A cím nem fake news, de azért nem is teljesen igaz. Mert miközben a premier színhelye, a francia Cote d’Azur stimmel és a kategória bajnok címhez sem fér kétség, miközben a Ford ma már az egyetlen Németországban gyártott amerikai márka, az új Focus génjei nem amerikaiak. Az új Focust tiszta lappal indulva Németországban tervezték.
Egy nagy márka mindig nagy felhajtást csap egy új modelljének bemutatkozásakor. Az, hogy mi legyen a helyszín, több mindentől is függ, miként az a régóta várt Focus esetében is lehetett, amivel kapcsolatban nyilván azért is esett a választás a francia Riviéra elit partszakaszára, a Cote d’Azurra, mert miközben egy győztesnek a premier kapcsán is meg kell adnia a módját, Franciaország és vele Nizza a stílusról és az életigenlésről szól. Amit Az Utazó testközelből is megtapasztalhatott a modell premierjén.
Márpedig ha valami, az új Focus – amelyhez kapcsolódóan még az információs és szóró ajándékokat is leegyszerűsített, technósan trendi dizájnban jelenítették meg – valóban arról szól, hogy az élet szép, és ráadásul egy ilyen autóban nemcsak, hogy jól érezzük magunkat, hanem még biztonságban is vagyunk. Pedig a léc amúgy is magasan volt a negyedik generációs Focus premierje kapcsán, hiszen az alsó-középkategória piacvezetőjének számító modellből az 1998-as megjelenése óta 16 millió darabot adtak a világon – ebből 7 milliót Európában.
Utazási magazinként persze igyekeztünk az új modell praktikus megközelítése mellett a tájra is koncentrálni, de ez nehezebb volt, mint gondoltuk, mert miután a kompakt méret miatt különösen ütős dizájnt felvonultató Focusok egyikének kulcsát megkaptuk, már indultunk is a provence-i hegyvidék felfedezésére. Ahol a természetvédelmi parkokon áthaladva a gyönyörű hegycsúcsok, szurdokok, a hegyoldalba épült bájos falvak mellett hajtottunk el, ám a meredeken kanyargós úton inkább a vezetésre kellett koncentrálni, mint a látványra. Ami érthető is akkor, amikor egy új modell szeretné megmutatni, mit is tud valójában. Erre pedig kiváló terep a rövid, éles kanyarokkal teli hegyi terep, ahol gyakran a védőkorlát hiánya is a fokozott figyelemre sarkallta a volán mögött ülőt.
Aki hamar meg is állapíthatta, hogy az új Focus premierjét érdemes volt nem elkapkodni, mert az így befektetett energia egy minden tekintetben a piacvezetőhöz méltó formát öltött. Így a kocsi nemcsak kívülről, de belülről is más dimenziót képvisel elődjéhez képest. És ez nemcsak az elsőként kipróbált Vignale-ra igaz, hanem az összes – később kipróbált – modellre, amelyek mindegyike dinamikusan, könnyedén vezethető. Sőt a sportos kormányt mintha kifejezetten a gyakori fékezéseket, váltásokat, gyorsulásokat igénylő hegyi szakaszokhoz optimalizálták volna, miközben a csendes, de mégis erős motor azt szolgálná, hogy egy kellemes zene ritmusára vezetve adjuk át magunkat az új Bang&Olufsen hangzásélménynek.
A hibázásnak persze még az esélyét is ki kellett zárni, hiszen a a közepes méretű családi autók kategóriája – az egyre nagyobb szegmenst képviselő családi egyterűek mellett – minden autógyártó profitabilitása szempontjából a leginkább meghatározó. A Ford mérnökei ezért a vásárlói véleményekre rákérdezve kezdtek hozzá ahhoz a tervezéshez, amelynek eredményeként megszületett a korábbinál elegánsabb küldőt, tágasabb belső teret és innovatívabb műszaki megoldásokat kínáló modellpaletta az ötajtós ferdehátúval, illetve a családi kedvenc kombival, amelyek az áramvonalas Focus Titanium, a sportos Focus ST-Line és az elegáns Focus Vignale változatokban kerülnek a szalonokba. És ha már az egyterűek hódításáról írtunk, a kínálatban már a hasmagasságával, tetősíneivel és látványos védőelemeivel szabadidő-autós hangulatot teremtő Focus Active crossover is megjelenik.
