A Forma-1-ben sem véletlen az abroncscsere – A MARSO tanácsai téli autózáshoz

Az szinte már unalomig ismert, hogy plusz 7 Celsius-fok alatt a biztonságunk érdekében érdemes téli abroncsra váltani. Azt már kevesebben tudják, mi áll a jó tanács mögött: a MARSO szakembere szerint a szó szoros értelmében életbevágó a különbség.

Silimon Zoltán

Havas időben még egy gyengébb minőségű téli abroncs is jobb, mint egy prémiumkategóriás nyári gumi – ezzel az első hallásra meglepőnek tűnő felütéssel kezdi Silimon Zoltán, a MARSO személygépjármű abroncs divízió vezetője. Hozzátéve: a téli abroncs használata sokkal fontosabb, mint amit az emberek többsége gondol.

Szavai szerint a nyári és a téli abroncs közötti legnagyobb különbségek elemzésénél két nagy témát érdemes megkülönböztetni. Az egyik a külső megjelenésben, a mintázatban mutatkozik meg. A téli gumi sokkal robosztusabb felépítésű, vaskosabb kialakítású, rengeteg sűrű, apró lamella van a felületén, azért, hogy a hóban megfelelő tapadással rendelkezzen. Mélykapaszkodó élekkel is ellátták, hogy ha megnyomjuk a gázpedált és a motor nagyobb teljesítményt ad, az abroncs a síkos úton is képes legyen közvetíteni ezt a nagyobb teljesítményt az aszfalt irányába.

Emellett a téli gumin sokkal mélyebb, szélesebb, hosszanti oldalirányú árkok helyezkednek el, hogy az abroncs tökéletesen biztosítsa a vízelvezetést. Így a latyak és a hó azonnal kivetődik az abroncsból, ezáltal a gumi az útfelületen elhelyezkedő hóban, jégben is kapaszkodni tud.

A másik téma az anyagösszetételben megmutatkozó óriási különbség. A téli gumik kiemelkedően magas szilika tartalommal rendelkeznek, hogy a puha anyagkeverékből készülő abroncsot ne koptassák el gyorsan az autósok. A lágy keverékre azért is szükség van, mert a hideg, téli időben a gumi így nem tud felkeményedni, és ezáltal nem veszti el a biztonságot adó tapadását. Ellentétben a nyári abronccsal, aminek a felforrósodott nyári utakon kell helyt állnia.

Aki szereti az autósportokat, és szokta nézni a Forma-1-et, látja: amint minimálisan változik az időjárás és az aszfalt állapota, futam közben is egyből cserélik az abroncsokat – magyarázza a szakember -,  mert még nem létezik olyan keverék ami szélsőséges, akár – 21 és +30 fok közötti körülmények között is azonos teljesítményt garantálna.

Szavai szerint azért érdemes óvakodni a használt gumiktól, mert azoknak nem ismerjük a múltját és az esetleges sérüléseket. Mindemellett sok márkánál a hasznos élettartamra kiterjesztett garanciákat is vásárolhatunk új abroncsunk mellé. Ugyanakkor biztonságunk érdekében az új abroncs vásárlásakor mindig a megfelelő méretű abroncsot válasszuk – amihez a legjobb, ha a szakemberek segítségét kérjük. Hasznos tudni: a hópehely szimbólum jelzi, hogy az abroncsot téli és havas utakra fejlesztették, ám a hópehely szimbólumot nem szabad összekeverni az M+S-es jelöléssel, ami csak azt mutatja, hogy a gumi a saras, havas utakra ajánlott. A legújabb sláger, a négyjegyű DOT szám pedig a gyártási évet és az adott hetet igazolja vissza.

A Magyar Gumiabroncs Szövetség álláspontja szerint a gyártástól számított három évig frissen gyártott abroncsról, öt évig pedig új abroncsról beszélhetünk.

Szakszerű tárolás mellett az abroncsok sem öregednek el hamar. Zárt, napfénytől és hőtől védett tárolás esetén egy 1 évig tárolt abroncs öregedése egy újonnan gyártott, ámde 3 hete használatban lévő abroncs öregedésével egyenlő.

Mindezek alapján Silimon Zoltán mindenkinek azt tanácsolja, hogy a téli gumi kiválasztásához érdemes a szakértők segítségét kérni. A MARSO-nál például megvizsgálják milyen autótípusról van szó, mekkora a motor teljesítménye és az ügyfél milyen körülmények között, milyen futásteljesítménnyel használja az autót. Ezt követi az a gazdaságossági számítás, amelynek alapján mindenkinek a lehető legjobb ár-érték arányú abroncs kiválasztásához nyújtanak segítséget.

Érsek M. Zoltán