A Malév összeomlása is kevés volt ahhoz, hogy a Travel Service, a téli charterszezonban járatokat indítson Magyarországról. Ez vezetett oda, hogy a távoli desztinációkra – például Mauritiusra, Thaiföldre – már csak menetrend szerinti járatokkal juthatott el az, akinek az így lényegesen drágábbá vált utazásokra volt pénze. A már megszokott közelebbi célállomásokra – például Törökországba -, indultak ugyan charterek, de a piacstabilizáló Malév kiesésével, ezekre a helyekre is 30 százalékkal drágábban lehetett eljutni, mint korábban.
Farkas Attila a Travel Service ügyvezetője szerint téli kivonulásuk oka egyértelmű: ha a magyar utazási irodai partnerek nem rendelnek tőlük elég járatot, azt kell választaniuk, ami kifizetődőbb. Így kerültek az újgenerációs Boeing gépeik a télre Kanadába. Márciusig egyedül a Neckerman által megrendelt heti egy chartert indítják Tenerife-re. A szakember szerint ez is azt igazolja, hogy a Malév mesterségesen fenntartott, a magyar piac méreteihez képest túlságosan nagy légitársaság volt. (Más kérdés, hogy a volt nemzeti légitársaság utasainak 60 százaléka a külföldi jegyvásárlók köréből került ki, amit a Ferihegyen átszálló 1.5 milliós utas szám is jelez. – a szerk)
A cégvezető szerint eszük ágában sincs 12 év után végleg kivonulni a magyar piacról. Más kérdés, hogy a nyáron szokásos két magyarországi gépük most nem a saját, nagyobb Boeingek közül kerül ki, hanem két, a lett testvércégük által üzemeltetett, 9 fővel kisebb befogadóképességű, 180 fős Airbus lesz. A lett SmartLynx Airlines nem tévesztendő össze a Travel Service fapadosával, a cseh SmartWings-szel. Ugyanakkor a cseh és a lett légi cégek a 16 ország 35 városába járatokat indító, a transzatlanti piacon erős szereplőnek számító Icelandair-rel is rokonságban állnak. Mindannyiuk tulajdonosa a 762 millió dollárnyi eszközállománnyal rendelkező, 38 gépet üzemeltető Icelandair Group, amely 2007-ben vásárolta meg a Travel Service 50 százalékát, majd a tulajdoni rész többségét. 2006-ban pedig 55 százalékos tulajdonrészt szerzett a rigai székhelyű, Európába, Ázsiába, Afrikába chartereket üzemeltető SmartLynx-ben.
A magyar charter piac meghatározó légitársasága a Travel Service így nyáron a megszokott módon, a hagyományos partnereivel, a megszokott helyekre indítja járatait – a különbség csak a gépek márkajelzése lesz. (Még a menetrend szerinti légitársaságoknál is megszokott, hogy bizonyos járatokra a kisebb, gazdaságosabb üzemelésű gépeket üzemeltető partner légitársaságokkal szerződnek le.) Farkas Attila szerint így nyáron részükről semmi nem változik és mivel megfogalmazása szerint a magyar piacon nagyon lent tartják az árakat az esetleges új versenytársak számára a gyenge lábakon álló magyar piacon, nem lesz könnyű a piacszerzés.
Érsek. M. Z.
Legyél az első hozzászóló "Új logo a charter égbolton" című cikkhez