Az idei ünnepi hosszú hétvégéket nem lehet teljesen összevetni a tavalyival, mert például amíg most május 1. négy napos ünnep volt, 2011-ben „sima” vasárnapra esett: így lehet, hogy idén 48 százalékkal nőtt a forgalmunk – elemez Kovács Balázs a Danubius Hotels értékesítési és marketing vezérigazgató-helyettese. A húsvéti összevetés már reálisabb: Budapesten és vidéken most egyaránt forgalom visszaesést, valamint – 8, illetve 11 százalékos – bevétel csökkenést realizált a szállodavállalat. Pünkösd legnagyobb nyertesei a többségében külföldieket fogadó házak, főként a budapesti hotelek azzal, hogy az árfolyam 270Ft/euro-ról 300-ra gyengült. A fővárosban komoly átlagár emelkedés és 20 százalék bevétel növekedés emelkedés mellett, tavalyhoz képest 45 százalékkal nőtt a forgalom. Vidéken, Pünkösd nem ilyen jó a Danubius házaiban. A 2011-hez mért 10 százalékos árbevétel növekedés, de 2010-hez képest 4 százalékos visszaesést jelent. Ráadásul az év eddigi számai azt is mutatják, hogy az Üdülési Csekk és a SZÉP Kártya együttes forgalma 32 százalékkal alacsonyabb, mint az Üdülési Csekké volt, tavaly ebben az időszakban. Kovács Balázs szerint a Malév kiesése a vártnál is nagyobb kárt okozott az üzleti, a kongresszusi és a minőségi turizmus területén. A jelentős kapacitásbővülés és túlkínálat miatt pedig a vidéki házaknál folyamatos átlagár csökkenéssel kell számolni.
Malév nélküli főváros
A pünkösdi hétvége 80 és 100 százalék között foglaltságot hozott a házainkba – elemez Blandl Judit a budapesti szállodákat üzemeltető Mellow Mood Csoport igazgatója, hozzátéve: az árszínvonal 10 – 20 százalékkal magasabb, mint tavaly, ami részben az euro árfolyamnak is köszönhető. A többségében európaiakat fogadó házakban mind a foglaltság, mind az árszínvonal eddig jobb, mint tavaly – különösen a hétvégéken fogadnak sok vendéget. Mivel bevételeik 95 százaléka euróban jelentkezik az árbevétel szempontjából kedvező a forint gyengülése, ugyanakkor a Malév csődje miatt rengeteg lemondásuk történt, illetve vannak követeléseik is a Malév felé, ami a legutóbbi hitelezői gyűlésen történtek alapján, valószínűleg sosem kerül már kifizetésre. De ennél is nagyobb baj, hogy bizonyos desztinációk közvetlen járatainak megszűnése miatt több állandó partnerüktől nem kapnak már megrendelést. A nyári forgalom tekintetében a szakember bizakodó, bár a foci EB és az Olimpia miatti utazási kedv alakulása kapcsán lát még bizonytalanságot.
Pünkösd éppúgy kiemelkedően magas foglaltságot hozott, mint tavaly, de még nagyobb szerep jutott a last minute foglalásoknak – magyarázza Géher Zoltán a Continental Hotel Budapest vezérigazgatója. A fővárosban az első félévben több okból is csökkent a kereslet: tavaly Budapesthez kötődött az Európai Uniós elnökség, miközben a Malév hiánya szerinte különösen a rendezvény és a céges csoportos (MICE) utazások területén okozott kiesést. Ez különösen az ötcsillagos szállodák számára csapás, de a négycsillagosok számára is veszély azért, mert a legdrágább hotelek jelentősen árcsökkenése az ő üzletüket is veszélyezteti. A fapados járatok térnyerése miatt a vendégösszetétel is kedvezőtlenebb, ami jelentős nyomást jelent az alacsonyabb árak felé, de az intenzív online jelenlét és a tudatos üzletpolitika eredményeként euróban így is közel 10 százalékos átlagár emelkedést sikerült elérniük. A forint gyengülése így sem tiszta öröm, mivel költségeik jelentős része euróban jelentkezik. Ami a nyarat illeti, Géher Zoltán szerint még sok a megválaszolatlan kérdés: mennyire lesz tartós a forint gyengülése, miként befolyásolja ez a ki és beutazó kedvet. Mennyire utaznak az emberek itthon és külföldön a foci EB és az Olimpia alatt? Hogy alakul a görög válság – amely a magyar gazdaságot (HUF/EUR árfolyam) is befolyásolja. Szerencsére a júniusi, júliusi kilátások eddig bizakodásra adnak okot.
