„Optimizmusra sok jó ok van” – interjú Petra Hedorferrel, a Német Turisztikai Hivatal ügyvezető igazgatójával

A turizmus helyreállása hosszú folyamat lesz, de optimizmusra sok jó ok van. Talán a legfontosabb: több millió ember vár arra, hogy újra nyugodtan utazhasson és felfedezhessen más országokat, új kultúrákat. Németország pedig készen áll, hogy fogadja őket – mondta Petra Hedorferrel, a Német Turisztikai Hivatal (DZT) ügyvezető igazgatójával.

Petra Hedorfer, a Német Turisztikai Hivatal (DZT) ügyvezető igazgatója

– A járvány kitörése óta az utazási üzletág szinte lenullázódott. Ön, a németországi beutazó turizmus szakértőjeként hogyan látja a jövőt?

– A nemzetközi turizmus számára az előrejelzések nagyon drámaiak: a Turisztikai Világszervezet (UNWTO) a nemzetközi érkezések terén ebben az évben 60-80 százalékos visszaesést prognosztizál. Németország a nemzetközi megítélésben a krízist jól menedzselte a más országokkal való összehasonlításban. De a beutazó turizmus nem csak a németországi helyzettől függ, hanem a küldőpiacok helyzetétől is. Még akkor is, ha az oltóanyagok piaci bevezetése sikerrel jár, az utazási folyamatok csak lassan állnak majd vissza. A légitársaságok és a hotelek csak lépésenként tudják újra visszaállítani a kapacitásaikat. Ehhez még az is hozzájön, hogy a „felépülési” folyamat nem lesz lineáris. A fertőzöttek száma már 2020. nyarán is jelentősen csökkent, ősszel mégis egy ugyanakkora visszaesést kellett tapasztalnunk, amely Európa sok országát érintette. Szerintem az újraindulás terén egy hosszú folyamatra kell felkészülnünk. Ez konkrétan azt jelenti, hogy a Tourism Economics szakértői által elkészített legfrissebb elemzések alapján a felépülési fázis legalább 2023. végéig fog tartani. Az Európából Németországba irányuló utazások gyorsabban helyreállnak majd, mint a tengerentúli utazások, míg a szabadidős utazások is egyszerűbben regenerálódnak az üzleti utazásoknál.

– A jelenlegi nehéz helyzetben Ön miből merít optimizmust?

– Optimizmusra sok jó ok van. Talán a legfontosabb: több millió ember vár arra, hogy újra nyugodtan utazhasson és felfedezhessen más országokat, új kultúrákat vagy hogy sikeres üzleti utazásra indulhasson és újra személyes találkozások során folyhassanak az eszmecserék. Az IPK International piackutató intézet felmérései azt mutatják, hogy már alapból a járvány évében is több országban jelentősen nőtt a külföldi utazások iránti hajlandóság. Ehhez még társulnak olyan okok, amelyek kifejezetten Németország mint úticél mellett szólnak. Németország kiváló imázsát az Anholt Ipsos Nation Brands Index (NBI) 2020-ban ismételten az első helyezéssel díjazta. A 20 országban végzett felmérés különben július 7 és augusztus 31. között zajlott, tehát a járvány kellős közepén. Fontos az is, hogy az úticél kiválasztásánál a biztonság nagyon nagy szerepet játszik. A nemzetközi felmérések azt mutatják, hogy az emberek Németországot korona-szempontból világszerte az egyik legbiztonságosabb országnak tartják. Ezt az értékelést a június és szeptember között végzett tereptanulmányok tovább erősítették.

– Egy nemzeti turisztikai hivatal mit tehet annak érdekében, hogy élénkítse a turizmust a járvány idején?

– Különböző központi akcióterületeket határoztunk meg, amelyekre koncentrálunk. Először is nagyon részletesen kielemezzük a piacokat és a piaci szegmenseket abból a szempontból, hogy milyen felépülési esélyekkel rendelkeznek. Ezek alapján határozzuk meg a marketingtevékenységünk fő pontjait. Ez közvetlenül a második akcióterülethez vezet: Customer Centricity – azaz a jövő ügyfelére kell koncentrálnunk.

