A repülés alternatívája lehet az éjszakai vonat. Az osztrák vasúttársaság, az ÖBB ébredt elsőként. Európa szerte közlekedő éjjeli járatain egyre többen utaznak.
Környezettudatos és kellemes
Egyre többen tudják, hogy egy repülőút több CO2 kibocsájtással jár, mint amennyivel egy átlag európai egy egész év során megterheli a környezetet. A környezettudatosság kezd kihatni az utazási szokásokra is. Egyre többen szállnak át a legjobb ökológiai mérlegű vonat.
Barátokkal vagy a családdal megvacsorázni a városközpontban, a közeli pályaudvaron felszállni a vonatra, jót aludni, majd a hálókocsiban felszolgált reggeli után elkezdeni a következő napot egy másik város centrumában. Nem veszett kárba idő az utazással, nem volt drága taxizás a központtól távoli reptérre, elmaradt a sorban állas a biztonsági ellenőrzésnél és a csomagra sem kellett várni. Az éjszaka vonatozni környezettudatos és kellemes! Nem csak a nyaralóknak. Az üzleti utazók az esti tárgyalás után kipihenten érkeznek a másnap délelőtti megbeszélés helyszínére.
A korán ébredők és későn ocsúdók
Az osztrák vasúttársaság, az ÖBB néhány éve tudatosan építi ki az éjszakai kínálatát. Jól döntöttek, az idén nyár végéig 10 százalékkal emelkedett a tavalyi 1,4 milliós utasszám. Vannak vonalak, ahol 25 százalékkal többen utaztak az osztrák vasúttal. Immár az összes németnyelvű országot, Itáliát, Franciaországot, a Belelux államokat, Dániát és a közép-kelet-európai régiót is behálózzák az ÖBB vonatai. Magyarországról osztrák és német városokba vannak közvetlen összeköttetések. Az ÖBB-nek sok év munkájába került, hogy az érintett országok helyben megkerülhetetlen vasúttársaságait, így az olasz Trenitaliát, a francia SNCF-et és a MÁV-ot meggyőzze az együttműködésről.
A legnagyobb piacon, Németországban az állami vasúttársasággal, a DB-vel könnyű dolga volt. A DB 2016-ban szüntette meg az éjszakai vonatait. Éppen akkor, amikor az ÖBB ráerősített. Bécsből rögtön lecsaptak a német piacra. Átvette a DB összes korábbi kapcsolatát. Sok éjszakai vonathoz autószállító kocsikat is kapcsolat, ahogy ezt korábban a németek tették. A kínálat azóta évről-évre bővül.
Nightjets névre keresztelt vonataival az ÖBB a legnagyobb éjszakai szolgálató. 26 vonalával kvázi monopolizálta a közép-európai piacot. Más nemzeti vasúttársaságok csak egy-két, leginkább belföldi kapcsolatot kínálnak.
A DB-nél hivatalosan még mindig nem bánták meg a 2016-os döntést. Azt mondják, ráfizetéses volt az éjszakai közlekedés. Elemzők szerint ezért az üzletággal mindig mostohán bánó menedzsment felel. Manipulálták a számokat. Más szektorok kiadásait is az éjszakai vonatok költségvetésébe vette, hogy rontsa az eredményeket, és okot adjon a megszüntetésükre. Még most is kisebbségben vannak a vezetők között, akik ismét éjszakai ajánlattal állnának elő.
A svájci vasúti vállalatnál elismerik, hogy későn ébredtek. Az SBB az ÖBB-vel kooperálva akar bekapcsolódni az üzletbe.
Mit kíván az éjszakai utazó?
Míg a DB-nél azon morfondíroznak, hogy a régi kocsikkal vissza lehetne-e szállni az üzletbe, az ÖBB-nél a minőségre tesznek. Az osztrákok tudják, hogy az éjszakai vonatot választók többsége nem nosztalgiára vágyik. Többségük ökológiai okokból dönt a vonat mellett, de a komfortról nem akar lemondani.
2022-ben 13 új Nightjet szerelvény fog szolgálatba állni. Az ÖBB itt is előbb ébredt a potenciális versenytársaknál. A kocsigyártók véges kapacitása miatt más vasúttársaságok csak évekkel később fognak tudni új szerelvényekhez jutni. A 200 millió euróért vásárolt kocsikat az utazói igényekhez igazították. Erre az érkezés előtt az utazókhoz kerülő elégedettségi kérdőívből következtet az ÖBB.
Az osztrákok kínálatában az ülőhelyes, a fekvőhelyes és a hálókocsi is szerepel. Utóbbi a legkomfortosabb az utasnak és a legnyereségesebb az ÖBB-nek. A fekvőhelyes kocsi (couchette) kupéi mindkét oldalán egymás felett 3-3 vagy 2-2 ággyal van berendezett. A hálókocsiban 1, 2 és 3 ágyas kupék vannak. Ebben a kategóriában a legmagasabbak az utazói elvárások. Az új szerelvényhez két hálókocsi is fog tartozni, amelyekben minden kupéhoz WC és zuhanyzó fog tartozni. Az új kocsik a másik két kategóriában is komfortosabbak, modernebbek, dizájnosabbak lesznek.
Az ÖBB az üzleti utazókat is az éjszakai szerelvényeire csábítaná. Őket a legnehezebben elhódítani a légiközlekedéstől. A vasút csak kitűnő szolgáltatással lehet versenyképes. A tervek között speciális kocsik szerepelnek, amelyekben a vizesblokk mellett a minimunkahely is a kupé része lenne. Az ÖBB kezére játszik, hogy egyre több munkaadó környezetkímélőbb közlekedési eszközök választására kötelezi hivatalos útra készülő alkalmazottiat. Például a berlini Humbold Egyetem dolgozóinak szeptembertől az 1000 kilométer alatti utakat vonattal kell megtenniük, ha vasúton 12 órán belül el lehet jutni a célállomásra.
Az ÖBB távlati tervei között fitnesz részleg, elegáns étkezőkocsi és üvegtetőjű hálókocsi is szerepel, hogy az utasok a kulináris élmény előtt mozoghassanak, lefekvés után pedig a csillagokban gyönyörködhessenek.
Az ÖBB-nek az igazi áttöréshez partnerre kellene találnia még több vasúttársaságában. Nélkülük nem lehet az egész kontinenst behálózó összeköttetéseket és pontos vonatokat kínálni. Márpedig ezek kellenek ahhoz, hogy az éjszakai vonat a széles tömegek számára is a repülés és az autózás valós alternatívája legyen.
Petrus Szabolcs