Vidéken is küzdenek
A négycsillagos Park Inn by Radisson Sárvár idén is, – akárcsak tavaly – teltházat hozott Pünkösdre. Tölli Bálint igazgató elmondta: mindkét évben kiemelt szezoni árakon adták a több szolgáltatást is tartalmazó csomagot. Mind az ár, mind a foglaltság tekintetében sikerült előre lépniük azzal, hogy a külföldi piacokon is erőteljes marketingmunkát végeznek. Mivel a Carlson-Rezidor Grouphoz tartozó szállodák euróban adják meg áraikat, az árfolyamváltozásokat kevésbé érzik, de ha a forint tartósabban gyengül, még inkább igyekeznek külföldi vendégeket szerezni. A Malév kiesése közvetlenül nem érinti őket, de a bécsi reptér felértékelődése okán igyekeznek a kinti partnerekkel szorosabb kapcsolatot kiépíteni. A nyári hónapokra a törzsvendégeknek köszönhetően szinte végig magas foglaltságra számító házban a SZÉP Kártya bevezetése kapcsán még mindig számos technikai problémát látnak.
A pünkösdi foglaltság nagyjából 80 százalékos, valamivel magasabb a tavalyinál – mondja Egresits Georgina a bükfürdői, négycsillagos Hotel Caramell marketing vezetője. Az év eddigi szakasza náluk kicsit gyengébb a tavalyinál, ami elsősorban a belföldi vendégek csökkenésében mutatkozik meg. A hosszú hétvégéknél sokan úgy gondolkodnak: miért fizessenek többet egy ünnepen, mikor a sima hétvégén ugyanazt kapják – olcsóbban. Az is látszik, hogy a 3-4 napos hosszú hétvégéken is csak 2 vagy 3 éjszakára érkeznek a vendégek. A ház vendégeinek 60 százaléka külföldi és így bevételeik jelentős része euróban keletkezik, sok külföldi azzal is kihasználja az árfolyam gyengeséget, hogy forintban fizet. A Malév csődje közvetlenül nem érinti a házat, de a szakember szerint ez semmiképp sem jó reklám Magyarország számára. Szerinte az Üdülési Csekk kivonása elsősorban a vidéki wellness házakat azért is nagyon megviselte, mert a SZÉP kártya bevezetése még nem a vártak szerint alakult. Az Üdülési Csekkből keletkezett bevételük tavalyhoz képest közel 60%-al esett vissza, amit közel sem tudott pótolni a SZÉP kártyás forgalom.
A Service4You független szállodaüzemeltetőhöz tartozó, négycsillagos, ceglédi Hotel Aquarellben az új üzemeltető, Pünkösd idején, némi átlagár emelkedés mellett, a tavalyi 64 százalékról 85-re tudta növelni a foglaltságot. Az év első félévében pedig 10 százalékos foglaltság és 5 százalékos áremelkedést ért el. Itt is azt tapasztalják, hogy az emberek nem szívesen fizetnek többet az ünnepekért, így amíg ilyenkor gyakori a last minute foglalás, a hagyományos hétvégék már napokkal korábban megtelnek. A forint gyengülése számukra azért lehet előnyös, hogy ez itthon tarthatja a magyarokat. Az első elfogadóhelyek közé tartozó házban a SZÉP kártya forgalma lassan eléri az üdülési csekk korábbi átlag havi forgalmát. Pünkösd idején és általában is a vendégszám növekedésérő számoltak be a két éve felszámolás alatt álló, most szintén a Service4You által üzemeltetett debreceni Hotel Arany Bikában is. Kauser Gábor igazgató is a SZÉP kártya lassú térnyerését érzékeli, ugyanakkor nagy reményeket fűz a Wizzair, nyáron induló debreceni járatainak vendégnövelő hatásához. A szintén a társaság üzemeltetésében álló négycsillagos hévizi Hotel Palace-ban, a pünkösdi hétvége három napján átlagosan 95 százalékos foglaltságot regisztráltak, tavalyhoz képest 10 százalékos foglaltság és ennél is magasabb átlagár növekedés mellett.
