A praktikus útitárs. Škoda Scala 1,5 TSI DSG Selection teszt

A Škoda Scala újragondolt változata továbbra is a kompakt kategória egyik stabil szereplője, amely egyaránt vonzó lehet a céges flották és a magánvásárlók számára. Az 1.5 TSI motorral és csúcskategóriás felszereltséggel ellátott modell ereje abban rejlik, ahogyan a Scala ötvözi a funkcionalitást, a kényelmet és a modern technológiát.

Első pillantásra a frissített Scala nem tűnik radikálisan eltérőnek az elődjétől, azonban a finomított részletek érettebb, elegánsabb megjelenést kölcsönöznek neki. Az alapfelszereltség részét képező LED fényszórók mellett már elérhető a fejlettebb Mátrix-LED technológia is. Az újratervezett hűtőrács és lökhárítók finom eleganciát sugároznak, míg hátul a nagyobb légterelő és az átdolgozott lámpatestek gondoskodnak az összkép harmonikus lezárásáról.

A Scala méretei változatlanok maradtak: 4,36 méter hosszú, 1,79 méter széles, 1,51 méter magas, tengelytávja pedig 2,64 méter. Ezekkel az arányokkal a Scala igazi kompakt autó maradt, miközben a kategória átlagánál nagyobb helykínálatot biztosít.

Az utastér a funkcionalitás és a felhasználóbarát megoldások tökéletes keveréke. Az alapfelszereltség része egy 8,25 colos központi kijelző, míg a magasabb felszereltségi szinteken akár 9,2 colos érintőképernyő és 10 colos digitális műszeregység is elérhető. Az intuitív kezelhetőség és az átlátható menürendszer könnyű navigációt biztosít.

Az anyaghasználat meglepően igényes, a műszerfal Alcantara-szerű borítása prémium érzetet nyújt. Az ülések kényelmesek, állítható deréktámasszal és megfelelő oldaltartással rendelkeznek, így hosszabb utakon is komfortos marad a vezetés.

A hátsó üléssor lábtere és fejtérkínálata kifejezetten jó, bár a szélesség inkább két utas számára ideális. A csomagtér alaphelyzetben 467 literes, amely az ülések ledöntésével akár 1410 literre is bővíthető. A csomagtér formája kissé szokatlan – inkább magas, mint mély –, ami bizonyos szállítási helyzetekben korlátot jelenthet.

A tesztautóban található 1.5 TSI motor és a 7 fokozatú DSG váltó tökéletes párost alkot. A 150 lóerős motor dinamikusan mozgatja a könnyű karosszériát, miközben kulturált és csendes működésű. A hengerlekapcsolásos technológia segít csökkenteni a fogyasztást, amely országúton így akár 6 liter alá is szorítható.

A DSG váltó gyors és finom működésével gondoskodik a zökkenőmentes váltásokról. A futómű komfortos, még a 18 colos felnikkel is jól kezeli az úthibákat. A vezetéstámogató rendszerek, például az adaptív tempomat és a sávasszisztens, hatékonyan segítik a sofőrt, bár a vészfékező rendszer néha túlbuzgón lép közbe.

A Scala vezetése kellemes élmény, a kormányzás pontos, a futómű stabil, és a motor ereje minden helyzetben elegendő. Autópályás tempónál is csendes marad az utastér, és az autó stabilan tartja az irányt. És miközben a felfrissített Škoda Scala a komfortérzetet tekintve nem egy kisebb méretű Octavia, összességében egy olyan kiegyensúlyozott és szerethető modell, amely a kompakt kategóriában továbbra is stabil szereplő maradhat.

Érsek M. Zoltán