vonzerőt sok esetben az jelenti a tulajdonosok számára, hogy számlamentesen végeztethetik a javításokat, így a szerelések alkalmával megspórolhatják a 27 százalékos áfát. Egy korábbi ADAC-felmérés nemzetközi szinten is megerősítette, hogy az autósok akkor kérik a későbbiekben a márkaszerviz segítségét, ha a gépkocsin olyan probléma fordul elő, amit az illegális műhelyekben nem tudtak megoldani, magyarán komoly szaktudásra, vagy diagnosztikai műszert igénylő beavatkozásra van szükség.
Legyél az első hozzászóló "Nőtt az autó márkaszervizek forgalma 2014-ben" című cikkhez