Pünkösdkor a tavalyihoz hasonló áron, 2 éjszaka 3 napra érkezett a vendégek többsége, vagyis szombattól lett teltház – mondja Rádóczy Andrea a négycsillagos, 69 szobás balatonfüredi Silver Resort igazgatója. Aki azt tapasztalata, hogy az emberek többsége a hosszú ünnepekre koncentrálja belföldi utazásait. Mivel a hazai vendégek körében egyre jobban érezhető a fizetőképesség csökkenése, két éve, elsősorban Ausztriában és Németországban komoly piacépítésbe kezdtek. A külföldi vendégek így elért 30 százalékos arányát most 45 százalékosra szeretnék feltornázni. A szakember szerint is a május 1-hez kötődő ünnepnapok hozták a legtöbbet a szakmának – náluk ez a plusz szolgáltatások iránti kiemelkedő költési hajlandóságban is megmutatkozott. Az év első három hónapjában azonban erősen a tavalyi ár alatt lehetett csak értékesíteni a házat, amit csak erős forgalomnövekedéssel tudtak némiképp kompenzálni.
Pünkösd, köszönhetően a szezonnyitó programoknak is, a mi szállodánkban és a többi siófoki házban is nagyon jó foglaltságot hozott – fejti ki Hoffmann Henrik a Residence Hotel Siófok igazgatója. Az év eddigi időszakában továbbra is jellemzőek az akciós ajánlatok, a forgalom azonban így is 3 százalékos csökkenést mutat tavalyhoz képest. Az ünnepek elszívó hatása egyértelmű: különösen májusban, amikor a május 1.-i és a Pünkösdi hosszú hétvége igen közel esett egymáshoz, a sima hétvégék forgalma jelentősen visszaesett. A régiót nem érinti annyira a Malév csődje, számukra ennél sokkal fontosabb, hogy újra kinyitott a sármelléki repülőtér, ami megkönnyíti a vendégek odautazását. Siófokon, ahol egyértelmű, hogy egy jó nyárhoz jó időjárásra is szükség van, azt mondják: a SZÉP Kártya lassan indul be. De pozitív előrelépés, hogy bevezetésével könnyebb az adminisztráció és a kedvezőbb feltételek az utalványozó cégeknek és az elfogadóhelyeknek is előnyt jelentenek.
SZÉP Kártya tanulságok
A három pénzintézet által kibocsátott, mintegy félmillió SZÉP Kártya száma növekszik és a munkáltatói feltöltések is folyamatosan érkeznek. Szabó László az MKB SZÉP Kártya üzletágvezetője nem titkolja, a bevezetés okoz még némi nehézséget, de ezek könnyen áthidalhatók. Először is jó tudni, hogy a szolgáltatóknak mindhárom kibocsátó bankkal le kell szerződniük ahhoz, hogy bármelyik SZÉP Kártya elfogadására képesek legyenek. Ha az egyik SZÉP Kártya képe kint szerepel az elfogadóhelynek tekintett szolgáltató falán, de azt mégsem fogadja el a banki terminál, elég, ha az ügyfél betelefonál az adott bank SZÉP kártyaközpontjába, ahol az engedélyezés 1 percen belül végbemegy. A szolgáltatók ugyanis nem mindenütt figyelnek arra, hogy a terminálra mindhárom kibocsátó elfogadó programját le kell tölteni. Addig azonban te¬lefonos engedélyezéssel is fizethetnek a vásárlók. Az is fon¬tos, hogy a szolgáltató minden dolgo¬zója ismerje a különböző bankok SZÉP Kártyáinak a helyes használati útmuta¬tóját. A felhasználónak pedig azt kell tudnia, hogy a SZÉP Kártyát aktiválni kell az első használat előtt: ennek menete a kár¬tyakiküldő levélben és a weboldalon is szerepel. Azzal is érdemes tisztában lenni, hogy szál¬láshely szolgáltatást, azaz belföldi üdü¬lést a Kártya bármelyik alszámlájáról lehet fizetni.
Érsek M. Zoltán
Legyél az első hozzászóló "Pünkösd jól muzsikált" című cikkhez