A budapesti Kempinski egy napra sem zárt be a Covid alatt. Helyette a felújításra koncentráltak, ami megkönnyítette az újranyitást a hotelben, amely sikeresen célozta meg a tengerentúli járatok elmaradása miatt átalakult új vendégkört – mondja Stephan Interthal, a Kempinski Hotel Corvinus igazgatója, aki optimista a budapesti turizmus jövőjét illetően.
– A Kempinski Hotel Corvinus Budapest hogyan élte meg a covid időszakát?
– A járvány miatti korlátozások kétségkívül megviselték a hotelszakmát. De a legtöbb versenytársunkkal ellentétben mi, a tulajdonosaink támogatását élvezve egyetlen napra sem zártunk be. Kihasználtuk a csendes időszakot arra, hogy folytassuk a korábban megkezdett szoba- és lakosztályfelújítási munkát. A pandémia hónapjai alatt az utolsó két szintet korszerűsítettük.
Az alkalmazottak nagy részét megtartottuk, amihez persze a tulajdonosok megértése és áldozatvállalása is kellett. Akkor is, amikor alig volt vendég az épületben, a szálloda alkalmazottai – beleértve engem is –, bejártunk dolgozni. Takarítottunk, festettünk, felújítottunk, hogy ha visszatér az üzleti élet, mi készen álljunk rá.
Dolgozóink sok online tanfolyamon vettek részt, spa menedzserünk hetente kétszer közös online tornát tartott a dolgozóknak. S közben számtalan új szolgáltatást fejlesztettünk ki, hogy azt kínáljuk a vendégeknek, amire éppen ebben az időszakban szükségük volt: pl. étel házhozszállítást, szobát privát iroda céljára, online csapatépítő főzőtanfolyamokat.
– A turizmus tavaly májusi általános újraindulása milyen üzemeltetési és menedzsment kihívást jelentett?
– A Kempinski az első szállodavállalatok között volt a világon, amelyik szigorú egészségügyi protokollt állított fel a pandémia kezdetén. Ezenkívül a Kempinski Hotel Corvinus Budapest kiérdemelte a Forbes Travel Guide és a Sharecare Health Security VERIFIED™ egészségbiztonsági minősítését is, amely arról biztosítja a vendégeket és az utazást tervezőket, hogy a minősített hotelek megfelelő egészségbiztonsági gyakorlattal rendelkeznek. Mivel nálunk egy napig sem volt üzemszünet, folyamatosan végeztünk gépészeti és műszaki karbantartási feladatokat, így készen álltunk az újraindulásra, a hónapokig bezárt szállodákban esetleg előforduló hibák nálunk nem fordultak elő.
Ahogy a piaci résztvevők többsége, mi is a helyi és a környező országokból érkező turistákat céloztuk meg első körben. Rájuk szabott csomagajánlatokat dolgoztunk ki. A legnagyobb kihívást minden szállodának jelenleg a munkaerő hiánya jelenti. Bár dolgozóink nagy része kitartott mellettünk, meg kell említeni, hogy sokan váltottak más iparágba a turizmus kiszámíthatatlansága miatt. A lassú újraindítás miatt több időnk volt/van visszaépíteni az ideális létszámot, de ez a folyamat időközben mindennapjaink részévé vált.
– Mennyiben változott meg a vendégkör és mennyiben mások a vendégek igényei a Covid utáni időszakban?
Azt gondolom, hogy a vendégek igényei nem változtak meg drasztikusan. Bizonyos vendégek félnek a fertőzésektől és fontosnak tartják, hogy mindenhol van kézfertőtlenítő, adunk maszkot, illetve kérésre azt is biztosítjuk, hogy a személyzet nem nem lép be a szobájukba, minden szolgáltatást személyes kontaktus nélkül bonyolítunk le.
A Covidtól függetlenül az évek múlásával újabb és újabb generációk lépnek be az utazási piacra és ők már másra vágynak. Életkorukból adódóan türelmetlenebbek és gyorsabban szeretnének mindent megkapni. Illetve egyre inkább alkalmazkodunk a speciális étrendi igényekhez.
A konferenciaturizmus igazából csak mostanában kezdett újra megélénkülni. Tavaly sok olyan rendezvényünk is volt, amit magyarországi cégek szerveztek helyi munkatársaknak, partnereknek. Alkalmunk volt egy-egy filmforgatáshoz is helyszínt biztosítani, ami korábban a magas foglaltság miatt nem volt jellemző szállodánkra.
– Mennyiben jelent előnyt az, hogy a rendkívül erős euró olcsóbbá teszi az országot? A másik oldalon mennyire rontja a helyzetet a növekvő infláció és az energia árak, szolgáltatások, illetve a munkaerő megdrágulása?
– Ahogy mondani szokták, amit nyerünk a réven, elveszítjük a vámon. Bár az erős euró valóban hozott forgalomélénkülést az országnak, mindannyian tapasztaljuk, hogy a magas infláció, a munkaerő megdrágulása és az elképesztően megemelkedett energiaárak olyan mértékben növelik a költségeinket, amit nem tud teljes mértékben kompenzálni a magasabb forintbevétel. Ettől függetlenül kedvező számunkra, hogy az euróövezetből érkező vendégeknek Budapest rendkívül népszerű úticél az ár-érték arány miatt.
– Ön szerint mikorra rendeződhet vissza Budapest turizmusa a 2019-es szintre, mikor térhet vissza a konferencia és rendezvényturizmus is arra a szintre?
-Rendíthetetlenül optimista vagyok és tudom, hogy nemcsak a Kempinski Hotel Corvinus Budapest, de a magyar főváros is gyorsan visszahódítja a turistákat és előbb-utóbb a konferencia- és rendezvényturizmus is felélénkül, ennek első jeleit már tapasztaltuk május-június hónapokban. A magyar főváros szépsége, az itteni szolgáltatások jó ár-érték aránya miatt egy-két éven belül ismét rekordok születhetnek. Az a tény, hogy az International Congress and Convention Association (ICCA) nemrégiben közzétett 2021-es ranglistáján Budapest a 12. helyezést érte el a világ összes városa közül, míg Magyarország a 29. lett, igazolja számomra, hogy ez az ország és fővárosa vonzó helyszín a nemzetközi konferencia- és üzleti rendezvényipar szereplői számára.
– Milyen nyári szezonra és milyen őszi, téli forgalomra számít igazgató úr?
– A június rendkívül sikeres volt, elértük a 2019-es szintet foglaltságban és bevételben, köszönhetően többek között a FINA-nak is. Júliusra és augusztusra is kedvezőek az előrejelzéseink. Mindenesetre óvatosan tervezünk az év hátralévő részére. Ha nem tér vissza újra a járvány és, ha megszűnne a háborús veszély a szomszédunkban, bizonyára még bizakodóbbak lehetnénk.
Érsek M. Zoltán