A Ford nem ma kezdte. Az autógyártást és az eleganciáért magasabb árat fizető ügyfelek kényeztetését sem. Igaz a legendás, GHIA felszereltség mára a múlté, de a Vignale minden tekintetben magasabb szintű kényeztetést ígér. Ford S-Max 2.0 TDCi 210 Vignale teszt.
Anno amikor egy GHIA emblémás Ford begurult valahová, egyértelmű volt, hogy gazdája nem sajnálja a pénzt a jóra. Már csak azért sem, mert GHIA felszereltséget csak a nagyobb teljesítményű Fordokhoz lehetett rendelni: cserébe a menőség érzete mellé magasabb műszaki tartalom – például a hátsó dob helyett tárcsafék – és jobb minőségű anyagokból kialakított belső tér járt. (Az akkoriban általános slágernek számító műfabetét persze visszatekintve kicsit megmosolyogtató – de a prémium kategóriás szegmensben másutt is szívesen alkalmazták.)
Aztán jött az alumínium használatával technósabb Titanium változat, és ma itt van a csinosan döntött króm felirattal jelzett Vignale, ami minden tekintetben a fiatalos, lendületes, high-tech életérzést igyekszik megtestesíteni. Olyannyira, hogy már egy átlagos külső szemlélőnek is azonnal feltűnik, hogy ez a Ford nem az a Ford – esetünkben nem egy hagyományos S-Max. Az azonnal feltűnő, hatszögletű, harapósan rácsos hűtőmaszk, a csinos felnik és a különleges fényezés mellett több apró részletben is különbözik a Vignale az adott kategória hagyományos modelljeitől. A belső tér különbsége pedig ég és föld, ahol a Vignale igyekszik mennyei élményeket adni. Nem is sikertelenül. Annak ellenére, hogy a kecses vonalvezetésű Vignale ugyan más márkák prémium termékeivel ellentétben nem válik önálló márkává, de almárkaként is mindent megtesz azért, hogy annak tűnjön. Ezt szolgálja például a szó szoros értelmében vett személyre szabhatóság – a VIP érzés érdekében minden vásárló egyedi ügyfélszámmal rendelkezik – miközben a Vignale One Call center munkatársai napi 24 órában várják az ügyfelek hívásait, akik akár házhoz is rendelhetik a megvásárolt autót.
Unisex Vignale
A logika egyszerű és ésszerű: a céges flottaautók piacán rendkívül erős Ford azoknak a felső és középvezetőknek szánja a Vignale-t, akik a cégszabályzat miatt nem vehetnek luxus márkát, ugyanakkor a számukra meghatározott keretbe jó pár extra belefér. Legyen szó férfi, vagy női menedzserről, hiszen a Vignale különleges unisex metálszínei és belső tere az öltönyhöz és a kosztümhöz is egyformán jól passzolnak. Sőt a család is jól mutat benne és jól is érezheti magát – különösen az S-Maxban, amely a kocka formával egykoron elsőként szakítva, még „hagyományos” Fordként is komoly sikereket ér el a családi szegmensben. A Vignale pedig még erre a tortára is rátesz egy kis habot.
A tesztre kapott Vignale S-Max már belépőként is erőset húzott az úgynevezett Milano Grigio fantázianevű metálfénnyel. A halvány capuccino árnyalat már önmagában jelzi, hogy egy új elegancia szintet képviselő autó gördült a forgalomba. Már csak azért is, mert az ajtót kinyitva, a vajszínű bőrülések nem is akármilyen formában köszönnek vissza. A szmoking-stílusú öltésekkel vart úgynevezett Windsor bőrkárpit, nevéhez méltóan egy angol úri klub eleganciáját sugározza.
Amihez jól passzol a műszerfal bőrhatású borítása, ahol szintén a míves varrás dominál. De, hogy a határ a csillagos ég, azt jól mutatja, hogy miközben a Vignale már élből három és félmilliós felárat képvisel a hagyományos modellhez képest, néhány kényeztető extra berendelésével – akár plusz 2,5 millióért – még itt is feljebb lehet tenni a lécet.
Száguldó masszőr
A 4,768 méter hosszú 1,884 széles, 1,658 magas, 2,850 tengelytávú autó csomagtartója jelentős átváltozásokra képes azzal, hogy a hétszemélyesre alakított változat 285 literes teréből mindent átalakítva 2200 literes tér nyerhető. Ennek megfelelően az autó tömege az alapnak számító 1780 kilótól egészen 2725 kilóig növekedhet. Más kérdés, hogy miközben a hétszemélyes változatban igencsak apró a tárhely, ilyenkor nem is a csomagszállítás élvez prioritást, hanem az, hogy a gyerekek barátait, vagy akár a nagyszülőket is magunkkal tudjuk vinni a rövidebb útra.
A prémium érzést sugározza a műszerfal középen elhelyezett, könnyen és kényelmesen kezelhető, érintőképernyős infotainment rendszer éppúgy, mint a felső kategóriás Sony hifi kellemes hangzása is. Az elektronikusan 10 irányban állítható memóriás első ülésekből, ráadásként olyan fűthető-hűthető verziót is rendelhetünk, ami masszírozó funkcióval is kényezteti a vezetőt és az első ülésen vele utazót. Olyannyira, hogy a háttámlák mellett még az ülőlap is a választható programok valamelyike szerint masszírozza az ember lábát-hátát.
Takarékos errőművész
Az S-Max Vignale az S-Max megszokott és az egyterűek között a legjobbak közé tartozó kiváló vezethetősége mellé rendkívül kellemes menetdinamikát is ígér. Mindezt úgy, hogy az alap futóművet némi felárért sportosabbra cserélhetjük. Vagy még többet áldozva – a tesztautónkban is alkalmazott –, adaptív lengéscsillapításúra is cserélhetjük, amely szinte észrevétlenül veszi a hazai utaknál megszokott egyenetlenségek okozta kihívásokat. A kellemes autózást pedig jó néhány biztonsági és kényelmi funkció teszi még élvezetesebbé, amelyek közé egyebek mellett olyanok tartoznak, mint a gyalogosészlelővel kiegészített ütközésre figyelmeztető rendszer, valamint a blokkolás, a kipörgés és a borulásgátló, illetve az intelligens sebesség asszisztens és az éberségfigyelő.
Az autó számára telitalálat a 2.0 TDCi szekvenciális turbófeltöltésű csúcsverziója a tesztautónkban használt 210 lóerős dízel erőforrás (az alapváltozatban a 180 lóerős verzió jelenti az autó szívét), ami kifejezetten dinamikus vezetési élményt garantál. Teszi ezt úgy, hogy az S-Max Vignale kiegyensúlyozott vezetés mellett vegyes közlekedésben 6 liter alatt, országúton pedig mindössze négy és fél liter körül fogyaszt.
A Ford S-Max Vignale induló ára 13.2 millió a 180 lóerős motorral és ez megy fel 14 millióra a 210 lóerős motorral és az automata váltóval 14 millióra. A tesztre kapott csúcsmodell ára 16.520 millió forint.
érsek m. z.
Legyél az első hozzászóló "Vignale, avagy a prémiumra turbózott elegancia" című cikkhez