Brüsszel orosz légitársaságok működését tiltotta meg az unió területén

Az Európai Bizottság más légitársaságok mellett 21 orosz légitársaságot vett repülésbiztonsági listájára, amely azon légitársaságok jegyzéke, amelyek az Európai Unión belül működési tilalom vagy működési korlátozás alá esnek, mert nem felelnek meg a nemzetközi biztonsági előírásoknak – közölte hétfőn a brüsszeli testület.

A bizottság szerint sérti a nemzetközi repülésbiztonsági előírásokat, hogy Oroszország márciusban önkényesen átlajstromozta a külföldi tulajdonú légi járműveket, és engedélyezte érvényes légialkalmassági bizonyítvány nélküli üzemeltetésüket. A testület által kiadott sajtóközlemény szerint Adina Valean közlekedésért felelős uniós biztos úgy mondta: „az orosz Szövetségi Légiközlekedési Hivatal engedélyezte, hogy az orosz légitársaságok több száz külföldi tulajdonú repülőgépet érvényes légialkalmassági bizonyítvány nélkül üzemeltessenek. Az érintett orosz légitársaságok ezt tudatosan, a vonatkozó nemzetközi biztonsági előírások megsértésével tették. Ez nemcsak a nemzetközi polgári repülésről szóló chicagói egyezmény egyértelmű megsértése, hanem közvetlen biztonsági fenyegetést is jelent”.

Az összes kizárt légitársaságról itt olvasható a lista.

Valean nyomatékosította: a bizottság döntése, miszerint működési tilalom alá helyeznek 21 orosz légitársaságot, nem újabb szankció Oroszországgal szemben. „Kizárólag technikai és biztonsági okok alapján határoztunk így, nem keverjük össze a biztonságot a politikával” – hangsúlyozta.

Hétfőn a bizottság a 21 orosz légitársasággal együtt 117 légitársaságot tiltott ki az EU légtéréből. 15 különböző államban engedélyezett 90 légitársaságot azért, mert ezen államok légiközlekedési hatóságai nem végeznek megfelelő biztonsági ellenőrzést, 6 más államból származó légitársaságot pedig bizonyított súlyos biztonsági hiányosságok miatt. Két további légitársaságra működési korlátozások vonatkoznak, és csak meghatározott típusú légi járművekkel repülhetnek az EU-ban. Az EU repülésbiztonsági listájának frissítése a tagállamok repülésbiztonsági szakértőinek áprilisi döntésén alapul. (MTI)