Az utazóknál nem csak a biztonságigény erősödését regisztráljuk, hanem a fenntartható turizmus iránti érdeklődés növekedését is. Ezeket a témákat felhasználjuk a márkánk profiljának élesítésére.

A harmadik akcióterület a Digital Empowerment – azaz, hogy innovatív marketinggel biztosítsuk előnyünket a versenyben. Az úticélok új versenyében a digitalizáció a nyerő lap. Mi pedig partnereinkkel közösen a digitális megoldásokra fókuszálunk – a chatbot robottól kezdve, aki a felhasználók kérdéseit a mesterséges intelligencia segítségével válaszolja meg, a nyelvi asszisztensek bevetésén át egészen egy nagy open data megoldásig a német turisztikai üzletág számára.

– A járvány következményeként vannak olyan új trendek az utazók körében, amelyek hatással vannak Németországra, mint úticélra?

– Az ügyfelek viselkedése folyamatosan változik – járványtól függetlenül is. Ám a járvány természetesen felgyorsítja a változási folyamatokat. A Covid-19 által például új dinamikára tett szert a fenntarthatóság iránti érdeklődés. A külföldi utazók majd 80 százaléka el tudja képzelni, hogy a járvány hozzájárul a nagyobb fenntarthatósághoz a turizmusban. A megkérdezettek 55 százaléka az IPK International legfrissebb Covid-19-felmérésében úgy nyilatkozott, hogy számára alapból szóba jönne a természetorientált üdülés, további 21 százalékuk kifejezetten a korona-időszakra vonatkoztatta igenlő válaszát.

– Németország felkészült erre a megváltozott keresletre?

– Teljes mértékben. A fenntarthatóság igazi központi téma számunkra. A nemrégen nyilvánosságra hozott SDG-Index szerint, amely az egyes országok előrelépését mutatja a Sustainable Development Goals (SDGs – Fenntartható fejlődési célok) terén, Németország az ötödik helyen végzett 166 ország összehasonlításában. Ezen felül az NBI felmérés résztvevői a németeket nevezik meg a leggyakrabban azon nemzetként, amely a klímaváltozás okozta fenyegetettséggel szemben a következő öt évre nézve a legjobban jár el. Németország területének egy harmada Nemzeti Természeti Területként különleges védelem alatt áll – ide tartozik a 16 nemzeti park, a 16 UNESCO-bioszféra-rezervátum és a 104 természeti park.

– Ez megjelenik a turisztikai kínálatban is? Ön milyen fenntartható üdülési formákat tud konkrétan ajánlani Németországban?

– Az UNESCO-világörökségek különleges turisztikai vonzerővel rendelkeznek, ilyen például a Felső-Közép-Rajnavölgy a Loreley-sziklával, az Ősi bükkösök vagy a Watt-tenger a német Északi-tenger partján. Családok gyerekekkel, a kultúra szerelmesei, akik történelmi helyszíneket szeretnének felfedezni vagy a csúcsok meghódítói – mindannyian megtalálják a számításukat túrázóként a kereken 200 ezer kilométernyi jól jelzett túraútvonalak különböző nehézségi fokozatain Németország régióiban. Az egészségturizmus, a regionális kulináris élvezetek és az olyan turisztikai kiemelt ajánlatok mint a fakorona-útvonalak vagy a ranger túrák kerek egészt alkotnak a kínálat terén.

A túrakerékpárosok, a versenybiciklisek és a mountainbike-osok 70 ezer kilométernyi hosszú távú kerékpárúton fedezhetik fel Németországot. Mindegy, hogy egyedül, sporttársakkal, a családdal vagy baráti társaságban kelnek útra, az infrastruktúra és a szolgáltatások széles köre minden igényt kielégít.

Több mint ezer különösen fenntarthatónak ítélt szállás – az ökokempingtől a csillagos szállodákig – található a www.germany.travel/feelgood oldalon.