A modellel való közelebbi ismerkedés kapcsán – amikor az egyes részlegek tervezői tartottak prezentációt -, az is kiderült, miért jogos a Focus esetében az életigenlés érzése, hiszen az elhangzott kifejezések közül a legmeghatározóbb, az új emberközpontú dizájn filozófia volt. Amelynek középpontjában a biztonságos, stresszmentes vezetési élmény áll, amelynek szellemében a kormánykereket fogva, szinte már csak felügyelni kell a legmodernebb technológiák által kontrolált rendszereket. Amelyek között az új Focusban jó néhány új, vezetősegítő technológia működik, amelyek egyszerűbbé teszik az autózást a lassan araszoló forgalomban és jobb látási viszonyokat teremtenek éjszaka, vagy akár egyetlen gombnyomásra leparkolják az autót és segítenek elkerülni a baleseteket.
A kategória legáramvonalasabb modelljeként definiált Focus esetében a mai trendeknek megfelelően hátrébb tolták az első tetőoszlopokat, aminek eredményeként – a karosszéria arányait előnyösebbé téve – hosszabb lehet a motorháztető, miközben a biztonság is javult azáltal, hogy hátrébb került A-oszlopok kevesebbet takarnak ki a vezető látóteréből. De ami talán még ennél is fontosabb, mind az utasoknak, mind a csomagoknak több hely jut: az első és a hátsó ülések közötti távolság több mint 5 cm-rel lett nagyobb. A beltér szélessége is megnőtt: a hátsó üléssorban 6 cm-rel lett nagyobb a válltér, miközben a térérzetet tovább javítva a hátsó ajtók oldalüvege egészen a hátsó oszlopig ér.
És ha már a legújabb vezetősegítő technológiákat említettük, nem felejthető ki az elöl haladó járművek mögött kényelmes követési távolságot tartó Adaptív Sebességtartó Automatika, ami most az autót akár álló helyzetre is lefékező Stop&Go rendszerrel, a Sebességkorlátozásra Figyelmeztető rendszerrel, valamint a Sávközép technológiával is kiegészült. Emellett a Fordokban elsőként alkalmazott prediktív kanyarfény és jelzőtábla-felismerő világítás funkciókkal kiegészített Adaptív Fényszórórendszer már előre, még a kanyar, kereszteződés vagy körforgalom előtt beállítja a fénycsóva megfelelő szögét és terítését.
Emellett a Focus az első európai Ford-modell, amelyben megjelenik a Head-up display (HUD), ami a vezető látóterébe vetíti ki a legfontosabb járműinformációkat, hogy az autósnak ritkábban kelljen elfordítania tekintetét a forgalomról. Az Aktív Parkolóasszisztens 2 pedig automata sebességváltó esetén önállóan kapcsolja az előre- és hátrameneti sebességfokozatokat, kezeli a gázt és a féket, és önállóan kormányoz, vagyis teljesen automatikusan elvégzi a párhuzamos vagy a merőleges parkolást egy, a karosszériánál mindössze 1,1 méterrel hosszabb parkolóhelyen. Emellett a technológiai flottát gazdagítja a Gyalogos- és Kerékpáros-észleléssel kiegészített Ütközésre Figyelmeztető rendszer éppúgy, mint Kikerülő Kormányzási Asszisztens, a Keresztirányú Forgalomfigyelővel kiegészített Holttérfigyelő rendszer, a Széles látószögű tolatókamera, a Rossz Irányra Figyelmeztető, illetve Ütközés Utáni Fékezés rendszer is.
Mindehhez pedig a SYNC 3 kommunikációs és szórakoztató rendszer 8 colos központi érintőképernyővel garantálja a könnyű tájékozódást, telefonálást, navigációt, illetve az új, 675 wattos B&O PLAY hangrendszerrel együtt a zenei élményeket.
A Focus négyféle motorral kerül a piacra. A többszörösen díjnyertes 1,0 literes, 125 lóerős EcoBoost benzinmotorra, a korábbinál is alacsonyabb 4,8 l/100 km fogyasztással, az új 1,5 literes 150, illetve 182 lóerős EcoBoost benzinmotorral, 5,3 l/100 km legalacsonyabb fogyasztással, az új 1,5 literes EcoBlue dízelmotorral 95 és 120 lóerős teljesítménnyel és 3,5 l/100 km legalacsonyabb üzemanyag-fogyasztással, illetve a 2,0 literes EcoBlue dízelmotorral 150 lóerős teljesítménnyel, 4,4 l/100 km legalacsonyabb üzemanyag-fogyasztással. A váltók között pedig a hatfokozatú manuális sebességváltók mellett egy új, nyolcfokozatú automata is megjelent.
Kocsis Erika