A belső égésű motorokkal rendelkező autókhoz képest a villanyautóknál kétségkívül előnyt jelent a fenntartható működés és az alacsonyabb üzemanyagköltség. Ahhoz azonban, hogy egy töltéssel minél messzebb jussunk, és biztosan elegendő legyen az áram a következő töltési lehetőségig, esetükben is érdemes néhány hasznos vezetési módszert alkalmazni. A LeasePlan, az elektromos járművek szakértője praktikus tanácsokat oszt meg ezzel kapcsolatban.
Hosszabb utak esetén az elektromos autók hatótávolságának biztonságos felbecsülése komoly fejtörést okozhat a sofőröknek, főként, ha nemrég váltottak elektromos meghajtású járműre. Városon kívül kevesebb a töltési lehetőség, ezért még kellő tervezés mellett is érdemes takarékoskodni az „üzemanyaggal”, hogy minél hosszabb távon kitartson az akkumulátor, és ne kelljen azon aggódni, hogy mikor érünk el a következő töltőpontig.
1. Figyeljünk a sebességre!
Akárcsak a benzines vagy dízelautók esetében, itt is érvényes a lassan járj, tovább érsz elv. A tartósan nagy sebesség, illetve a gyakori gyorsítások nem kímélik az akkumulátort, kiegyensúlyozott tempóban azonban rengeteg energiát takaríthatunk meg. Ha 15 km/órával visszaveszünk a sebességből, az mintegy 15 százalékkal csökkenti az energiafelhasználást. Igyekezzünk nem túllépni a 95 km/órát, ha pedig van az autóban adaptív sebességtartó automatika, használjuk, hiszen jelentősen megkönnyíti a dolgunkat.
2. Jól tervezzük meg az útvonalat!
Ha megoldható, inkább válasszunk egy kicsit hosszabb útvonalat, hogy elkerüljük a forgalmas utakat, illetve a gyakori emelkedőket. Ezek leküzdése ugyanis extra energiát igényel, és folyamatosan terheli az akkumulátort. Hatótávolság szempontjából a sík terep a legideálisabb, navigációs rendszer használata esetén pedig az energiatakarékos útvonal legyen az alapbeállítás, amennyiben elérhető ilyen opció.

3. Lassítani másként
Elektromos motor esetében a lassulás regeneratív fékezéssel történik, ami a mozgási energiát villamos energiává alakítja, ezáltal nem pazarolunk el energiát. Használjuk ki ennek előnyeit, és igyekezzünk minél kevesebb alkalommal rálépni a fékre. Vegyük fel a forgalom ritmusát, illetve figyeljük a környezetünket, és megfelelő időben fékezés helyett a gázpedálról lelépve lassítsuk le autónkat.
4. Állítsuk be a megfelelő guminyomást!
Alapvetőnek tűnhet, de sokan nem vagy csak ritkán ellenőrzik, hogy a kerekekben optimális mértékű-e a nyomás. Alulfújt kerekek esetében nagyobb a súrlódás, ami energiaveszteséget eredményez. A magas nyomású kerekek ugyanakkor csökkentik a gumiabroncsok élettartamát, és megnehezítik a jármű irányítását, ami balesetveszélyes. Törekedjünk tehát a helyes nyomásérték beállítására, mellyel az akkumulátor teljesítménye akár 3-5 százalékkal is növelhető.
5. Óvatosan bánjunk a hűtéssel és a fűtéssel!
A légkondicionáló használata plusz energiát igényel, ami csökkenti a hatótávolságot, ezért igyekezzünk mellőzni a használatát. Hogy minél kevésbé legyen meleg az autóban, töltés közben, még indulás előtt hűtsük le a járművet, illetve megállásnál lehetőség szerint árnyékos helyen parkoljunk, és tegyük fel a napellenzőket. Ha mindez nem lenne elegendő, használjuk önmagában a ventilátort. Amennyiben mégis muszáj bekapcsolnunk a klímát, ne a leghidegebb beállítást használjuk, inkább próbáljuk meg 20 és 23 fok között tartani a hőmérsékletet. Mivel az akkumulátor teljesítményéből a legtöbb energiát a hűtés mellett a fűtés veszi el, érdemes elsősorban a beépített kormány- és ülésfűtést használni a hátsó üléseken is.
6. „Lájtosan” pakoljunk!
Minél kisebb a jármű tömege, annál hatékonyabban működik az akkumulátor. Ezért távolítsunk el mindent az autóból, amire nincs szükségünk – köztük a gyereküléseket vagy a tetőcsomagtartót is –, illetve hosszabb utazásokra is minél kevesebb csomaggal induljunk el.
![]()
7. Növeljük az akkumulátor élettartamát
Minden olyan gyakorlat, ami kíméli az akkumulátort, hozzájárul ahhoz, hogy az minél nagyobb hatótávolságot tudjon biztosítani. Így ha tehetjük, kerüljük a szélsőséges hőmérsékleteket: nyáron ne hagyjuk az autót a tűző napon, télen pedig ne parkoljuk le vagy töltsük fagyos környezetben. Mivel a hidegben való töltés felelegesen terheli az akkumulátort, a téli időszakban célszerű rögtön használat után tölteni a járművet, amikor az akkumulátor még nem hűlt le. A teljes, 100 százalékra való töltés, illetve a teljes lemerítés szintén negatív hatással van az akkumulátor élettartamára. Ezért hacsak nincs rá feltétlenül szükség, a töltöttséget tartsuk 20 és 80 százalék között. Az sem tesz jót az akkumulátornak, ha a teljesen feltöltött autót több mint 8 órán át a töltőn hagyjuk vagy ilyen állapotban hosszabb ideig tároljuk. Ha huzamosabb ideig nem használjuk a járművet, igyekezzünk 50-60 százalék körüli töltöttségi állapotban tartani. Minél lassabban töltjük az akkumulátort, annál hosszabb ideig megőrzi kapacitását, mellőzzük tehát a gyakori gyorstöltést.