– Ha a kereslet megnő a természeti üdülés szegmensében – akkor vannak olyan területek is, amelyek gyengülnek a járvány miatt?

– Németország az európaiak első számú kulturális és városi úti célja. Ám számos nagy rendezvény, amelyek ezen szegmens alappillérei, 2020-ban nem került megrendezésre, vagy csak nagy korlátozásokkal valósult meg. Egyrészt arra építünk, hogy az olyan rendezvények, mint az Oktoberfest vagy a karácsonyi vásárok 2021-ben a megszokott módon megtarthatók lesznek. Másrészt viszont a városok és a kulturális intézmények nagyon sokat tettek azért, hogy a vírus ellenére is élményekben gazdag üdülést tegyenek lehetővé a nagyvárosok régióiban.

– Hogyan kell elképzelni egy városlátogatást járványos időszakban?

– A turisztikailag vonzó városok általában egy turisztikailag ugyanannyira vonzó környező régióval rendelkeznek, például Berlin a Spree-erdővel és Brandenburggal, Frankfurt a Taunus-hegységgel és a Rheingau-régióval vagy Hamburg és Bréma a közeli Északi-tenger partjával. Az üdülőrégiókból környezettudatos, kényelmes és egyszerű módon lehet egy napos túrákat tenni a metropolisokba városnézés vagy shoppingolás céljából. Sőt a városok is számos alternatív élményt kínálnak a vízpartokon, a parkokban, a zöldfelületeken és a sörkertekben. A European Travel Commission legújabb felmérései azt mutatják, hogy a ‚City Life Enthusiasts‘, tehát a városrajongók indulnak majd elsőként újra útnak. A városi élet Németországban sokkal több mint a történelmi épületek és a múzeumok sora – sokkal inkább egy életérzés.

– És hogy néz ki a helyzet az üzleti utazásoknál? Hiszen Németország egy kiemelt vásár- és kongresszusi helyszín.

– Ez a szegmens még hosszabb ideig nagy kihívásokkal küzd várhatóan. A németországi beutazásnál az üzleti utazások hányada 2019-ben 23 százalékkal tényleg átlagon felüli volt a nemzetközi összehasonlításban. Ez egyrészt annak köszönhető, hogy világszerte vezető szerepet játszunk vásári helyszínként, másrészt annak, hogy Németország vezető helyen áll Európában kongresszusi úti célként. Éppen ezért pontosan ezeken a területeken nagy változásokra számítunk. A jövőben itt minden bizonnyal meghatározó szerepet játszanak majd a helyettesítő rendezvények, mint a virtuális rendezvényformátumok és a hibrid rendezvények.

– Ön szerint melyik országoknál várható leginkább, hogy minden olyan lesz, mint ezelőtt volt?

– Azt gondolom, hogy nem lesz minden olyan, mint ezelőtt volt; még akkor sem, ha újra korlátozások nélkül utazhatunk – a figyelem és az elővigyázatosság sokkal inkább meghatározzák majd az utazási élményeinket. Alapvető igazság, hogy a közeli piacok gyorsabban helyreállnak, mint a távoliak. A tengerentúli piacoknál az is meghatározó, hogy a légitársaságok csak akkor fogják újra feltornászni a kapacitásaikat, ha elegendő kereslet mutatkozik. Gazdasági de ökológiai szempontból is a jövőben még nagyobb szerepet fog játszani a jó kihasználtság, mint eddig bármikor. Az is látható, hogy sok utazó nagyon pontosan definiálja, hogy milyen előfeltételek mellett indulna újra útnak. A legfontosabb pontok egyike a célország fertőzöttségi számának jelentős visszaesése, az oltóanyag elérhetősége és az olyan utazási lehetőségek, amelyeket nem befolyásol a karanténszabályozás. Annak tudatában, hogy az oltóanyag nemsokára mindenütt bevetésre kerül és visszaesik a fertőzések száma, reményeink szerint már 2021-ben a nemzetközi kereslet jelentősen újjáéled majd. Az ‚Úticél Németország – Germany Simply Inspiring’ márkára építve átvészeljük ezt a nehéz időszakot is.