Túra a Pilis-tetőre a Rezső- és Dobogókői kilátóhoz

Fotó: mtu.gov.hu

Dobogókő elsősorban kitűnő megközelíthetősége és nagyszerű panorámát nyújtó kilátóhelyei miatt népszerű célpont, télen, megfelelő hóviszonyok esetén lesiklópályáját is sokan látogatják. A hegy, monumentális sziklákkal teletűzdelt északi oldalában vezető látványos Thirring-körút a hegység egyik legizgalmasabb túraútvonala.

A legtöbben, megérkezvén a nagy fizetős parkolóba, kisétálnak a 100 méterre fekvő kilátóhoz, majd beülnek valamelyik büféhez. A legfelkapottabb elfoglaltságok közé tartoznak a körséták. A három körséta, nevezetesen a Rezső-, a Thirring- és a Zsivány-körút a legnépszerűbb, de természetesen hosszabb túrákat is tehetünk innen kiindulva. A népszerű Rám-szakadék Dobogókőről is kiválóan megközelíthető, de több tábla is figyelmeztet minket, hogy főleg hétvégén, a balesetveszély miatt a Dömösről felfelé a Rám-szakadékon keresztüli utat válasszuk. Így a létráknál nem kell egymást várnia, illetve kerülgetnie a lefelé és felfelé tartó turistáknak.

Körülbelül 2 óra alatt teljesíthető, a 7,1 kilométeres táv. A nagy parkolótól balra induljuk el a turistaház felé, hamarosan két báró Eötvös Loránd Menedékház feliratú épületet is találunk. A bal oldali fából épült házikó volt az első, 1898-ban készült el, ma Turista múzeumot találunk benne. A másik nagy kőépület 1906-ban épült, ma is eredeti céljának megfelelően turistaházként és étteremként funkcionál, jó időben hangulatos terasszal.A turistaház mögött találjuk a panorámájáról méltán népszerű, a csúcson kiépített kilátóhelyet, ahonnan a Dunakanyarra és a Börzsönyre lélegzetelállító a kilátás.

Visszafordulva a kilátótól balra induljunk el a széles ösvényen, és pár méter után egy fából készült kapunál térjünk balra lefelé a sárga körút jelzésen.Utunk a legnagyobb 7-8 szikla körül folytatódik, néhol lépcsőkkel, pihenőpadokkal le-föl hullámozva. Vigyázzunk a bámészkodás közben, avartól, sártól csúszós lehet az ösvény. Az utolsó nagyobb sziklaképződményt elhagyva lassan emelkedünk fel a Dobogókőre, 10 perc után az út éles balkanyart vesz, itt figyeljünk, ne menjünk tovább egyenesen, ha elérnénk egy széles nyiladékhoz, távvezetékkel, akkor forduljunk vissza, mert az már nem jó irány.

A balkanyar után pár perces emelkedővel kijutunk az úgynevezett Fénykapun keresztül a széles turistaútra, körülbelül 100 méterre kiindulópontunktól. Vissza is mehetünk a turistaházhoz vagy a parkolóba, de mindenképpen érdemes a fénykaputól továbbmenni a Rezső-körúton, amit kék körút jelzéssel jeleznek. A széles, kényelmes sétaúton, amely 6 jelzésnek is otthont ad, pár perc után elérünk egy kereszteződéshez, itt menjünk jobbra a Rezső-kilátó felé.

Balra tartó utunk kivisz a műútra, itt forduljunk balra vissza a településre, a műúton továbbhaladva a nagy parkolóhoz érünk, folytatva túránkat a Zsivány-körúttal, az Isten Hozott Dobogókő tábla mellett jobbra letérve egy parkolón át találjuk a piros körút jelzést. Követve a jól jelzett széles utat hamarosan elmaradoznak az üdülőházak, beérve az erdőbe 10 perc alatt érjük el a napsütéses Márton-rétet, majd rövidesen egy többszörös útkereszteződéshez érünk, előttünk biztos támpont a fák között meredező Zsivány-szikla. Mielőtt tovább folytatnánk utunkat a piros körúton, érdemes egy kis kitérőt tennünk egy csodálatos kilátóhelyhez. Jobbra kanyarodva a kék jelzésre pár méter után egy újabb kereszteződéshez érünk, jobbra tart a sárga kereszt, balra lefelé pedig az Országos Kék, a kettő között egy kisebb ösvényt találunk kék körút jellel, itt menjünk be, 1-2 perc után egyenesen előttünk már látjuk a fák közül előbukkanó pihenőpadot, ahonnan csodálatos panoráma tárul fel a Pilis hegyre.

Visszafordulva ugyanazon az úton vagy akár egy kissé balra megtaláljuk a széles sárga kereszt jelzést, és ezen 2 perc alatt vissza tudunk menni a Zsivány-sziklához. Innen már az Országos Kék jelzés is társul körutunkhoz, kényelmes, széles, enyhén emelkedő úton, kis hídon keresztezve a Kanyargós-patakot érünk be az üdülőtelepre, majd vissza a nagy parkolóhoz.